Hem > Sveriges försvar, Utrikespolitik > RPG- och automatvapenattacken som dödade Kenneth Wallin

RPG- och automatvapenattacken som dödade Kenneth Wallin

Utvärdering av striderna dagen då Kenneth Wallin dog

”Min pluton hamnade under kraftig beskjutning av ”Small arms fire och RPG´s”. Ett par gånger smattrade det obehaligt nära runt våra huvuden. Vilket ännu en gång fick en att göra sig mindre än vad som egentligen är fysiskt möjligt. När det skjöts som mest så stack inte mycket mer än mina ögon och automarkarbin upp ur stridsluckorna. Det kändes viktigt att hela tiden ha observation då det för en stund kändes som att fienden inte var många meter från vagnen.

Men vi löste ut striden på ett bra sätt tycker jag och när vi visste att Alphaplutonen var på väg för att hjälpa till så kändes det väldigt tryggt. Men dem kom aldrig fram.
Jag hörde i min telehjälm någon av dem skrika ”IED IED IED!”…”VI ÄR I STRID!”. Varpå vi direkt drog oss ur vår strid och åkte så fort vi kunde till dem för att understödja där istället” Citat; bloggen Fredssoldater.

Jag har funderat ett tag nu på det som hände denna dag, och jag har kommit fram till att det är osannolikt att det var en slump att Johan Thunberg och hans pluton blev utsatta för en attack på nära håll med automatvapen och RPG, samtidigt som en okänd distans därifrån en annan pluton gick på en IED och blev överfallna vid samma tidpunkt. Talibanerna placerade sig strategiskt där de kunde angripa Thunbergs pluton på nära håll, väl vetandes att den andra vagnen skulle försöka komma till deras undsättning. Det var en koordinerad IED-automatvapenattack som lyckades alltför väl. Det vore osannolikt att attacken inte var koordinerad, vilka är oddsen för två oberoende attacker samma dag och i samma stund som en IED oskadliggör en svensk Patriavagn? Ni har läst mina Åsa-Nisse lösningar på problemet med IED. Jag tror fortfarande att det är den enda lösningen, samtidigt som jag är väl medveten om att vi inte kan lägga om taktik för de svenska styrkorna före vi har en väl uttänkt lösning på problemet, vare sig den är taktisk, eller teknologisk som min lösning delvis är. Att undanhålla RPG- och automatvapenutsatta svenska plutoner understöd är ett utslag av feghet, trots riskerna med IED för understödjarna. Min Åsa-Nisse lösning med en hjulförsedd arm är finurlig och defensiv, men ingenting att skämmas för! Den ”måste” kombineras med den andra lösningen jag gav er. Jag kan inte se någon taktisk lösning på problemet.

Mina idéer från den 18 och den 19 september:

https://rogerklang.wordpress.com/2010/09/18/sa-har-loser-vi-ied-problemet-i-afghanistan/

https://rogerklang.wordpress.com/2010/09/19/ied-jag-glomde-att-dem-detonerar-genom-en-signal-fran-en-mobiltelefon-apropa-mitt-forra-blogginlagg-har-kommer-en-battre-losning/

Mvh Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 21/10/2010, ”Alla vägar bär till Lund”

 

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

