Hem > Brott och straff, Inrikespolitik, Media > Stasi-(t)akter från östtyskland

Stasi-(t)akter från östtyskland

http://playrapport.se/#/video/1986857 eller om den länken inte fungerar http://svtplay.se/t/103261/rapport

På senare tid har det varit påpassat i medierna – främst i nättidningar och oberoende medier men inte någonting i SVT:s Rapport eller något debattprogram på SVT vad jag vet – det tvivelaktiga att man inte kan begära ut akter om landsförrädare ens om man är forskare, eftersom SÄPO:s akter är hemligstämplade. Det rör sig i detta fall om relativt nyöppnade Stasi-akter från det före detta Öst-tyskland, vars material om svenska kollaboratörer med Stasi har hamnat hos SÄPO.

Istället för att Rapport följer upp debatten och gör en historia om att Riksarkivet vägrar lämna ut uppgifter om landsförrädare till media och forskare, så gör man en historia om att Riksarkivet felaktigt lämnar ut uppgifter om Stasimedarbetare. Den före detta SVT-stjärnreportern Frank Hirschfeldt är en av dem som hamnat i SÄPO:s akter, förmodligen efter att Tyskland öppnade Stasi-arkivet men det kan ha varit före. Påpassligt nog så vänder SVT:s Rapport på hela resonemanget. Det ursprungliga resonemanget i stycket ovan måste de ha känt till om de vill kalla sig för journalister. Hur mycket i detta Rapport-inslag om Riksarkivet och Frank Hirschfeldt som är gratisnyheter för SVT och hur mycket som är grävande journalistik från SVT:s sida kan man bara spekulera i. Men man kan vara tämligen säker på att även om Hirschfeldt är oskyldig till det han anklagas för, så går det nio skyldiga på varje Hirschfeldt. Det är därför ganska talande att Rapport letar upp en av de troligen oskyldiga för sitt reportage och lämnar de övriga där hän. Det kan ju också vara så att Frank Hirschfeldt vände sig till Rapport. Men i så fall finns det uppenbara och förmodligen medvetna brister i Rapports journalistik, för de har inte undersökt möjligheten att Hirschfeldt kan vara skyldig. Faktum är att man genom Rapports inslag fick uppfattningen att alla är oskyldiga till kollaborering med Stasi, i alla fall om man är lättrogen. Frank Hirschfeldt kan vara skyldig till andra saker än det Rapport väljer att ta upp om ockupationen av Västtyska ambassaden för 35 år sedan, men eftersom Rapport undviker att nämna övriga misstankar mot Frank så finns det ingen möjlighet för allmänheten att dra några egna slutsatser.

Om inte Sveriges Television kan vara objektiva så har Sveriges Television inget berättigande att existera, i alla fall inte på tvångskonfiskerade pengar. Om man ska vara rent ideologisk så bör man inte ha någon form av Public Service på tvångskonfiskerade pengar oavsett om de har sin ideologi åt vänster eller åt höger.

Roger Klang, Lund Scaniae Sverige den 4/5/2010

Annonser
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: