Hem > Inrikespolitik, Media > Sveriges Radios ”Valkompassen” eller valpejl

Sveriges Radios ”Valkompassen” eller valpejl

Jag hade approximativt 80 procent gemensamt med Jan Ericson (m), Anders Hansson (m) och Linda Andersson (m). Dessa toppade min lista på valkompassen. Det var tolv moderater på förstasidan av resultatlistan, som hade mest politiskt gemensamt med mig och vars åsikter stod närmast mina åsikter. Men det var också 6 stycken Sverigedemokrater, varav den högsta på listan om vems åsikter som stod närmast mina kom som nummer fyra efter ovanstående bara på resultatlistans förstasida. Sverigedemokrater kom på fjärde, sjätte och åttonde plats nära mig t.ex.. Och två Kristdemokrater visade sig stå närma mig, men inga från övriga partier på förstasidans resultatlista. Att det var hela tolv moderater närmast mig och mina åsikter bara på förstasidan, visar på att moderaternas representanter inte ger mycket för ”Det Nya Moderaterna”, vilket gläder mig! Men frågorna var ledande, absolut klart ledande! Annars skulle väl inte Sverigedemokraterna blandas med moderaterna så mycket när det gäller mina åsikter och deras åsikter, när jag gör testet. Enligt SVT:s ”Valkompassen” alltså, men det är falskt. Jag undrar vilka politiker som stod närmast Jan, Anders och Lindas åsikter om våra åsikter var 80 procent lika? Var det lika många Sverigedemokrater för dem? Det var nog inte det resultat SVT hade tänkt sig att deras ledande frågor skulle leda till, för det implicerar ju att Moderaterna är som Sverigedemokraterna och Sverigedemokraterna är som Moderaterna. Det var direkt ledande frågor, och även ledande frågor i den meningen att de utelämnade de mest relevanta frågorna om försvaret, hotbilden och försvarets budget. De försvarsfrågor som togs upp är till två tredjedelar menlösa och den övriga frågan är utspelad; ”Den militära värnplikten skall återinföras”, ”Sveriges vapenexport skall upphöra” och ”Svenska soldater skall snarast tas hem från Afghanistan”. Det är den första punkten som är utspelad om du inte kunde räkna ut det, och de övriga alternativen är inga alternativ som borde vara valfrågor om de ställs på det sättet (ledande), för mig. Bristen på relevanta frågor inom ett så viktigt ämne som försvarspolitiken är ett sätt för SVT att förleda, och de gör det hela tiden i sitt medium! Inga relevanta frågor kan också vara ledande, eller avledande kanske man skulle säga. Men ta inte mitt ord på att svt.se:s alternativ är ledande, testa dig själv på http://svt.se/valet Tryck på ”Starta valkompassen”! Jag rekommenderar att ni låter alla alternativrutor förbli förkryssade för bästa resultat. Jag rekommenderar också att när en fråga är alltför ledande att ni sätter en bock i den nedre rutan ”Ingen åsikt”, annars kommer era svar att räknas som den officiella opinionen av SVT, antagligen.

Mvh Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 18/8/2010, http://www.ingentvavgift.se/

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

