Hem > Inrikespolitik, Sveriges försvar > Så går det till när Arméinspektören dunkar Flyginspektören i ryggen. Men vad säger lagen?

Så går det till när Arméinspektören dunkar Flyginspektören i ryggen. Men vad säger lagen?

http://blogg.forsvarsmakten.se/armebloggen/2011/12/15/armeinspektoren-gratulerar-anders-silwer-ny-insatschef/

”Anders!

Jag vill med dessa rader gratulera dig till din nya befattning. Jag ser fram emot ett fortsatt gott samarbete.

Berndt Grundevik
Arméinspektör”

 

  1. Din kommentar inväntar granskning.
    Roger Klang 15 december, 2011 kl. 04:47 Anmäl kommentar

Är ni riktigt säkra på att det kommer att fungera? Anders Silver genomföra en nationell försvarsplanering??? Är detta verkligen inte en politisk tillsättning? Har det försiggått någonting bakom stängda dörrar? Det är mycket nu!

Mvh Roger Klang

  1. Din kommentar inväntar granskning.
    Roger Klang 15 december, 2011 kl. 10:46 Anmäl kommentar

Med utgångspunkt från den här artikeln, min första kommentar på Armébloggen som kom innan Flyginspektörens klargörande att han tillsatts på politiska grunder (ett klargörande med en fråga hängande i luften på Flygvapenbloggen, som ni kan läsa i sista stycket i den här kommentaren; vilken roll om någon spelade ÖB i den här utnämningen?) och Anders Silwers artikel, har jag ett par frågor:

Är Arméinspektören, Flyginspektören och Marininspektören politiska personer som man har hängt en uniform på? Har dessa ens nödvändigtvis en bakgrund inom det militära innan man hänger en uniform på dem? Vilka poster inom det militära tillsätter regeringen? Är detta för övrigt hemligt? Alternativt; smusslar regeringen med vilka poster och grader som de har makt att tillsätta inom FM? I annat fall kan du väl svara på vilken makt regeringen har över FM i detta?

http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2011/12/15/dags-att-dra-vidare/

”Flygarkamrater

Idag fattade regeringen beslut att undertecknad blir ny insatschef i FM fr o m 2012-01-01. Det är självklart med tacksamhet för förtroendet från regering och ÖB och ett stort mått av ödmjukhet inför uppgiften.” Citat Anders Silwer

Mvh Roger Klang

 

  1. The Mighty      15 december, 2011 kl. 11:10 Anmäl      kommentar

Grattis till general Silwer. En mer intellektuell person är svårt att hitta i uniform. Jag ser också fram emot en bred god syn på alla Försvarsmaktens arenor och dess personal. Särskilt beundrar jag generalens vilja att ta debatt även om vi inte alltid står på samma sida i densamma.
En fråga till Roger Klang: Vilken general med beprövad operativ planering på riksnivå hade du föredragit? Med dagens ringa erfarenhet inom området kanske tänka nytt och klokt är en bra början. På sen senare tidens operativa övningar anser jag FV ligga i framkant.

  1. Din      kommentar inväntar granskning.
    Roger Klang      16 december, 2011 kl. 02:00 Anmäl      kommentar

”Grattis till general Silwer. En mer intellektuell person är svårt att hitta i uniform. Jag ser också fram emot en bred god syn på alla Försvarsmaktens arenor och dess personal. Särskilt beundrar jag generalens vilja att ta debatt även om vi inte alltid står på samma sida i densamma.” The Mighty

Det är just för att Anders Silwer är en intellektuell person som tycks vara den mall som nya moderater stöps uti, som jag är misstänksam mot hans första lojalitet. Han tycks vara för mycket för värdegrunden, för att kunna klara av en nationell försvarsplanering, och värdegrunden är ju politik och inte en fråga för FM. Värdegrunden är Tolgfors påfund, och jag sätter likhetstecken mellan Tolgfors och Silwer. Men låt oss låta framtiden besvara den här min misstanke om Anders Silwers första lojalitet, jag kan ju ha fel. I mellantiden så kan ju Grundevik tala om hur det kommer sig att regeringen utnämner insatschefen i FM? Jag vet att lagen ger regeringen rätten, nej skyldigheten att utnämna Fortifikationsverkets (ändrat från tidigare skrivna FMV av mig inför postningen av denna artikel på min blogg) anställda överstelöjtnanter, kommendörkaptener och uppåt, men man måste tolka den lagen mycket, mycket generöst för att tillämpa den på FM. Jag har ändå misstänkt att politikerna verkligen tolkar lagen så generöst som verkar vara fallet. Jag tror att vi är många som vill ha svar på hur utnämningarna av de högre officerarna och/eller deras tjänstetillsättning går till?

Roger Klang

Den senaste kommentaren inväntar inte längre granskning, varför jag får anta att den har tagits bort av Berndt Grundevik. Jag hade dock räknat med att han inte skulle ge något tillfredsställande svar eller svar över huvudtaget om jag har rätt, därför så kopierade jag kommentaren direkt efter att jag hade skrivit den. Men varför tog han bort den? Beror det på någonting annat än att den var right on the nail? Det är upp till var och en att bedöma.

Roger Klang, 16/12/2011

  1. Lennart Elborgh
    17 december, 2011 kl. 07:58

    Har på armébloggen råkat se vad du skrivit angående utnämningen av Anders Silwer
    Det vore tacknämligt om du läste på bättre innan du sprider dina enfaldiga kommentarer på andra bloggar än din egen.
    Jag förstår mycket väl varför man tagit bort din senaste kommentar och det beklagligt att du inte själv förstår det.

    Det förvånar mig faktiskt att man över huvud taget låtit publicera dina okunniga och ogrundade insinuationer på armébloggen.

    • 17 december, 2011 kl. 09:35

      @Lennart:

      Om det låter som en anka, ser ut som en anka och går som en anka, då är det förmodligen en anka. Men jag är faktiskt beredd att ge Silwer the benefit of the doubt, så det är inte en insinuation utan snarare en misstanke. Fast du låter som en politiker, ser ut som en politiker och går som en politiker med din kommentar här. Har du inget jävlar anamma i dig? En sak är i alla fall säker, om det blir krig så kommer Silwer och du att snabbt bytas ut från era poster så att ni blir förrådsbefäl eller något, åtminstone om vi har någon överlevnadsinstinkt. Det var så det gick till i Storbritannien vid andra världskriget i alla fall, politikerna ut och folk med jävlar anamma in.

      Mvh Roger Klang

  2. Lennart
    18 december, 2011 kl. 12:12

    Jag har gjort min värnplikt och arbetat nästan 40 år i försvaret men framför allt jag tar reda på saker innan jag skriver innan jag skriver något på bloggarna. Du verkar fullständigt okunnig om det mesta och tycks ha ett omättligt behov av synas på nätet. Jag har arbetat med Silwer och vet vad han går för men du har uppenbarligen aldrig träffat honom och då vore det klädsamt om du vara mer återhållsam i dina omdömen som att han borde degraderas till förrådsbefäl.

    Eftersom jag även känner Bendt Grundevik ganska väl är jag inte alls förvånad att ditt senaste inlägg tagits bort. Sådana personer som Du kan man inte föra några vettiga diskussioner med eftersom du kräker ur dig en massa smörja innan du vet något. På nätet kan man hitta massor med information och lära sig saker men debatterna blir bara förstörda om de skall användas för att informera sådana som du om saker som man själv kan ta reda på.

    För övrigt anser jag att du bör söka läkare för ditt patologiska självhävdelsebehov.

    Lennart Elborgh

    Jag kommer inte att bemöta din eventuella kommentar till detta inlägg. Sådana som Du kan man bara hantera på ett sätt – genom att tiga – jag tror inte att du någonsin kommer till insikt om din ofullkomlighet.

  3. 18 december, 2011 kl. 18:03

    ”För övrigt anser jag att du bör söka läkare för ditt patologiska självhävdelsebehov.” Lennart Elborgh

    Jasså vi pratar om mig nu? Jag trodde vi pratade om Anders Silwer. Men Ok! I den här världen är det jag som är normal och du och Silwer som är onormala! Du har antagligen, och detta menar jag på fullt allvar, mindre karisma än en eremitkräfta. (Eremitkräftor är ju ganska coola.) Åk till Ryssland, USA, Frankrike eller Ryssland, ja större delen av världen, och du ska se att folk som har ett ”patologiskt självhävdelsebehov” eller som jag kallar det – Karisma – är lika vanligt som hundägare ungefär. Så sök själv hjälp för din patologiska slätstrukenhet!

    Jag har sökt grundligt på nätet efter information om hur högre officerare utnämns. https://rogerklang.wordpress.com/2009/06/17/fortifikationsverket/ Problemet är bara att regeringen inte är lika öppna som jag är, de säger att de är för öppenhet men de gör mycket bakom stängda dörrar och i hemlighet. Jag misstänker oegentligheter. Det finns en lag som reglerar officerstillsättningar, men den gäller endast Fortifikationsverket om man tolkar lagen korrekt, fast det finns en annan lag som den som tolkar en lagparagraf i den första lagen kan hänvisa till, men fortfarande måste man vara mycket generös med tolkningarna för att få det till att regeringen har vetorätt i vem som ska tjänstgöra var och vem som ska bli överstelöjtnant, kommendörkapten eller högre. Finns det fler lagar så är det i alla fall inte lätt att hitta dem på nätet. Det har varit en lång och hård kamp för först S-regeringarna och sedan Alliansen att strypa de en gång så stolta och reaktionära officerarna i försvarsmakten. Det reaktionära klientelet har långsamt bytts ut mot slätstrukna värdegrundare bland de högre befälen. Men du menar väl att allt är frid och fröjd mellan FM och regeringen och alltid har varit, politiker som du tycks vara?

    Mvh Roger Klang

  1. 17 december, 2011 kl. 19:48

Kommentera

