Hem > Utrikespolitik > “Det finns två saker jag inte tål här I världen; folk som inte tolererar andra kulturer – och holländarna!”

“Det finns två saker jag inte tål här I världen; folk som inte tolererar andra kulturer – och holländarna!”

Jag kan tydligen vara elak, att döma av mina blogginlägg och brev, men bara för Sveriges skull i så fall. Jag tänkte idag filosofera om den anti-kultur mot Tyskland som många har ägnat sig åt sedan andra världskrigets slut. Den kanske var berättigad ett tag, säg godtyckligt fram tills 90-talet. Men någon gång blir den rasistisk. Hur menar jag? Jag såg en rolig film häromdagen – Goldmember – och i den fällde Michael Cain, som spelade Austin Powers far (fiktiv engelsk agent) en kommentar som fick mig att tänka till:

“Det finns två saker jag inte tål här I världen; folk som inte tolererar andra kulturer – och holländarna!”

De som behandlar tyska folket så idag därför att de inte tål rasism tänker precis så, om man byter ut holländare mot tyskar! Ofta rör det sig om amerikaner som fortfarande tänker så. Jag har själv gjort mig skyldig till ett sådant tänkande. Men Tyskland har idag inte ens ett högerextremt parti i der Reichtag, vem har rätt att döma dem? Då finns det sedan valet för några dagar sedan större anledning att döma oss svenskar, eller större delen av Europa inklusive Storbritannien i så fall! Men hur ska ett land som USA – där valsystemet är sådant att de inte har någon riksdagsspärr eller något statligt partistöd för den delen och där det republikanska partiet inhyser alla de sorter på högerkanten, ekonomiska liberaler såväl som rasister – kunna döma någon när de har en sådan omfattande rasism i sitt eget land? Hade USA haft en låg riksdagsspärr som man får partistöd om man kommer över, så hade de också haft ett renodlat rasistiskt parti i senaten och representanthuset, så mycket kan man vara säker på! För människor fungerar förhållandevis lika i väst-europa och USA, i alla fall när det kommer till rasism, det är systemen som skiljer sig åt på den punkten, inte människor. Sverigedemokraterna i Sverige har en över 60-procentig överrepresentation bland sjukpensionärer. Hur ser det ut i USA? Fattiga och ”white trash” som det så okänsligt heter, hade organiserat sig om de hade haft en rimlig möjlighet, det är vad jag tror. Inte ens Obama kan anklaga Sverige för att vara rasistiskt, trots att han är demokrat och inte republikan, utan att först rensa i det nuvarande politiska systemet i USA, främst inom det antagonistiska partiet Republikanerna. Och gör han det så är han Stalinist och har själv gjort sig till föremål för legitimt angrepp! Om Sverige däremot skulle utveckla sig till att bli en Nazistisk stat så ser jag inga hinder för någon god man, som jag antar att Obama är, att angripa Sverige militärt, jag skulle stödja ett sådant angrepp i det läget! Gud och fäderneslandet måste komma i den ordningen och inte omvänt. Där skiljer jag mig från Sverigedemokraterna, som sätter fäderneslandet före Gud, i dem fall där de över huvudtaget tror på en Gud. Det är nog rätt sällsynt att dem gör det. Det är inte bara Sverigedemokrater som inte tror på Gud i det här landet. Att människor inte tror på Gud och gör hans vilja är det sämsta med Sverige.

Mvh Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 24/9/2010, ”Alla vägar bär till Lund”

  1. Carl Schönbeck
    27 september, 2010 kl. 09:42

    Kunde nästan inte ha sagt det bättre själv. Så orättvist mot Europas största land och alla fantastiskt trevliga och sympatiska tyskar.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

