Hem > ekonomi, Utrikespolitik > Svält och torka i Niger

Svält och torka i Niger

Till regeringen och i synnerhet Gunilla Carlsson på UD!

http://sverigesradio.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3604023

På senaste tiden har jag chockerats av uppgifter från en god väns till mig hemland, Niger. Men jag kan ha fel om hans ursprung, han är nämligen engelsktalande så han borde vara från grannlandet Nigeria. Anledningen till att jag är konfunderad är att han när man frågar säger att han är ifrån Niger, men han pratar engelska som de gör i Nigeria och inte franska som de gör i Niger. En förmodligen oskyllans situation har drabbat människorna i Niger. Jag har åtminstone inte hört om några grymma etniska folkmord eller folkfördrivningar som begås av befolkningar i Niger i denna stund, som kan ha legat till grund för någon straffdom från Gud idag. Det gör det möjligt att hjälpa folket i Niger på ett meningsfullt sätt, och jag tror att det är det som Gud vill. Vi svenskar måste bevisa att vi är människor och medmänniskor även till avlägsna släktingar nu! Niger upplever just nu en torka och påföljande svält som tvingar många människor att äta boskapsfoder.

Jag föreslår att vi hjälper Niger med bevattningsanläggningar och utrustning och utsäde, och tillfällig nödhjälp i form av människomat. Jag tror på Niger! Jag har förhoppningar för södra och sydvästra Afrikas framtid över huvud taget. Jag vill gärna se vänskapsband med den delen av Afrika. Niger ligger förvisso till del i nordligare trakter, men dessa norra delar består av sparsmakat arabiskt befolkad ökenlandskap, vad jag förstår.

Mvh Roger Klang, Lund den 4/4/2009

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

