Hem > Sveriges försvar > IED-varningar gjorde verkan, därför har vi inte fem döda nu.

IED-varningar gjorde verkan, därför har vi inte fem döda nu.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3231166

Jag var en av dem som propsade på att försvaret skulle byta ut sina Toyota Landcruiser mot splitterskyddade fordon för c:a ett till två år sedan, genom att skriva till hkv. Jag slår vad om att generalerna är glada för att de gjorde det nu. Jag är glad för det! De skadade är säkert glada för att de inte är döda. Jag är däremot ledsen för att folk har skadats överhuvudtaget! En har dött, och även om han inte var svensk så jobbade han för samma sak som svenskarna i lägret; att det afghanska folket ska kunna rösta i fria val, att afghanska flickor ska få gå i skola, att ekonomisk tillväxt ska leda till längre livslängd för afghanska kvinnor och män. Jag ska därför ta med honom och hans familj i mina böner, likasåväl som de skadade svenskarna och deras familjer!

Jag påpekade det dumma i att vänta med att skicka splitterskyddade fordon, och alla befäl och soldater i Mazar-e-Sharif vädjade och sade att det bara var en tidsfråga innan ett svenskt fordon sprang i luften genom en IED-bombs försorg. Hade generalerna inte lyssnat så hade de haft en del att stå till svars för nu, huvuden hade förmodligen rullat i försvarsstaben. Jag vet inte om det gjorde vare sig till eller från att göra dem medvetna om detta redan då? Men Gud ske lov, de levererade.

Roger Klang, Lund, Scaniae, den 11/11/2009

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

