Hem > Inrikespolitik, Media > PS, jag betalar

PS, jag betalar

Hej bäste FNT-läsare!

Ni som har kommenterat på Radiotjänsts Åsiktstorget har kanske fått ett mejl från dem där de säger att Åsiktstorget ska upphöra och att ni är välkomna att joina deras Facebook-grupp, som heter ”PS, jag betalar” på den här länken http://www.facebook.com/psjagbetalar

Radiotjänst gör tydligt klart att sidan bara är för likasinnade, förutom namnet på Facebooksidan så står det bl.a.:

”Den här sidan är för oss som gillar public service och är stolta över att vi betalar radio- och tv-avgift.

Välkommen!”

Och på Wallen; ”PS, jag betalar ­plus fans, PS jag betalar, just fans” (Se längre ner om ändrandet av just den här raden på Wallen dagen efter till ”PS, jag betalar ­plus others, PS jag betalar, just others”(*))

De menar alltså inte välkommen för dig och mig, eller för någon annan person som vill kritisera SVT och Radiotjänst! Så här står det i mejlet som per Leander skickade mig om PS, jag betalar:

”Hej,

du har registrerat och engagerat dig i Åsiktstorget (http://asiktstorget.radiotjanst.se/) och därför vill vi bjuda in dig till en sida som vi lanserar på Facebook – PS, jag betalar. Som fan av sidan erbjuds du bland annat exklusivt förhandsmaterial, inbjudningar till inspelningar osv. Hjärtligt välkommen! http://www.facebook.com/psjagbetalar

Efter drygt fem månaders test har vi beslutat oss för att stänga Åsiktstorget. Diskussionen har nu gått lite i stå men vi vill tacka dig för engagemanget!

Med vänlig hälsning,

Per Leander,
Kommunikationschef Radiotjänst”

Jag var inte medveten om att Åsiktstorget var en test, var ni?? Diskussionen har snarare intensifierats än gått i stå, och det var en tämligen ensidig diskussion som inte gladde någon på Radiotjänst, den saken är klar! Men än är det en bra bit kvar tills den stora allmänheten upptäcker sidan, dvs om de hade fått chansen, men nu tar de bort den förmodligen. Jag ska delge er lite fakta om Åsiktstorget:

På Radiotjänsts sida ”Åsiktstorget” under kategorin ”Public Service roll i samhället”, som är den kategori som jag tycker bäst lämpar sig för kritik av Radiotjänst, finns det 14 inlägg och 25 kommentarer på inläggen. 12 av inläggen är starkt kritiska till Radiotjänst, varav två av inläggen är från samma person. 2 av inläggen tar Radiotjänst parti, men dessa två är från samma person. C:a 86 procent är negativa till Radiotjänst med andra ord. Förhållandet negativa kontra positiva till Radiotjänst ser likadant ut även bland kommentarerna på inläggen.

Så – har diskussionen gått i stå på Åsiktstorget, som Kommunikationschefen på Radiotjänst säger? Döm själva (lägg märke till dagens datum när jag skriver det här; 20/4/2010): Det sista inlägget under kategorin ”Public Service roll i samhället” var från den 13/4/2010, sedan var det två från februari och fyra från januari, och då räknar vi inte in kommentarerna på inläggen. Som jag skrev så finns det 14 inlägg totalt, det innebär att intresset inte har gått i stå, trots att nyhetens behag borde vara över för dem som mot alla odds har hittat till sidan och kanske kommenterat eller skrivit ett inlägg. Under Åsiktstorgets ämneslista för kommentatorer och inläggsskrivare finns det totalt fem olika kategorier man kan välja att skriva om eller kommentera på, varav tre av de kategorierna hade haft postningar i april. Det ska nämnas att det som skulle varit det senaste inlägget enligt Åsiktstorgets start- och inloggningssida, av el-katten från den 28/2/2010, inte finns med när man går in på underavdelningen på ”Public Service roll i samhället” men att det finns senare inlägg (alltså inte kommentarer) i denna underavdelning. Det pekar på att Radiotjänst censurerar en del inlägg också.
Sammanlagt så finns det 145 kommentarer på inläggen i alla fem kategorier. Men man ska komma ihåg att man måste registrera sig och logga in med sin e-postadress när man ska skriva inlägg eller kommentera! Så det är förmodligen enbart sådana som betalar tv-licens, och möjligen sådana som inte betalar tv-licens men är naiva, som skriver inlägg och kommenterar på Åsiktstorget, eftersom en dator numera räknas som en tv-mottagare vilket vi på FNT har annonserat om skulle ske i början av 2010. Och det medför att det borde vara fler som är emot Radiotjänst och tv-avgiften än som kommenterar på Åsiktstorget. Det innebär att mer än 86 procent av svenska folket är negativa till Radiotjänst förmodligen! Jag föreslår att ni går med i Facebookgruppen ”PS, jag betaler” (se länken allra överst) – om och endast om ni betalar tv-avgiften – och klottrar ner bloggen med kritik av Radiotjänst om ni har någon sådan, alldeles mot Radiotjänsts privata önskan! Jag tänker så fort jag har postat detta blogginlägg göra detsamma. Om ni inte ser mitt namn på Facebookgruppens wall inom den närmsta halvtimmen från att denna FNT-post lagts in på FNT:s hemsida den 21/4 så är jag censurerad.

(*) ”PS, jag betalar ­plus others, PS jag betalar, just others” heter det idag på morgonen den 21/4. Den övriga texten är intakt. Ja, det gäller att anpassa sig till verkligheten. Men man måste ge Radiotjänst cred för att de har gjort just det i detta fall, om de nu inte har tvingats till det, men det tror jag inte. Inte än.

Mvh Roger Klang, Lund Scaniae den 21/4/2009

http://www.ingentvavgift.se/

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

