Hem > Inrikespolitik, Media, skolan > Vänsterjournalisternas kontroll över vem som ska få bli journalist

Vänsterjournalisternas kontroll över vem som ska få bli journalist

Följande brev till författaren och lobbyisten Bertil Häggman skrevs i November 2010 av mig. Där kan man se exempel på hur medievänstern kontrollerar vilka som ska få bli framtida journalister efter vederbörandes politiska läggning (man kan också se hur dum jag tycks vara). Medievänstern har rätt till att neka till anklagelserna, men inte utan att avsäga sig rätten till att bestämma vilka som ska få bli journalister i framtiden! Fair trade?:

Hej Bertil Häggman!

Jag läste din bok ”Medlöparna” och tänkte bidra med lite information om hur det går till idag på Skurups folkhögskola i Skåne, och deras komprimerade men välrenommerade journalistutbildning. 2009 sökte jag mig till utbildningen där. Endast c:a 1 av 4 eller 1 av 5 får plats varje år, eftersom det är så många som söker och det är bara 28 som antas. Vi fick gå igenom 4 prov, som skulle avgöra vår plats i rankningen totalt.

1) Det första momentet heter ”nyhetstelegram” och går ut på att lyssna på ett nyhetsinslag från P1 och sedan återge det väsentliga i informationen. Det kan tyckas lite irrelevant idag med vår digitala ljud- och bildupptagning. Jag som skriver mycket använder t.ex. en digital diktafon när jag arbetar. Den tar nästan ingen plats alls. Jag fick resultatet 0,5 av 2 möjliga poäng på detta moment. (I praktiken var det en fyragradig resultatskala på alla 4 moment.)

2) Det andra momentet kallas för ”kreativitet”, och går ut på att fantisera ihop en story från noll med papper och penna. Att momentet heter ”kreativitet” tolkar jag som att det kreativa historieberättandet får stort utrymme i bedömningen, och att man använder papper och penna tolkar jag som att även stavningen tas med i bedömningen, fast sekundärt. Just detta moment är synnerligen olämpligt! Man ska aldrig fantisera ihop eller fabricera en historia som journalist, så varför ska man göra det nu? Jag skrev därför om hur mitt byte av medicin hade lett mig till att jag kunde börja läsa till ett yrke, i verkligheten. Men detta andra moment bestod av två dikotomiskt uppdelade deltest, och det andra deltestet gick ut på att man skulle hitta angreppsvinklar på hur man skulle gå tillväga källkritiskt. Denna del av momentet är högst relevant, men det borde ha varit ett eget moment! Mitt resultat på detta till ena halvan något suspekta moment var en etta (1). Men min stavning är det i alla fall inget fel på, och mina idéer för hur man skulle gå tillväga för att hitta källkritiska angreppsvinklar var omfattande och kreativa. Jag skulle tro att det är detta deltest av moment 2 jag bäst klarar av! Men totalt fick jag alltså en etta (1), och resultatet (som de skickade mig via posten tillsammans med övriga 3 momentresultat) på detta moment, delades inte upp dikotomiskt i två betyg.

3) Det tredje momentet kallas för ”allmänorientering”. Det är väl inget att orda om detta test, det är vad det låter som och frågorna är varierande om både utrikes- och inrikesrelaterade ämnen. Jag fick 1,5 i resultat.

4) Nu kommer vi till kärnan i min analys, att intagningen till utbildningen till journalist på Skurups folkhögskola är politiserad. Detta sista test är i realiteten avgörande för om man ska ha en chans att bli en av de 28 som kommer in. Det heter ”referat” och är inte ett test i egentlig mening. Det är en utfrågning av två journalister (obs, inga lärare, inte heller för hållandet eller bedömandet av testerna i något av momenten), som ställer frågor som; ”vad kommer du att göra om du inte kommer in på utbildningen”. Jag tolkade det som att de menade vad jag skulle ägna mig åt för leverne. Överlag så blev det väldigt personligt, och min blogg kom upp på eget initiativ, men de fiskade efter det mycket subtilt. När vi var klara visste de allt om var jag stod politiskt, att jag är en Reagan-fan och mycket ekonomiskt liberal och konservativ med svenska mått mätt om man jämför mig med moderaterna och centern. Jag fick en etta (1) på detta test.

Sammanlagt hamnade jag på en plats 73-90 av runt 130. Att jag hamnade på en plats med ett spann mellan 73 och 90, en divergens på 17 platser, bevisar att främst moment 4 är tungt vägande för om man kommer in på utbildningen. Det står ju också i brevet jag fick på posten med mitt resultat; ”Du placerade Dig inte bland de 28 som antagits till kursen. Av samtliga sökande ligger Du enligt vår bedömning (understrykning av mig) på plats_____73-90______.” Att moment 3 är det enda momentet med en konkret poängsättning av totalt 4 moment, när det borde ha varit tvärtom, gör ju att man misstänker ännu mer att moment 4 är direkt avgörande för om man får plats. Också det att det konkreta moment 3 var det moment jag fick högst poäng i styrker misstankarna. När kreativitetstestet får avgöra hur väl man stavar (förmodat) med en abstrakt poängbedömning för momenten i sin helhet, så är någonting fel! Ett av testen borde ha varit ett regelrätt ”stavnings- och grammatiktest”, och mycket av den totala betygssättningen borde ha baserats på detta test samt ”allmänorienteringen” som den ser ut idag, som ju bägge skulle vara närmast omöjliga att politisera men ändå ge en bra bild på ens förmåga att skriva rent, och vad man vet. Utan att för den sakens skull utöka antalet tester till fem eller flera. Utfrågningen, eller ”referatet”, kunde man helt ha skippat för det är inte relevant hur man är som person eller vilka politiska värderingar man har för om man ska få bli (obs, jag är ironisk) journalist!

Det enda moment som är relevant är moment 3 ”allmänorientering”, och i samband med detta test moment 2 ”kreativitet” bara för att få en bild av hur sammansatt man skriver och hur väl man kommer att klara undersökande journalistik, enligt det dikotomiskt tudelade momentet (som borde göras om till två oberoende moment!). Och till detta ska läggas ett stavnings- och grammatiktest som inte finns idag! Moment 1 och moment 4 bör försvinna.

Skurups folkhögskola påstår sig vara opolitisk, men testerna och ”mönstringsförrättarna” till journalistlinjen är det inte! Var dem kom ifrån vete gudarna? Jag vet däremot att så gott som 100 procent av de utexaminerade eleverna på Skurups folkhögskola får jobb som journalister.

Mvh Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 12/11/2010

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. 12 februari, 2011 kl. 18:56

Kommentera

