Hem > Inrikespolitik, Media > Oberoende Radio och TV är ingen självklarhet, det är ett tvång

Oberoende Radio och TV är ingen självklarhet, det är ett tvång

SVT:s slogan; ”Du har väl inte glömt att betala din TV-avgift” betyder egentligen; ”Vi vet att du skiter i att betala din TV-avgift, men vi säger så här för vi vill ge en illusion av att folk verkligen vill betala TV-avgiften”. De säger inte som det är, det finns en anledning till att de inte säger; ”Du har väl inte glömt att betala TV-avgiften”, utan lägger till ”din” före ”TV-avgift”, och den anledningen är att de inte vill att Radiotjänst ska framstå som en från medborgarna till SVT tvångskonfiskerande myndighet. Taktiken har gett upphov till reklamkampanjen med interagering och intimitet med avgiftsbetalarna. Säkert genial reklam, men inte särskilt taktiskt oberoende från den tv-sända frågeställningen ovan om att betala din tv-avgift.

Hur började SVT sin reklamkampanj för sin egen propagandaverksamhet? De började med devisen ”Fri Television” men gick senare vidare till ”Fri och oberoende Television”. Detta gjorde de därför att det semantiska uttrycket ”Fri Television” lämnade fältet fritt för kritik mot SVT om att Fri Television inte var politiskt opartiskt. Och kritik måste ha kommit, eftersom de annars inte skulle ha lagt till ”oberoende” mellan orden Fri och Television, utan de skulle ha levt i ovisshet. Men devisen med tillägget var fortfarande inte försvarbar mot kritik om att SVT var politiskt bundet. Därför kom de upp med; ”Oberoende Radio och TV är ingen självklarhet” för att försvåra för kritik, genom att underförstått hävda att SVT:s oberoende är en sanning. Denna devis följdes av; ”Television som tar tillvara de svagas röst”. Kritik mot SVT måste alltså ha kommit dem till del även efter att de lade till ”oberoende” respektive ”ingen självklarhet”. Trots detta så har SVT aldrig knystat ett ord om den folkliga proteststorm som måste ha försiggått mot dem själva, de har bara bytt taktik i det tysta. De utgör därför själva urtypen för hur en propagandacentral fungerar; Styr opinionen istället för att spegla den, och mörka all kritik mot den egna organisationen. I USA, där Public Service är finansierat genom frivilliga medel, finns en liknande devis som de uppräknade här; ”You made me realize the importance of free and independent media”. Denna devis, eller monolog, hävdar också underförstått att fri och oberoende media är viktigt är en sanning. Men i USA har Public Service inte hegemoni genom tvångskonfiskerade pengar, så det är helt OK i sådana fall.

Journalistskolor har en policy att framstå som opartiska eller fria och oberoende, precis som SVT har. Om det är sant så kan man förvänta sig att drygt hälften av journalisterna skulle ha borgerliga sympatier. Så gott som alla journalisters åsikter skiner igenom i nyhetsrapporteringen, och det är naturligt, det är så vi fungerar. Detta vet SVT om. SVT:s chefer ger inga tvingande order till enskilda journalister inom organisationen om att de ska spegla deras syn på världen eller välja programinslag och medverkande efter deras egen smak. Nej, SVT låter varje enskild programledare arbeta efter eget huvud! Vad de däremot gör, och det är denna strategi jag vänder mig emot, är att de headhuntar sin nyckelpersonal efter uppskattad politisk tillhörighet till vänster. T.ex. om någon har varit en stridbar ledare för ett ungdomsprojekt, ja då uppskattar SVT att han eller hon är vänster och lämplig att anställa, så länge som han/hon inte har varit politiskt aktiv inom politiken eftersom det då skulle bli för uppenbart vad SVT sysslar med. Jag känner till ett sådant fall personligen, ”Pange” Öberg, mångårig medarbetare i ungdomsprojektet Kulturmejeriet i Lund. Jag har läst intervjuer med Pange och Pange hade för mycket integritet för att vilja stanna kvar på SVT. Det var lite tråkigt för SVT, för det är just sådana som de vill ha kvar på Sveriges Television. Han hade dock med all sannolikhet av SVT önskad ideologisk färg, vågar jag påstå. Bättre lycka nästa gång SVT!

Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 5/6/2010

http://www.ingentvavgift.se/

Annonser
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: