Hem > Brott och straff, Ryssland, Sveriges försvar, Utrikespolitik > 9/11, vi glömmer aldrig den dagen!

9/11, vi glömmer aldrig den dagen!

Idag är det 10-årsdagen av 9/11, detta horribla vansinnesdåd.
Jag böjer mitt huvud i ödmjukhet för alla de oskyldiga som dog i den horribla
attacken. Jag vill eller kan på intet vis ta ifrån amerikanarna de hjältedåd
som ägde rum av polis och brandmän under de kritiska minuter, kanske en timma,
som infernot ägde rum och där många av dessa hjältar dog. Jag är säker på att
majoriteten av de så brutalt mördade befinner sig i himlen nu, vilket är mer än
man kan säga om gärningsmännen.

Jag vill också nämna den tragiska olyckan med det störtade
flygplanet i Ryssland, där också en svensk ishockeyspelare dog. Inte lika
omfattande, och så var det en olycka, men det förtar på intet sätt sorgen för
de anhöriga som drabbats genom olyckan eller förlusten av de liv som försvann.
Jag tar mig dock friheten att kritisera the aftermath genom det beslut som togs
av Medvedev om hur man ska undvika sådana incidenter i framtiden: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4690128

”Om två månader ska det finnas regler klara för att
stänga ned flygbolag som inte kan upprätthålla flygsäkerheten beordrar
Rysslands president, Dmitrij Medvedev.” står det i artikeln från Ekot.

Sådant måste bearbetas i samhället och av
samhället innan man bestämmer sig för hur man ska gå tillväga, man kan inte
bara skjuta ifrån sig ansvaret utan att det har föregått någon diskussion
mellan de lokala flygplatserna och andra delar av samhället, inte minst
Medvedev själv. Det är mitt tips till Dimitrij Medvedev!

Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 9/11/2011

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

