Hem > ekonomi, Inrikespolitik, Utrikespolitik > Japan och Kina låser hornen i varandra

Japan och Kina låser hornen i varandra

9 februari, 2013

Japan och Kina låser hornen i varandra

http://www.businessinsider.com/china-locked-on-japanese-vessel-diaoyu-senkaku-disputed-islands-2013-2

Det är tydligt att Ostasien inte förstår sitt eget bästa. Jag vill att Ostasiaterna ska kunna ge tillbaka med samma mynt mot världen, i synnerhet USA och Europa, på ett fredligt sett. Istället så går Kina och krigshetsar mot andra ostasiatiska länder! Vem tjänar på det? USA, eller möjligen Ryssland, men de senares inblandning är spekulativt. Det går tydligen inte att räkna med ostasiaterna som en gemensam allierad, de uråldriga konflikterna dem emellan är ett infekterat sår! Vi får väl klara oss själva.

Jag såg ännu en Sydkoreansk krigsfilm, observera att det inte var en Nordkoreansk film, och även om det var en spelfilm så var alla krigsscener rena rama bunkaknullet. My Way hette filmen. Jag har tidigare sett både en Sydkoreansk och en kinesisk krigsfilm vars stridsscener också var rena rama bunkaknullet. Det är tydligt att ostasiaterna inte duger någonting till i krig? Jag sätter ett frågetecken, eftersom det rör sig om spelfilmer. Spelfilmer avslöjar dock mer om en stats organisationer än man kan tro.

Den japanska Samurajkulturen i all ära, men varför ska man gå i döden när det är taktiskt meningslöst? Det hjälper inte till att vinna ett krig. Ostasiaterna har uppenbarligen ingen aning om hur taktik och strategi ska gå till!

Dessutom så försöker Kina utplåna tibetanerna, och det tycker jag inte om! Kineserna i Kina får klara sig själva hädanefter. De kinesiska männen i Sverige däremot håller jag om ryggen, likaväl som jag håller de japanska och sydkoreanska och thailändska männen om ryggen bland andra.

Personligen föredrar jag som land Japan framför Kina, men det är kineserna som har fått betala det högre priset i form av kvinnoförluster till Väst och arabvärlden. Jag är en principernas man, inte en kappvändare!

Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 9 februari 2013

