Hem > Brott och straff, Filosofi, Utrikespolitik > Roots, comrade Obama!

Roots, comrade Obama!

Jag ser på en programserie på SVT som heter; ”Vem tror du att du är?” Det är ett program som söker rötterna till kända personligheter i USA, som Brook Shields, Emmit Smith, Matthew Broderick och Spike Lee för att ta några. Spike Lee (svart regissör) och Emmit Smith (svart am. footballplayer) har liksom alla svarta amerikaner en del vita förfäder. Emmit är till 81 procent svart, 12 procent Europé och 7 procent indian. Det är nära nog så mycket svart någon slavättad afroamerikan kan vara i USA. De professionella geneologerna förklarade att det var vanligt att slavägarna eller förmännen gjorde svarta flickor med barn och att de splittrade slavarnas familjer. Detta kände jag förvisso till, men jag kunde inte tro att kvinnostölden bara gick åt ett håll förrän jag fick det definitivt förklarat för mig i TV-serien. De vita slavägarna och deras förmän var helt enkelt onda människor, och dessutom för att göra dem ännu ondare, oftast våldtäktsmän fick jag lära mig. Men de var bara ett utslag av tidens tänkande bland majoriteten vita amerikaner, rika såväl som fattiga. Med ledning av alla de lynchningar som ägde rum i södern när den motsatta situationen med en svart man och en vit kvinna ägde rum, eller påstods ha ägt rum, så blir slutsatsen att det endast i undantagsfall kunde vara fråga om en svart man som hade gjort en vit kvinna med barn. Det slog mig att främst det vita Amerika verkligen var så onda, även om det var européer också som gjorde sådant, de hade inte en amerikaniserad identitet på samma sätt som idag, så de var européer i sitt sätt att tänka till stora delar. De hade också en stor invandrarbefolkning från Europa, som blandade sig med infödda vita amerikaner. Jag insåg att de har bara sig själva att skylla de vita i Amerika, det är de svartas tur nu! Och då ska man ändå komma ihåg att i USA idag så förlorar även svarta män kvinnor till de vita, även om de vita förlorar fler till de svarta. Vi svenskar hade också ett slavfort i Guadalope i Västindien. Det var förvisso en begränsad svensk slavhandelsindustri.  Att vi inte var mer involverad i slavhandeln kan ha berott på att klimatet i Sverige var så kallt att slavarna inte klarade att arbeta under de svenska väderförhållandena, precis som att orsaken till att de flesta slavar som fördes till Amerika hamnade i de tempererade sydstaterna var på grund av klimatet (utan att för den sakens skull bortse från att människors medverkan till slavhandeln hursomhelst var orsaken till att den hölls igång). Det kan ha berott på klimatet, det kan också ha berott på att vi var bättre än britterna och amerikanarna, men det vill jag inte påstå direkt, även om det finns få slavättlingar i svenskbygderna i Amerika. Det fanns i alla fall bara en handfull svarta slavar i Sverige vid tidpunkten. Jag kan också berätta att min bror är gift med en svart kvinna ifrån just Guadalope i Västindien, så historien tycks gå igen. Men jag har alltid haft en större tolerans för svarta afrikaner och deras ättlingar i Amerika än araber, just på grund av det faktum att de förlorar en del kvinnor också, åtminstone dem från södra och sydvästra Afrika, och dem från USA. Jag känner bara till ett par fall med svarta amerikaner som är gifta med en svensk kvinna, men jag känner också till ett fall med en svart amerikansk kvinna som varit gift med en svensk man. Men jag inser samtidigt att vår historia inte ser ut sådan som Amerikas, åtminstone inte historien med de europeiska, svarta och arabiska befolkningsgrupper som har kommit hit på 60- 70- 80- 90- och 2000-talet. Vi är helt oskyldiga offer för kvinnoförtryckarnas kvinnostöld och inlåsning av sina egna kvinnor. Kvinnoförtryckarna har en stor skuld till oss, och de skall få betala med samma mynt! Men då ska man också säga att de svarta i Amerika inte är efterkommande till dessa sentida svenska invandrare i Sverige av naturliga skäl, fast en del av de svarta amerikanerna är efterkommande till de slavar som transporterades från Afrika till USA via det svenska slavfortet i Guadalope. Det komplicerar det lite. Att min bror är gift med en svart kvinna ifrån Guadalope komplicerar det ännu mer – för mig! Min bror har ingen förståelse för sådana här ”bytesaffärer”, för honom betyder etnicitet ingenting och allt på ett helt annat sätt. Han gillar att beblanda sig med främmande kulturer i deras hemländer, och tycker om mörkhyade kvinnor som negresser och indiskor. Han tänker inte på att många av deras män kan ta illa upp, för han förstår helt enkelt lika lite hur män som jag fungerar, som jag förstår hur män som han fungerar. Vänster möter höger inom den egna familjen och vi är totala främlingar för varandra på det politiska planet. Det är svårt att tro att vi kan vara bröder! Jag tror nästan att vänstermänniskors hjärnor fungerar på ett fundamentalt annorlunda sätt. (Även om han som Jehovas Vittne förnekar all politisk inklinering från sin egen sida idag.)

I alla fall, Sveriges rashygieniska forskning på 1930-talet som följde på, alt. följdes av, samhällets apartheidpolitik gentemot zigenare och samer, kan inte dagens invandrare säga någonting om eftersom den inte drabbade deras mor- och farföräldrar över huvudtaget. Sådana påståenden har inte mer validitet i detta land än påståenden från etniska svenskar om invandrares skuld för t.ex. turkarnas massaker på Arménierna i början av 1910-talet. Det är fortfarande sant och moraliskt förkastligt, men ingen av respektive grupper har själva drabbats av det som folk, med undantag för zigenare och samer och arménier i Sverige, naturligtvis. Om de svarta amerikanarna känner agg mot oss svenskar idag för att vi sysslade med slavhandel, om än i en begränsad omfattning, så borde de rimligen känna samma eller större agg gentemot araberna av idag, eftersom dessa ägnade sig åt slavhandel med svarta afrikaner i en ännu större omfattning än européer och amerikaner gjorde, och dessutom drev de på sina slavar så till den grad att de dog ut och inte har lämnat några spår efter sig i arabvärlden i någon större omfattning. Den enda skillnaden är att ingen av alla dessa slavar har några efterkommande i USA, eller i arabvärlden heller för den delen, åtminstone inte de manliga slavarna. Men det släktskap som svarta amerikaner säger sig känna gentemot svarta afrikaner borde vara tillräcklig motivation för ett fördömande av arabvärlden från det svarta Amerika, om nu de relativt få slavar som fraktades från Afrika via Guadalope till Amerika kan utgöra en tillräcklig motivation för svartas agg mot vita svenskar av idag. Man ska också hålla i minnet att bland andra holländarna och svenskarna hade en annan policy för hur slavhandlarna skulle bemöta slavarna. Speciellt holländarna, som hade en betydligt större slavhandel, proklamerade att ha sexuellt umgänge med kvinnliga slavar var likställt med tidelag. Jag har hört från somliga, både vita och svarta, att detta var extra rasistiskt och därför mer förkastligt än att ta slavar och ha sex med deras kvinnor. Men tror ni verkligen att de svarta slavarna, om de nu måste vara slavar, skulle velat vara både slavar och samtidigt få sina kvinnor utnyttjade sexuellt? Var inte holländarnas policy bättre än britternas och amerikanarnas? Jag hade varit innerligt tacksam mot gud om jag och min familj hade varit en holländsk slav istället för en brittisk eller amerikansk, även om jag hade varit ännu tacksammare om jag och min familj inte hade varit slavar över huvudtaget! Det är värre att ta slavar och ha sex med deras kvinnor än att bara ta slavar, oavsett motivering åt endera hållet. Håller de inte med om det, de svarta i Amerika? Obama…? (Men man ska komma ihåg att Obama inte är någon slavättling, och han har därmed inte samma självklara rätt att yttra sig som det övriga svarta Amerika har.) Holländarna och kanske svenskarna var bättre än britterna och amerikanarna! Om ni påstår att det är rubbish att säga att de skulle ha haft någon slags moraliska betänkligheter för att både förslava ”negrerna” och utnyttja dem sexuellt, så kan jag bara ta och påminna er om nazisterna. De allra, allra flesta nazistiska krigsförbrytare höll sig till mord, de våldtog inte och de hade inte sex med de underlägsna raserna som de kallade dem. Och ändå var det tyskarna som blev exploaterade av i stort sett hela världen först. Jag antar att även onda människor som krigsförbrytare ofta hoppas på att komma till himlen och anpassar sitt beteende därefter. Nazistförbrytarna tyckte att de hade en högre moral och att de därmed inte borde sänka sig till att bete sig som de ansåg att ”de underlägsna raserna” hade gjort mot dem till del. Den som lynchar någon av en annan ras som har sex med den egna rasens kvinnor, samtidigt som man själv eller ens landsmän har sex med deras kvinnor, är mer lik talibaner än dagens etniska svenskar, européer eller vita amerikaner såväl som svarta, eller för den delen Nazistiska krigsförbrytare. Såvida jag inte har fel om Nazisternas ”kyskhet”. Det kan alltså vara att de amerikanska slavägarna och deras förmän i allmänhet var sämre människor än de nazistiska krigsförbrytarna, och jämställda med talibaner? De vita sydstatarna (och Nordstatarna?) hängav sig ju också åt summariska avrättningar (såväl som kvinnostöld och våldtäkt), precis som Nazistförbrytarna avrättade människor summariskt. Men de efterlevande i Amerika förtjänar vad de har fått idag, till skillnad från oss och det pris vi har fått betala av icke-slavättlingar, historia är nämligen ett obrutet led!

Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 4/11/2010, ”Alla vägar bär till Lund”

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

