Arkiv

Archive for 4 november, 2009

Jan Guillou intervjuas på TV8:s ”Adaktusson”. Här följer någon kontradiktion i Guillous svar till intervjuaren:

4 november, 2009 Lämna en kommentar

I Adaktusson TV8 den 2/11 intervjuades Jan Guillou om sin KGB-kontakt på 60-talet.

Intervjuaren knappt 3 minuter in i programmet: ”Men du är ändå en av landets mest kända journalister och författare, att du har det här – du kallar det något annat än en värvning, nå´t samarbete nå´t experiment med KGB. Är inte det en stor nyhet?”

Jan Guillou svarar: ”Jo men då beror det inte på händelsen i sig, utan på att jag har ett efternamn som görs på löpsedlar. För om en Per-Arne Skansen under fem års tid för rätt mycket pengar gör samma sak och skriver en bok om det, så kommer ingen att komma ihåg det efteråt därför att han och andra som har gjort samma saker som jag, har misslyckats lika mycket som jag gjorde. Alltså, det går inte att komma åt KGB på det här sättet, den saken tycks numera grundligt bevisad.”

5 minuter in i programmet sade Jan Guillou: ”Jag var inte hemlig sovjetisk agent. Jag var en alltför oerfaren journalist, som gav mig på ett projekt som jag inte klarade av, men som jag tio år senare faktiskt klarade av med samma metoder.”

Hur går det ihop?

En annan sak som var anmärkningsvärd var att han talade om sig själv hela intervjun igenom, utom när han åtta minuter in i programmet svarade på en fråga om han någonsin drabbats av samvetskval på grund av sin involvering med KGB;

Nä men ingen kan ha varit mera medveten om det otäcka med KGB än jag! Alltså med den politiska inställning jag hade vid den här tiden så var Sovjetunionen en oerhört mycket farligare och förfärligare stat än USA, till och med mitt under pågående Vietnamkrig. Vi uppfattade ju också Sovjetunionen som ett hot mot Sverige vid den här tiden, att vi skulle kunna bli invaderade. Och de som först åker in i läger och får svavelsprutor i baken, det är jag och mina kamrater, KGB var alltså huvudfienden i världen./…/

Som ni märker så sade han inte ”huvudfienden för Sverige” sist, han sade ”huvudfienden i världen”. Han sade i intervjun några rader upp ”Vi uppfattade ju också Sovjetunionen som ett hot mot Sverige”, inte ”Jag uppfattade ju också Sovjetunionen som ett hot mot Sverige” som en patriot som jag skulle ha gjort om jag hade babblat om mig själv i övrigt, i 10 minuter! Allt som allt så blir det han säger icke tillförlitligt i mina öron, han är inte trovärdig. Min personliga slutsats är att Jan guillou är en obotlig landsförrädare. Att Guillou skulle varit den förste som skulle åkt in i läger och få en svavelspruta i häcken tror jag inte ens att han tror på, även om han är en mytoman enligt somliga. Jag vill inte kalla honom en mytoman direkt, inte utan att veta mer om honom!

Roger Klang, Lund, Scaniae, den 4/11/2009