Hem > Media > Karl Pilkington, ge mig en autograf!!!

Karl Pilkington, ge mig en autograf!!!

En idiot på resa

Jag har en ny idol; britten och londensaren Karl Pilkington. Karl Pilkington är huvudmannen som hela programmet cirklar kring i den brittiska serien ”En idiot på resa”. Karl Pilkington sänds ut för att uppleva världens sju underverk, och han har inte mycket till övers för dem. En roligare resedokumentär får man leta länge efter. Michael Palin, eat your heart out! Och han försöker inte ens vara rolig den där Karl Pilkington, men lyckas ändå locka fram gapskratt. Jag känner igen mig lite i hans mentalitet! Men jag ska i alla fall till Rostock i f.d. Östtyskland, mellan den 8:e och 10:e mars, med den närmsta familjen i Skåne, mor och hennes belgiska (flamländske) make sedan över 25 år, samt min syster och hennes man och två små barn. Vi ska stanna över ett par nätter på Pentahotel. Jag har aldrig varit i Tyskland tidigare, jag har bara turat mellan Trelleborg och östtyska Travemünde en gång under kommunisttiden, men aldrig gått iland. Två gånger har jag varit i London, en gång 1979 när jag var 14 år, och en gång 1996 när jag hälsade på min bror som bodde i London vid tidpunkten. Annars har jag bara varit i Danmark, och en gång kort över gränsen till Norge och vände när jag var i nedre tonåren. Som riktigt liten toddler bodde jag med mina föräldrar i Brügge ett halvår och en månad i Spanien, därför att min pappas jobb krävde det. Men denna tid har jag bara ett eller två minnen från.

Karl Pilkington, ge mig en autograf!!! Nu har jag fem idag levande idoler; Kjell Bergkvist, Björn Ranelid, Per Persson från gruppen Perssons pack, Krister Renard och sist men inte minst Karl Pilkington. (Jag har inte läst en endaste av Björn Ranelids böcker.) Karl Pilkingtons personlighet skiljer sig en hel del från de övriga här nämnda, men vem var det som sade att man inte kan ha en medelmåtta som idol? Jag tror att det var jag, men jag hade tydligen fel. Men är han egentligen så medelmåttig när han kan komma upp med så witty och kvicka kommentarer om vad han ser? En sak är säker, han är inte beredd att rucka på sin värld genom att kasta sig in i politiken eller äta kokta getögon.

Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, söndagen den 6/2/2011

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

