Hem > Sjukvårdspolitik, Utrikespolitik > Jag är ingen fan av statlig sjukvård, men jag inser att den måste finnas, det är bara en fråga om hur mycket av sjukvården som borde vara gemensamt ägt

Jag är ingen fan av statlig sjukvård, men jag inser att den måste finnas, det är bara en fråga om hur mycket av sjukvården som borde vara gemensamt ägt

Obama, Obama, Obama!

Du tycks ha samma sjuka som jag. Du rusar in och ska välta hela system och världsordningen över ända. Jag tänker på medicare! Det är väl för att du liksom jag är en stor politiker (även om jag bara är en potentiell sådan) med internationella mått räknat och även om man jämför ledare över världshistoriens gång. Om du skulle bli tvingad att erkänna dig förlorad i medicare frågan, så kan du alltid förändra Amerika långsamt! Börja med att bygga ett stort statligt sjukhus utöver de som redan finns, och bygg sedan ett till osv tills du, eller snarare dina efterträdare, har uppnått ert mål med tillgänglig sjukvård för alla. Jag är själv ingen fan av statlig sjukvård, men jag inser att den måste finnas, det är bara en fråga om hur mycket av sjukvården som måste vara gemensamt ägt. Just i denna fråga (och en del andra) så är jag liberal med amerikanska mått mätt, och det innebär att jag gärna ser att statlig sjukvård står för ca 50 procent av all sjukvård, fast med fri konkurrens mellan privata och statliga vårdbolag i den bemärkelsen att man inte får reglera vårdbolagens verksamhetsområden. Med ett undantag – abortkliniken.

Tror inte att Obama är särskilt keen on me, men jag tipsar honom ändå, för jag vill att alla amerikaner ska få tillgång till sjukvård.

Roger Klang, Lund den 28/9/2009

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

