Hem > Inrikespolitik, Media > Man kommer att tänka på illiberala stater som venezuela och Ryssland

Man kommer att tänka på illiberala stater som venezuela och Ryssland

Några dagar efter att jag hade bloggat det här på FNT-bloggen http://www.ingentvavgift.se/index.php?option=com_content&view=article&id=132:roger-klang-lund-scaniae-sverige&catid=36:blogg1&Itemid=30 om SR; Ekots kommentarsfunktion på nyhetssidan i deras nät-nyheter så upptäckte jag till min förvåning att det helt plötsligt fanns möjlighet för kommentarer på alla möjliga artiklar, och detta så på ett mycket uppenbart sätt med tydliga rutor och funktioner.

Har jag missat en så uppenbar kommentarsfunktion under så lång tid? Jag vet i alla fall att andra har kommenterat under hela den här tiden, för det kunde jag se på datumen på nyhetssidans kommentarer för en dag sedan.

Eller har SR; Ekot en möjlighet att stänga av kommentatorer som misshagar dem? Mina tidigare kommentarer på SR; Ekot har inte varit stötande för någon, men jag är ju FNT:s ”chefsbloggare” och de följer den bloggen noggrant har jag redan konstaterat. De kanske ser mig som en potentiell ”bringer them down”. Med all rätt i så fall!

Eller har SR; Ekot hackat sig in på min dator? Det är knappast det sistnämnda i alla fall, jag tror inte att de sysslar med olagligheter. Har jag då missat kommentarsfunktionen. Nej, det är inte troligt eftersom jag har hållit ögonen öppna en längre tid efter att få kommentera artiklar, så som jag kunde göra förut. Då återstår det bara en förklaring, SR; Ekot har möjlighet och vilja att utesluta oönskade människor från att kommentera med kommentarsfunktionen utan att dessa får reda på det eller kan förhålla sig till det eftersom det är fördolt för dem, bara så länge SR har deras IP adress och namn eller e-mejladress. (Möjligen behöver de inte de två sistnämnda. Vad vet jag, jag är inte datatekniker.) Eller hade möjlighet till, det tills mitt förra inlägg. De anpassar sin taktik och strategi efter mina blogginlägg nämligen, de ändrar hela tiden för att sopa igen spåren efter sin obskyra verksamhet under flykten från brottsplatsen.

Det ska dock sägas att SR förmodligen håller på att arbeta med hemsidan fortfarande. Det som tyder på detta är att jag från det ena ögonblicket till det andra nyss, först kunde se kommentarer på alla möjliga artiklar, de flesta faktiskt, från nu och långt tillbaka i tiden. Men sedan när jag gick tillbaka till artiklarna efter en stund så var kommentarerna borta tillsammans med kommentarsfunktionen. Att jag inte har tittat på fel sida runt om bland nyheterna bevisas av att jag fortfarande kunde se, även efter att alla dessa kommentarer på andra artiklar var borta, att det fanns kommentarer idag (den 13/5) på följande nyhet om kronprinsessan Victoria:  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3097&artikel=3693824

Men detta bevisar samtidigt att de aktivt diskriminerar människor med kommentarsfunktionen! Jag kan se kommentarerna till en artikel men inte till de andra, som jag vet finns kommenterade då jag såg kommentarerna (och även kommentarsfunktionen märk väl) med egna ögon idag (den 12 eller 13 maj)! Jag har ägnat timmar till att kontrollera ovanstående. Det är kanske inte olagligt av SR, men fult, mycket fult och oärligt och omoraliskt och odemokratiskt och skurkaktigt. Är det till sådant här mina skattepengar ska gå?!

Det mest troliga är att SR ger upp sin strategi att spegla opinionen som om den vore lika röd som i deras blöta drömmar i detta speciella fall. När de har läst mitt FNT-blogginlägg kommer de att låta alla få tillgång till kommentarsfunktionen hädanefter (och jag hoppas på alla artiklar), eftersom de inte kan hålla isär vissa som har rätt till att kommentera och vissa som inte har rätt till att kommentera från att veta om att de senare är diskriminerade med stort hemlighetsmakeri. Det blir ett predikament för SVT, men de kommer sannolikt inte att ge upp möjligheten att kunna porta politiskt obskyra kommentatorer eller kommentarer lika lätt. Det är bara taktiken att mörka sin opinionskontroll enligt ovan, som kommer att korrigeras i det tysta.

Mvh Roger Klang, Lund Scaniae Sverige, den 14/5/2010

http://www.ingentvavgift.se/

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

