Hem > Media > Jag har haft tid att bygga upp en stor portion misstänksamhet mot statlig television i mitt liv

Jag har haft tid att bygga upp en stor portion misstänksamhet mot statlig television i mitt liv

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=5207&Itemid=98

”Sveriges Radio använde Palestinaaktivist för Israelreportage

När Sveriges Radios program ”Människor och tro” i fredags sände ett reportage som handlade om det israeliska granskningsorganet NGO Monitor som bland annat riktat kritik till Diakonia skickade man Palestinaaktivisten och frilandsjournalisten Terje Carlsson[…]

Nyligen gick det israeliska granskningsorganet NGO Monitors till hårt angrepp mot svenska biståndsorganisationen Diakonia. I en rapport anklagar man bland annat Diakonia och indirekt Sida för att stödja ett politiskt och juridiskt krig mot Israel. I fredags sände Sveriges Radio ett reportage om det israeliska granskningsorganet NGO Monitor, ett reportage som gjordes av Palestinaaktivisten Terje Carlsson som bland annat deltagit i följeslagarprogrammet EAPPI där följeslagare från hela världen ger uttryck för praktisk solidaritet för utsatta grupper. Den svenska delen av följeslagarprogrammet är Sidafinansierat och drivs av SKR, Sveriges kristna råd.
Under sin vistelse samlar följeslagarna information för att i sina hemländer sprida kunskap om vad som händer i området. I november 2004 skrev Terje Carlsson bland annat så här i en av rapporterna från Ramallah:
”Sydamerika hade Che Guevara, Afrika hade Nelson Mandela och araberna hade Yassir Arafat. Han var en äkta frihetshjälte, han ägnade hela sitt liv åt att kämpa mot dem som attackerade hans land och hans folk. För israeler var Arafat en levande pain in the ass, som aldrig gav upp även om Israels militärer gjorde allt för att han skulle hålla käft.”
År 2007 regisserade Terje Carlsson även filmen ”Välkommen till Hebron” där han under tre år följde 17-åriga Leila i hennes vardag i ockuperade Hebron på Västbanken. I en tidningsintervju med Värmlands Dagblad berättar han att, om filmen verkar propalestinsk är det bara en konsekvens av att han tagit ställning för mänskliga rättigheter och internationell rätt.

”Svårt att finna journalister som inte har åsikter om konflikten”

Men Åsa F Vestergren, producent för programmet tycker inte att Terje Carlssons bakgrund är ett problem.
– När det gäller rapporter från Mellanöstern kan det vara otroligt svårt att finna journalister som inte har åsikter om konflikten. Om inslaget upplevdes som osakligt finns det alltid en möjlighet att få saken prövad i Granskningsnämnden, säger hon.
Hon berättar att eftersom mycket av redaktionens material är baserat på frilansmedverkan för de många diskussioner om frilansares kompetens och kapacitet att leverera intressanta, relevanta och gedigna radioreportage.
– Självklart är frågan om objektivitet också en av ingredienserna i en sådan diskussion, även om detta kriterium är betydligt mer komplicerat. Men det är det professionella hantverket som står i centrum för oss, inte frilansmedarbetarnas.

Erik Lundström, Världen Idag citat.”

”– När det gäller rapporter från Mellanöstern kan det vara otroligt svårt att finna journalister som inte har åsikter om konflikten.”

Visst, åsikter finns det, men varför väljer de alltid någon som står till vänster? Eller menar Åsa Vestergren att problemet ligger i att antagningsnämnderna till landets journalistskolor inte är objektiva, så att inte 50 procent högermänniskor får bli journalister, trots att samhället består av ungefär lika delar vänster- som högermänniskor? Jag kan bara tala för mig själv, jag sökte nyligen till journalistlinjen på Skurups Folkhögskola och utsattes för ”tredje graden” (utfrågning) om mina åsikter, vilka jag svarade sanningsenligt om, Reagan-fan som jag är. Jag kom inte in, godtyckligt satta resultat på testerna förhindrade det vare sig jag förtjänade dem eller inte.

”– Självklart är frågan om objektivitet också en av ingredienserna i en sådan diskussion, även om detta kriterium är betydligt mer komplicerat. Men det är det professionella hantverket som står i centrum för oss, inte frilansmedarbetarnas.”

Jag tycker inte att det är så komplicerat det här med objektivitet, det är bara att slänga en blick på Sveriges Television eller SR för att avgöra att de är totalt subjektiva åt vänster i 90 % av fallen (lågt räknat)! Frilansmedarbetarna på SR väljs utifrån sin världsbild, så nog är det frilansmedarbetarna som står i centrum allt, annars får man ju inte de nyheter man vill ha, inom rimliga gränser förstås, för man vill ju inte bli fälld av granskningsnämnden då det vore kontraproduktivt. Granskningsnämnden fäller en bråkdel av alla anmälningar, och de allra flesta anmälningar kommer från högerhåll kan man nog lugnt utgå ifrån. Ofta anmäler även företag för att deras produkter framställts i ofördelaktig dager, men det är ointressant i sammanhanget. Har jag fel så rätta mig genast om du är mera insatt – och ärlig!

Så här kan en anmälan se ut på granskningsnämndens hemsida:

Information om ärende 893/09

Diarienr: 893/09

Programföretag: Sveriges Television

Program: Aktuellt, SVT2

Ämne: Lagen om anställningsskydd, LAS

Handläggare: Helena Söderman

Detta är ett pågående ärende.
Telefonnummer till Granskningsnämndens handläggare finns här.

Redaktör: webbmaster@grn.se

________________________

Som ni ser så saknas såväl anmälningsdatum som sändningsdatum, det försvårar för den enskilde att skaffa sig en bild av mängden anmälningar, för på hemsidan står bara vilka ärenden som är pågående och vilka program, inte hur många det totala antalet under året är, eller vad alla övriga som inte är pågående handlar om. Det kan bero på ren ineffektivitet och i så fall så kan det åtgärdas ganska lätt, men jag har haft tid att bygga upp en stor portion misstänksamhet mot statlig television i mitt liv, detsamma gäller för min syn på Radiotjänst, och därifrån är steget inte långt till Granskningsnämnden. Hjärntvätten var definitivt värre och mycket mera uppenbar under Palmes tid, men även då och trots det förnekade SVT och SR att det skulle vara några oegentligheter med svensk monopoliserad tvångsavgiftsbelagd statsmedia(!*). Och vi vet ju alla vem som styrde staten sekventuellt (utan avbrott) under tiden SR och SVT byggdes upp, just det – Olof Palmes Socialdemokrater. Och en sak till, varför krävs det att man lämnar sitt personnummer till Radiotjänst när man ska betala TV-avgift? Kontrollsamhälle!

(!*) Jag sätter ett utropstecken inom parantes efter ”monopoliserad tvångsavgiftsbelagd statsmedia” för att yngre läsare ska förstå. Under denna tid ljög Olof Palmes regering, och sade att det inte fanns bandbredd nog att ha markbaserad (etervågor) privat radio och tv i Sverige, till de som sökte svar. (Kabel-tv var inte uppfunnet.) Det var naturligtvis ren lögn, det var bara att se på förhållandena i USA för att förstå det. Ändå kunde den socialistiska regeringen fortsätta att ljuga och komma undan med det. Anledningen är säkert att det var enklare då, Sverige var inte så internationaliserat på den tiden. Än idag har vi kvar ett förbud mot marksändning som inte är statligt sanktionerad typ TV4 (den enda kanal förutom SVT:s kanaler som är marksänd), det är en rest från det socialistiska 80-talet och tidigare. Men de har bytt motivering, för man kan inte ljuga så uppenbart i ett informationssamhälle, vi kan ju fortfarande se på USA.

Roger Klang, Lund den 9/9/2009

Annonser
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: