Hem > Brott och straff > Antingen förbjuder man sexsäljande, eller så legaliserar man även sexköp.

Antingen förbjuder man sexsäljande, eller så legaliserar man även sexköp.

Det här är min syn på prostitution:

Antingen förbjuder man sexsäljande, eller så legaliserar man även sexköp. För är den prostituerade den ”lyckliga horan” så finns det ingen mening med att moralisera sexköpen sett från ett kundperspektiv (inte mitt perspektiv, jag har aldrig varit med en prostituerad!). Ni ser hur skevt och ojämlikt det blir annars? (Jag avskyr egentligen det begreppet, jag föredrar ett annat – lika rättigheter – och på prostitutionens område, bland många andra, så existerar inte någon konvergens.) Visst, trafficking existerar fortfarande parallellt med ”den lyckliga horan” om hon finns. Men trafficking är slavhandel och ska motverkas genom hårda lagar mot slavhandel (vilket inkluderar hallick-verksamhet). Att tvinga någon att ha sex mot betalning är bara ett sätt att utnyttja slavar! Feministerna försöker hela tiden implicit jämställa sexköpet med traffickingverksamheten. I vilket fall som helst så finns det ingen mening med att använda både hängslen och livrem i juridiska domar, om man nu ska ha förbudet mot sexköp samtidigt. Bättre då att höja straffen simultant och separat, för båda formerna av utnyttjande – trafficking och sexköp. Personligen så vill jag förbjuda sexförsäljning såväl som sexköp, och naturligtvis vill jag ha kvar förbudet mot trafficking.

Roger Klang, Lund Scaniae den 23/11/2009

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

