Hem > Brott och straff, Media > Det känns nästan lite dumt att skriva det här, Axess! Det är förmodligen inte sant, indicierna är för få.

Det känns nästan lite dumt att skriva det här, Axess! Det är förmodligen inte sant, indicierna är för få.

Axess

Jag tycker att tv-kanalen Axess har mycket att erbjuda. Jag tittar t.ex. på Professor Sandels Dilemman, ett program där en Harvardprofessor i filosofi diskursar alla de stora filosofiska frågorna med eleverna på Harvard. Jag tittade igår på en dokumentär som hette ”Psykopater” på Axess. Den var inte så intressant då den inte ville gå in på hur psykopater är funtade mer än ytligt, förutom sådana drag som alla känner till att psykopater har. Men en fråga ansåg tydligen producenten var viktig; Om forskningen kommer så långt, ska mänskligheten operera in elektroniska chips i huvudet på dömda psykopater i syfte att ”bota” dem, och har samhället den moraliska rätten att ändra någons ’Gudagivna’ personlighet?

Som jag ser det så om någon är dömd till ett fängelsestraff och han är psykopat, så ska det väl vara upp till honom själv om han vill få ett mikrochip inopererat i huvudet på sig och få en chans att rehabiliteras på riktigt. Varför hoppar dokumentären över den självklarheten?

Det slog mig att Axess inte är ett särskilt framgångsrikt tv-bolag, och det slog mig att en av de två psykopatidrag som väl nämndes i programmet förutom att psykopater är lögnare, var att psykopater drar ned en organisationers effektivitet, likt Hermann Göring och hans Luftwaffe. Det visste jag redan. Och Axess är inte framgångsrikt. Om jag då säger att Axess leds av en psykopat som ”är ute efter mig”, så säger Axess CEO (VD) att; ”hur kan jag veta det, är det inte så att jag har dragit dem slutsatserna på grund av att jag har sett det här programmet och för att Axess råkar vara inte så framgångsrik och för att jag är schizofren och otillräknelig?” Dessutom så drog en av psykologerna som medverkade i programmet en svepande formulering att; ”Det gäller alla personlighetsstörningar från schizofreni till psykopati”.

För det första, schizofreni är en sjukdom som man oftast får mellan 18-30, och som man kan medicinera mot, psykopati skall enligt dokumentären enbart vara ärftligt. Att i en enda mening säga schizofreni och psykopati och därmed dra likhetstecken mellan dem är oärligt. Fast det kan ju tänkas att någon av producenterna och klipparna medvetet och i ett syfte har saxat och klistrat in just denna mening, bland många andra från en psykolog eller psykiatriker. Och dokumentären tog bara upp och displayade enskilda psykopater som samtidigt var pedofiler. Dokumentären är så infantilt producerad att jag inte ens blir rädd trots att jag är paranoid schizofren. Inte heller tror jag att den är riktad mot mig själv, utan mot någon annan stackare som har obekväma åsikter i Nordamerika eller Storbritannien, och som har schizofreni uppenbarligen. För att vara ärlig så tycker jag att dokumentären var så infantilt gjord att jag knappt tror att Axess CEO är en psykopat med ett syfte, alternativt så var dokumentären om psykopater gjord av en psykopat.

Schizofreni eller inte, en sak är säker, och det är att medievärlden fungerar så här med manipulerandet av tittarna, det är inte offret eller offren som ska tro på det som sänds, det är alla de andra tittarna!!!!!!!!!!!!!! Även när mediebolagen inte drivs eller styrs av psykopater. Låter det väldigt svårt att tro på, i detta landet, för er som var med på sextio- sjuttio och åttiotalet???????? Människor har inte förändrats bara för att kabelmarknaden har tillkommit. Hur som helst så känns det bättre att chikaneras av Axess än Sveriges Television i alla fall, fram för mer sådant. Om det nu är så.

Missförstå mig inte, jag bryr mig inte om ifall Axess leds av en psykopat eller inte, men jobbar du där så ta en funderare på om din chef är ovanligt charmig eller manipulativ!

Läs även mitt blogginlägg, och läs i synnerhet kommentaren av en kvinna som har levt ihop med en psykopat: https://rogerklang.wordpress.com/2009/07/08/psykopater-med-makt-har-du-stott-pa-dem/

Avgör sedan själv huruvida psykopati kommer av uppväxtförhållanden eller är medfött. Det kan vara både och, att det är medfött men att det måste någonting till.

Mvh Roger Klang

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

