Hem > Brott och straff > ”Is he packing?”

”Is he packing?”

Till de vänsteraktivister på den autonoma ”Syndikalistiskt Diskussionsforum” (syndikalistisktforum.se) som har besökt min blogg på sistone: Jag vet vad ni tänker nu; ”Is he packing or is he not? Så stöddig och offentlig som han är med de åsikterna, så måste han be packing.” Det kan ni fundera på! Under tiden så vill jag att ni läser det här, i synnerhet det av mig rödmarkerade, från en biografisk svensk bok om Joseph Goebbels:

”…Den socialdemokratiska polischefen Grzesinski, som var en djup fiende till de odemokratiska kommunisterna, ansåg att detta inte stämde med verkligheten.  Som han såg det var det nazisterna och ytterst Goebbels, som låg bakom huvuddelen av våldsutbrotten. Samtidigt såg han ett särskilt problem i att väpnade kommunister ofta direkt attackerade polisen i samband med demonstrationer. Polisen utkämpade med andra ord ett komplext flerfrontskrig. För Grzesinski var det ingen större skillnad mellan ROT-Frontmilisen och nazisternas SA. En undersökning som han lät polisen göra indikerade att varannan SA-man tidigare hade varit kommunist.

”Medan Goebbels var nazisternas frontfigur under transportstrejken i Berlin, så företräddes kommunisterna i huvudstaden av Walter Ulbricht. Nu angrep Goebbels och Ulbricht tillsammans arbetarnas förtryckare och reaktionärerna i snarlika hetska artiklar i nazistiska Der angriff och den kommunistiska Die Rote Fane. Det här nära samarbetet mellan nazister och kommunister var en del av den moderna tyska historien, som förträngdes med full kraft under DDR-tiden.

”För Goebbels handlade det om att försöka göra inbrytningar bland arbetarväljarna. Men framgången var tveksam och priset högt, betydligt högre än vad Goebbels ville inse. Bland Berlinarna spred sig motvilja och avsky för det våld som nazistiska och kommunistiska strejkvakter gjorde sig skyldiga till. Även mot resenärer, som desperat försökte ta sig till arbetet med de färdmedel som fortfarande rullade. Goebbels menade att det inte betydde något om han förlorade något uselt 20 000-tal röster mer eller mindre, i ett betydelselöst val.  Men bland medelklassen i Berlin växte motståndet mot nazisterna, och på några få dagar raserades alla Hitlers försök att få sitt parti att framstå som ett respektabelt alternativ till de borgerliga eller socialdemokraterna. Istället för att vara det värn mot marxismen som Hitler hela tiden talade om, så uppträdde nu nazister och kommunister tillsammans på gatorna och utövade våld mot andra. Effekten kom i valet 6:e november.”

Ovanstående citat kommer från den för Goebbels föga smickrande biografin ”Joseph Goebbels” av Lars Ericson Wolke. Händelserna ägde rum under Weimarrepubliken. Jag återger inte ovanstående citat för att jag vill jämföra mig med, eller bli en Hitler. Jag säger det för att jag vill gnugga in det i facet på er Autonomer, som tror att ni har en krockkudde av moral. Eftersom jag är reaktionär alltså. Eftersom historien ser ut som den gör så bör Ni nog inte döma Mig förrän ni har rannsakat er själva!

Mvh Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 1/11/2010

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

