Hem > Facken, Inrikespolitik, Media > Man på migrationsverket misstänks för rasism efter 30 år i tjänsten

Man på migrationsverket misstänks för rasism efter 30 år i tjänsten

”Martin Niemöller var en intressant tysk pastor. Under första världskriget var han ubåtskapten men blev sedan pastor. Till en början stödde han Hitler, men 1933 bröt han med nazisterna och mellan 1933 och 1937 kritiserade han öppet nazisterna. 1937 arresterades han för förräderi men fick bara villkorligt straff, antagligen på grund av utländska påtryckningar. Genom Hitlers personliga ingripande arresterades han dock omedelbart efter att han fått sin villkorliga dom och sattes i koncentrationsläger (Sachsenhausen och senare Dachau). Han klarade sig med knapp nöd från att arkebuseras 1945 och överlevde kriget. Han har skrivit en mycket känd dikt, som är tänkvärd på många sätt:

I Tyskland kom nazisterna och tog kommunisterna.
Och jag sade inget, för jag var inte kommunist.
Sedan kom de och tog judarna
Och jag sade inget, för jag var inte jude.

Sedan kom de och tog fackföreningsfolket
Och jag sade inget, för jag var inte fackansluten.
Sedan kom de och tog katolikerna
Och jag var protestant, så jag sade inget.
Sedan kom de och tog mig…
Vid det laget fanns det ingen kvar
som kunde säga något.”

Kristers blogg – Gluefox

Ovanstående tål att tänkas på när man läser nedanstående artikel av SR;Ekot, som även uttrycktes på Rapport den 2/7/2010

”Man på Migrationsverket misstänks för rasism

Migrationsverket startar nu en utredning mot en av sina handläggare som misstänks för att ha uttryckt sig rasistiskt på Facebook.

– Vi handlägger ärenden som påverkar människors liv, och att i det läget ta ställning till olika folkgrupper låter sig inte göras. Den här typen av åsikter är inte förenliga med att jobba för Migrationsverket, det är inte den andan vi jobbar i, säger Jonas Lindgren som är kommunikationschef på Migrationsverket.

Det var i samband med upploppen i Rinkeby i början av juni som mannen, som jobbar som handläggaren på Migrationsverket, la in flera nedsättande inlägg om invandrare på sin vägg på Facebook. Ett av inläggen lät så här:

”Kan ingen ansvarig skicka dessa förstörande element från Rinkeby med rötterna i andra länder hem till sina mor- och farföräldrar för att lära sig lite ödmjukhet?”

Handläggaren själv menar att inläggen inte är rasistiska, eftersom att de bara riktar sig mot de ungdomar som deltog i upploppen.

– Jag är väldigt tydlig med vilka jag pratar om, det är dem som missköter sig alltså. Jag menar, en skithög är ju en skithög även om det är du eller jag eller någon som kommer från ett annat land, säger han.

Mannen ser inte heller några problem med hur han uttryckte sig på Facebook, och det faktum att han i sitt jobb beslutar om vilka som får komma in i Sverige.

– Nu vet jag inte om jag har en speciellt konstig åsikt jämfört med alla andra, men om vi ser det så är det ingenting som märks i mitt arbete.

– Jag har ju jobbat i över 30 år där, och mina beslut har alltid varit väldigt korrekta, fortsätter mannen.

Migrationsverkets kommunikationschef Jonas Lindgren tycker dock att man kan ifrågasätta mannens lämplighet att handlägga ärenden.

– Det är väl faktiskt inte bara upp till en person att avgöra om han eller hon kan skilja på sak och person, och på privatliv och yrke. Här har vi uppenbarligen en person som har starka privata åsikter mot olika folkgrupper. Det gör i min värld givetvis den personen djupt olämplig att handlägga ärenden som rör inte bara den folkgruppen, utan alla folkgrupper.

Migrationsverket ska nu påbörja en internutredning för att ta reda på om mannen kan jobba vidare inom myndigheten.

– En fråga vi ofta resonerar kring internt är: Kan man vara rasist och jobba på Migrationsverket? Nej, inte om det tar sig den här formen, då är man inte lämplig att handlägga ärenden som rör andra människor, säger Jonas Lindgren.” http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3822966

Varför hänvisar inte SR;Ekot eller Rapport till Facebooksidan? Vill de inte att vi ska få hela bilden? Som SR;Ekot skrev:

”– Vi handlägger ärenden som påverkar människors liv, och att i det läget ta ställning till olika folkgrupper låter sig inte göras. Den här typen av åsikter är inte förenliga med att jobba för Migrationsverket, det är inte den andan vi jobbar i, säger Jonas Lindgren som är kommunikationschef på Migrationsverket.”

Hur ska vi kunna veta ifall handläggaren tagit ställning till ”olika folkgrupper”? Jag vill se Facebooksidan med egna ögon! Jag säger inte att det är fel att avskeda mannen – ännu. Jag säger däremot att SR;Ekot myglar med fakta för att vanliga människor inte ska kunna bilda sig en egen uppfattning! Hujedamig, hur skulle det gå om SR;Ekot m.fl. statsmedier skulle spegla opinionen istället för att styra opinionen?

SR;Ekot skriver:

”Migrationsverkets kommunikationschef Jonas Lindgren tycker dock att man kan ifrågasätta mannens lämplighet att handlägga ärenden.

– Det är väl faktiskt inte bara upp till en person att avgöra om han eller hon kan skilja på sak och person, och på privatliv och yrke. Här har vi uppenbarligen en person som har starka privata åsikter mot olika folkgrupper. Det gör i min värld givetvis den personen djupt olämplig att handlägga ärenden som rör inte bara den folkgruppen, utan alla folkgrupper.”

Men är det inte så att Jonas Lindgren gör precis samma sak, han är en person som avgör om den anställde på migrationsverket kan skilja på sak och person och på privatliv och yrke. Vem ska avgöra om Jonas Lindgren kan skilja på sak och person och privatliv och yrke när han avgör att den anställde inte ska få jobba kvar? Jonas Lindgren?

SR; Ekot skriver:

”Migrationsverket ska nu påbörja en internutredning för att ta reda på om mannen kan jobba vidare inom myndigheten.

– En fråga vi ofta resonerar kring internt är: Kan man vara rasist och jobba på Migrationsverket? Nej, inte om det tar sig den här formen, då är man inte lämplig att handlägga ärenden som rör andra människor, säger Jonas Lindgren.”

Hur objektiv kommer den internutredningen att bli? Mannen är ju dömd på förhand! Jonas Lindgren säger ju; ”Kan man vara rasist och jobba på Migrationsverket? Nej, inte om det tar sig den här formen, då är man inte lämplig att handlägga ärenden som rör andra människor” Alltså svarar Jonas på sin egen fråga och säger att mannen är rasist. Punkt slut, utredningen är klar, tro inte att du någonsin ska få användning för din utbildning och din yrkeserfarenhet i framtiden! Och detta efter mannens 30 år i tjänsten. Arbetarna har inte mycket att säga till om nu för tiden, de är väldigt utsatta från sina onda statliga arbetsgivare. Las har blivit ett sätt att hålla folk ute från tjänster istället för att hålla folk kvar i tjänster, i alla fall när det gäller staten.

Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 2/7/2010

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

