Hem > ekonomi, Inrikespolitik, Utrikespolitik > En hjältinna i ettbarnspolitikens land

En hjältinna i ettbarnspolitikens land

80-årig kinesisk kvinna vid namn Lou Xiaoying med två av sina över 30 hittebarn (barnet till vänster på bilden som är yngst av de trettio, och den unga kvinnan). Kan det hända i Kina att mödrar slänger nyfödda barn i soptunnan så kan det hända i Sverige! Glöm inte vad de sade om de gamla Vikingarnas kvinnor, att de satte ut sina barn i skogen. Det är ett omänskligt beteende, som man skäms över sina förmödrar för samtiden för att dem gjorde i (förmodligen) extrema fall, till och med tusen år efteråt i tiden. Jag kan tänka mig att kinesiska män också skäms för sina kvinnors ogudaktighet. Allt hänger samman med ettbarnspolitiken och att pojkar värderas högre i Kina, säger folk i alla fall. Men jag undrar! Men våra kvinnor skulle inte vara så ogudaktiga om det inte hade varit för världens ogudaktiga män!

Följderna av ettbarnspolitiken är priset för västvärldens rädsla för ett överbefolkat Kina. Jag kommer själv ihåg när ettbarnspolitiken sattes i bruk, det var efter västvärldens intensiva och ångestfyllda påtryckningar. Kina har så lite odlingsbar mark i förhållande till sin befolkning att dem äter allt som flyger, krälar, simmar och går på sex eller åtta ben, dessutom så måste de odla mycket av sina grödor till sin befolkning i andra länder vilket i och för sig inte är ovanligt, men det rör sig om basmat som ris.

Efter det rabaldret följde snart västvärldens mantra till kineserna; ”Fortsätt cykla eller dö!”. Det är otroligt förmyndaraktigt, varför skulle inte kineser ha samma rätt till välstånd som vi!? Vem tror vi att vi är egentligen? Vad säger Amerika? Mitt Romney? Jag är rädd att Amerika tänker mer på Amerika än på rättvisa. Men jag kan ha fel om Amerika och Mitt Romney. Amerikaner kan vara lite dryga, men de har oftare än nästan alla andra folkslag ett gott hjärta som privatpersoner.

Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 18 augusti 2012

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

