Hem > Filosofi > Mormonerna i Utah. ”Nu ska jag göra Guds verk!”

Mormonerna i Utah. ”Nu ska jag göra Guds verk!”

http://svtplay.se/v/2421191/fran_sverige_till_himlen/del_7_av_8?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2421191/sb,p152225,1,f,-1

Jag måste ge SVT kred för att de har varit rättvisa i sin porträttering av JKK eller Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga eller som många kallar dem, Mormonkyrkan. Man får en helt korrekt bild av Mormonkyrkan i avsnittet från SVT:s programserie ”Från Sverige till Himlen”. Att Mormonkyrkan inte är en sekt är jag ett levande bevis på, jag är nämligen en före detta medlem i fyra år som gått ur kyrkan. Jag har till och med fortfarande kontakt med enskilda medlemmar ur kyrkan idag. I alla fall dem jag har kontakt med är de bästa av människor! Att gå ur kyrkan var lika lätt som det är att sluta gå i kyrkan. Allt hänger på den personliga tron, det är den som är drivkraften för om man ska hålla ut. Tyvärr så hade jag mindre av den personliga tron än många andra, bland annat så har jag svårt för ovetenskaplighet, även om jag alltid har trott på ett liv efter detta så har jag svårt för att tro på Gamla Testamentet ordagrant. Allt för mycket av GT är för tokigt för mig för att smälta. NT och Jesus Kristus däremot är det enda jag har ett riktigt vittnesbörd om, om man med vittnesbörd menar att jag har en övertygelse om att det som står i evangelierna är korrekt och sant. Men även Mormons Bok har otroliga berättelser om det tidiga Amerika under tiden för Nephiternas och Lamaniternas dagar före och efter Kristi levnadstid. Enligt Mormons Bok så besökte Jesus Kristus efter sin korsfästelse den Amerikanska kontinenten, det är utmärkande med Mormons Bok. Och som jag ser det, varför skulle indianerna utelämnas från evangeliet? Mormons Bok sägs av Mormonerna vara den mest ”korrekta” (det är uttrycket) heliga boken, och alla andra heliga skrifter är sanna i den mån händelserna i dem är korrekt beskrivna, men förvånansvärt mycket av GT tas som sanning av Profeten och Presidentskapet i Utah. Ja, Kyrkan har en levande Profet (och 12 apostlar) och har så haft i av Gud utsedd successionsföljd sedan 1800-talets första hälft, dock har ingen av Profeterna kommit ifrån samma familj, Kyrkan är ingen sekt som sagt även om det finns utbrytargrupper som tycks ha successionsordning baserad på familjetillhörighet. Dessa utbrytargrupper praktiserar alltid månggifte, och enligt mig så har de alltid en ond ledare som inte håller den fria viljan högt. JKK har aldrig kallat ens dessa små sekter för onda, kanske för att de då skulle öppna sig för kritik för sitt eget förflutna som månggifteskyrka under ett antal år på 1800-talet. Månggiftet förbjöds i Kyrkan 1890, men jag vet inte hur länge det var i bruk, på grund av bristfällig information på nätet och oviljan att tala om månggiftet från den här perioden av medlemmarna. Men jag vet, eftersom Kyrkan har dokumenterat sin historia väl, att ledarna i Kyrkan från den tiden var lika goda som idag även om kyrkans ledare från den tiden praktiserade månggifte, till skillnad från den demoniska ledaren i FLDS (Fundamental Latter Day Saint´s) som jag har sett i ett insiderreportage på svensk TV en gång. (Det var FLDS-ledarens egna ord som triggade min reaktion på att han är ond, och det är LDS-ledarnas från Kyrkans månggiftesperiod egna ord som får mig att inse att de var lika goda män som idag.) Jag tror fortfarande att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är den av Gud föredragna kyrkan på jorden. Mormonerna själva skulle nog kalla kyrkan Guds utvalda Kyrka på jorden. Jag har aldrig gjort det då jag har en bror som är Jehovas Vittne. Utah-Mormonerna är generellt bättre människor än den stora majoriteten av svenskar, kanske alla svenskar, definitivt inklusive mig själv! De är eller kan vara ett under av godhet. Med godhet menar jag att de uppoffrar sig för sina medmänniskor, medlemmar såväl som icke-medlemmar, kristna såväl som icke-kristna eller människor från andra religioner från alla delar av världen inklusive muslimer. De exkluderar inga grupper av människor, inte ens människoätare i den utsträckning sådana kan finnas kvar, de tror att alla kan bli frälsta! Och de är inte rädda för att frälsa ens människoätare eller för den delen Muslimer. Som ett exempel på deras goda inställning kan jag säga att de tror att alla människor (nästan alla människor ned till så få som en liten grupp individer på jorden genom alla tider i alla fall) kommer till någon form av himmelrike. Och ändå fortsätter medlemmarna att komma till Kyrkan! Mormonerna tror precis som jag att Guds vilja med människorna på jorden är att vi ska få utöva vår fria vilja att välja det goda eller det onda, man såväl som kvinna. Kyrkans missionärer, de flesta är ogifta unga män och kvinnor från stora delar av världen, men även Äldremissionärer som de kallas (som är pensionärer som är medlemmar), talar aldrig illa om andra religioner och försöker aldrig att motbevisa andra religioners validitet som en policy. Det är berömvärt! Kyrkan har 14 miljoner medlemmar och växer starkt. Mer än hälften bor utanför den moderna kyrkans första profet Joseph Smith´s hemland USA.

Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 12/5/2011

  1. 13 maj, 2011 kl. 17:08

    Visst är det så som du skriver. Men man bör komma ihåg att ledarna är inte teologer och pratar inte i teologiska termer (därav avsaknaden av teologisk vetenskaplighet), och det mesta som de säger och skriver är deras personliga åsikter. De är lekmän som valts för en uppgift, inte pga vad de har för åsikter utan för vad de kan åstadkomma med Guds hjälp.

    Folk brukar få för sig att ledarnas personliga åsikter är samma sak som kyrkans åsikt, men det har det aldrig varit. Joseph Smith och Brigham Young hade olika åsikt i en del saker och ting exempelvis. Att se på kyrkan som de av Gud mest föredragna kyrkan är ju absolut lysande. Du har ju inte tappat hela ditt vittnesbörd, så det finns mycket att bygga på. Du vet väl om att du alltid är välkommen tillbaka som medlem igen?

    När det gäller GT och Mormons bok så finns det mycket att säga… krigen och dess storlek skrämmer, och om man inte kan tillräckligt mycket teologi så tror man att det var stora blodbad och massmord. Men så var det inte troligen. Det hebreiska ordet ”eleph” kan betyda ”tusen”, men det kan lika gärna betyda ”familj/klan/trupp” mm.

    http://seminary.lds.org/manuals/old-testament-institute-student-manual-1/ot-in1-05-lev-E.asp

    http://www.biblearchaeology.org/post/2009/04/16/The-Number-of-Israelites-in-the-Exodus.aspx

    http://books.google.se/books?id=IM-yNiUXwO4C&pg=PA106&lpg=PA106&dq=numbers+scripture+thousand+clan+eleph&source=bl&ots=iDiZuLqy1v&sig=9maUX4YXGYKKRQVdVUkQ5CCe-YI&hl=sv&ei=tlpVTb2hKI_1sgbxts3PDA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCAQ6AEwAQ#v=onepage&q&f=false

  2. 21 juli, 2011 kl. 17:38

    Hej Mormonlady!

    Jag vet inte varför jag har missat att bekräfta din kommentar, jag tror inte ens att jag har haft den funktionen på min blogg på mycket länge.

    Jag var lite av en nybörjare när jag var medlem, men efter ett tag så förstod jag att alla medlemmar har sina brister i hur de bemöter andra människor. Jag stannade trots det i kyrkan i fyra år. Tjänande praktiserades endast av ett fåtal medlemmar t.ex.. Men jag kom aldrig så långt att jag hade någon insikt om ledarnas individualitet, som om jag kan förstå av det du säger innebär att de får arbeta med sina tillkortakommanden, tillkortakommanden som kan komma till uttryck i offentliga sammanhang. Men de förnekar ju detta själva! De säger att det är Anden som talar genom dem när de talar i kyrkliga sammanhang. Så är det också bland biskoparna säger dessa biskopar som själva har brister i sitt bemötande av andra. Men det att de säger att Anden talar genom dem strider mot det du säger. Kan du förklara?

    Mvh Roger Klang

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

