Hem > nyckelpiga, Uncategorized > Pappiot, Mammiot.

Pappiot, Mammiot.

Det här inlägget blir lite personligt. Jag har så ofta pratat om min far i samband med min patriotism, men aldrig om min mor, därför så tänker jag ge min syn på henne nu.

Man kunde tycka att min mor kunde ha tagit mig in i värmen eller kontaktat psykvården, när jag var sjuk utan att äta medicin i fem år, i synnerhet som vi levde i samma stad. Men jag var inte kontaktbar, jag var säker på att jag var frisk och utvald och det gick inte att diskutera med mig. Utvald tror jag fortfarande att jag är, men inte frisk. Jag har bra sjukdomsinsikt idag. På den tiden i alla fall så fick man inte tvångsomhänderta människor som inte var en fara för sig själva eller omgivningen. Min far bodde för övrigt bara en mil ifrån Lund, i Malmö, men jag bodde inte hos honom heller. Men sant är att jag nog höll av min far mer än jag höll av min mor, när jag var tonåring. Man kräver så mycket mer av en mor än av en far, en far behöver i princip bara vara närvarande och icke-våldsam för att man ska acceptera honom. En mor måste klara så mycket mer. Faktum är att jag håller av min mor mycket. Jag grät inte på min fars och min morfars begravning trots att jag höll av dem bägge, men jag undrar om jag inte kommer att göra det på min mors. Jag grät inte på min fars begravning, för det är så mycket jag accepterar Guds vilja. Jag agerar inte ut i flamboyant sorg. Däremot grät jag på en kvinnlig god väns begravning, hon blev bara 29 år. Jag grät inte för den dödes skull, men väl för min kvinnliga väns två små barn, som bara hade sin pappa kvar och som inte förstod riktigt varför de inte kunde få se sin mor mera.

Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 4/12/2010

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

