Nålens Öga

Följande är ett antal av mina kommentarer till mitt eget gästinlägg på Wisemans Wisdoms http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2010/07/gastinlagg-varfor-gor-ob-som-han-gor.html:

Det verkar vara c:a femtio-femtio för och emot FML här, och ni hamnar i luven på varandra. Fienden finns inte här!

Det är inte nödvändigtvis så att det blir Trupparen och Jan-Olov som befordras av er, åtminstone inte enbart på grund av att de försvarar ÖB. Det krävs andra kvalitéer än bara lojalitet. Det kan lika gärna bli sådana som Peter Hammarberg (om han bara inte vore över 60) trots att han idag knappt ger ett vitten för Sverker Göransson, eller Morgonsur kanske. Dessa två ljushuvuden har integritet och de har ”tänkandet” som Göran Persson kallade det. Om de blir utvalda till försvarsstabsarbete eller rekryteras till MUST så att de själva kan ta sig fram till toppen av egen kraft, så får vi se hur lång tid det skulle ta innan slutresultatet blir ungefär likvärdigt med Syréns och Göranssons, och FML:s på vägen upp. Att vara ÖB är till minst 50 procent att vara politiker! Ju högre upp i hierarkin man kommer desto mer blir man en politiker. Sedan kan Morgonsur och Hammarberg sitta där med spiran och äpplet och ta skit från kåren i tydligen sann kåranda. Personligen så tror jag att om Morgonsur blev ÖB så skulle förändringarna inskränka sig till att vi tuffade till oss lite internationellt, men det skulle inte bli några större förändringar utöver det. Jag tror också att om man hamnar i närheten av det svarta hål som FML utgör så har man inga andra valmöjligheter än att anpassa sig till den geopolitiska verklighet som vi svenskar omges av internationellt – om man är en bra och pålitlig man. Fortfarande – skäll på Reinfeldt! Den mannen ålar sig från all kritik och ansvar för Sveriges säkerhet. Han är det som ytterst ska ställas till svars.

Anledningen till att jag försvarar ÖB, och anledningen till att jag tror att alla goda män som karriärmässigt närmar sig ”nålens öga” kommer att agera mycket likt sina kollegor och chefer är att jag under relativt många års tid skrivit brev med kritik och goda råd till både politiker och hkv, och jag har märkt att vissa av dem råden tycks ha tagit skruv. Jag var åtminstone en av dem som föreslog att vi skulle ha en tremånaders grundutbildning, även om jag menade att den skulle vara en värnplikt åtminstone i teorin, följt av ett frivilligt val mellan internationell insats och hemvärnet, där hemvärnet skulle axla huvudansvaret för värnförsvaret. Jag menade naturligtvis att hemvärnet skulle tillföras likvärdig utrustning som vilken välutrustad armé som helst, men det tyckte inte Reinfeldt, Tolgfors och Borg uppenbarligen.

Vid ett tillfälle för något år sedan skrev jag till ÖB bland andra att frivilligheten inom försvaret är någonting man väljer när man söker in dit, men när man väl är stammis så får man lyda order även om det innebär att man skickas till en krigshärd som svensk soldat.

Och nu finner jag mig i den situationen att jag måste stå för mina egna ord till ÖB. Jag förstår nu att det är i det närmaste omöjligt att implementera regeln om plikttjänstgöring i Afghanistan endast på nytillskotten i FM, eftersom det även måste till att befälen ska välja att inrikta sig på insatsförsvaret. Befälen är oftast lite äldre stammisar med familj i Sverige. Det hade kanske kunnat lösas med rejält bättre betalt (vilket inte politikerna vill bidra till), men förr eller senare så kommer veteranerna hem och ska utbilda sig till befäl en del av dem, och då blir situationen för FM rejält tilltrasslad då FM blir blandad med sådana befäl som har plikt att inställa sig till Afghanistan och sådana som kan välja att sitta på arslet.

Dem som jobbar i FML har säkert fyrtio gånger större anledning än jag att ställa sig bakom ÖB, eftersom de är så mycket mer insyltade i besluten som kommer från deras förslag till chefen.

Skulle man ta bort tvånget för de nya försvarsanställda när de utbildar sig till befäl efter en tjänstgöring i Afghanistan, en tjänstgöring som de har ingått ett sådant förmodat kontrakt för som de nyaste tillskotten till FM, ja då har man inte åstadkommit någonting och man kommer aldrig att kunna implementera ett pliktsystem i hela försvaret när det gäller tjänstgöring utomlands, alltså ett försvar i användning, och det är ett sådant försvar man vill ha. Därför har ÖB gjort som han har gjort. Det logiska i detta förstod jag inte först, men ÖB implementerade mitt förslag för de nyanställda, fast för hela försvaret med en gång. Jag är insyltad i beslutet även om det inte ser ut exakt som jag först hade tänkt mig det, det är ett bättre och oundvikligt beslut! Så ni förstår kanske hur det svarta hålet FML kan suga in en mot ”nålens öga” i orkanen? För mig bara ytterst lite, men tänk då hur mycket ett befäl på försvarsstaben skall impliceras i beslutsfattarprocessen om han är konstruktiv. Makt innebär alltid ett visst ofrivilligt personligt avlägsnande av ens egen person från grundorganisationen tyvärr. Det är en overklig värld maktens värld.

Skulle jag börja slåss mot FML när de börjar implementera mina egna förslag, ja då skulle jag ju inte vara värd att ta på allvar, skulle jag? Om man inte reagerar som jag gör och försvarar ÖB när han implementerat ens egna impopulära förslag så har man inte det som krävs för att ha makt. Och har man inte det som krävs för att ha makt så är man inte den typen som kommer med konstruktiva idéer, och då kan man inte få makt. För makt är starkt förknippat med konstruktiva idéer!

Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 20/7/2010 https://rogerklang.wordpress.com/2010/07/14/kunde-ob-gjort-annorlunda-med-afghanistanpolicyn/

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

