Hem > Inrikespolitik > Dagen då demokratin dog gick obemärkt förbi nästan alla, men inte nomenklaturan, som det sig bör i en B-lags demokrati.

Dagen då demokratin dog gick obemärkt förbi nästan alla, men inte nomenklaturan, som det sig bör i en B-lags demokrati.

Jag har nyligen hamnat på regeringens spamlista så att jag inte kan skicka mejl till ministrarna, riksdagsledamöterna och de svenska EU-parlamentarikerna. Jag har under en längre tid, ända sedan Göran Persson satt vid makten, skrivit brev och mejl varje vecka till regeringsledarna och ofta även ett antal riksdagsledamöter med ros men mest ris, och konstruktiva förslag som de sällan lyssnar till dock. Det här spamstoppet kanske är en liten sak för regeringen, men det är en stor principsak mot demokratin!

 

Visst har jag varit elak mot i synnerhet Reinfeldt i mina mejl, men jag har varit elak mot alla departementschefer i stort sett, i alla fall dem jag skriver till, och Reinfeldt står högst i rang. Jag anser att regeringsledarna är en samling dimwits (med undantag för Reinfeldt med sin intellektuella briljans) och ideologiska förrädare, som inte vet vad makt är. Den enda skillnaden mellan mina mejl till statsministern resp. departementscheferna, är att med Reinfeldt så angrep jag hans mandom, eftersom det är Reinfeldts enda svaga punkt. Jag anser att har man ingen mandom så ska man inte vara statsminister över Sverige! Jag gör det inte av skadeglädje, jag gör det av patriotism. Och vad är det som gör att man inte får angripa just mandomen hos en statsman, mandom värderas ju inte i det här landet ändå? Reinfeldt har maximalt av den första av dem två egenskaper här nedan som Clausewitz skrev om, men troligtvis obefintligt av den andra egenskapen:

 

”Två egenskaper är oumbärliga (hos en statsman eller en krigsman, förf. anm.): först, ett intellekt som, även i den mörkaste timmen, bibehåller ett visst sken av det inre ljus som leder till sanningen; och för det andra, modet att följa detta svaga ljus vart det än må leda dig.” Citat; Karl Von Clausewitz

 

Jag vet inte om det beror på att makten behöver någon att trycka ner. Nu när de inte längre har Sverigedemokraterna att trycka ner, så vill de kanske trycka ner de reaktionära? Lever vi i en låtsasdemokrati – en semidemokrati – där alla med makt står på dem utan makt som vill in? Har vi då ens rätt att kritisera andra stater för att de är odemokratiska?

 

Jag lägger ut alla mejl jag skriver till regeringen på min blogg, för jag är transparent! Jag följer alla demokratiska spelregler och lagar som finns. Men de har satt mig på en spamlista, jag kan inte ens skicka mejl till dem en och en. Så vitt jag förstår så måste ministrarna eller deras medarbetare läsa alla brev som kommer till departementen enligt lag. Frågan är hur transparent regeringen kommer att vara om det kommer till allmänhetens kännedom att de går runt lagen (tekniskt sett så når ju mina mejl inte regeringen) för att straffa mig, i en sådan viktig principsak som medborgar- makttillgängligheten? De har gjort det här mot medborgare (eller är det bara mig?) centralstyrt, det vet jag då jag inte ens kan skicka mejl till EU-parlamentarikerna. Dessa skickar jag normalt sällan mejl till, men det händer ibland. Jag kan inte ha blivit föremål för spamstopp till dessa utan att regeringen ligger bakom som spindeln i nätet på ett medvetet sätt alldeles oavhängigt att ett spamfilter införts, eftersom om det kom från oberoende riksdagsledamöter så skulle jag knappast ha hamnat på en spamlista hos EU-parlamentarikerna. Ett problem som de inte kommer runt however, är att Sverige har förvandlats till en icke-demokrati i ett slag, när de sorterar ut medborgare från medborgare! Jag tror inte att det har varit ett stort problem det här med att medborgare skickar samma mejl till flera ministrar samtidigt. Och hur kan man säga att ett mejl är spam, enbart med den motiveringen att mejlet går till flera olika ministrar? För att det ska vara spam så måste det vara reklam, lurendrejeri eller nonsens, och det är det inte. Ni kan själva läsa det jag skriver här; https://rogerklang.wordpress.com/ Det är intressant att Sverigedemokraterna har en röst, men att jag inte har någen röst, förutom på valdagen förstås. Den nya förhållningsprincipen hos regeringen kom dock efter valet. Med allt detta sagt så vill jag säga att jag är tacksam att regeringen har tagit ifrån mig ansvar, eftersom jag anser att jag har gjort vad jag kan för Sverige i och med att jag är portad från att göra mig hörd av regeringen. Kände jag det inte så, så vore jag en lika stor karriärist som de kontemporära ministrarna!

 

Undertecknat: Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 11/10/2010

 

Kommentera

