Hem > Inrikespolitik, Sjukvårdspolitik, skolan > Somliga lagar är ett privilegie att få införa.

Somliga lagar är ett privilegie att få införa.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3035108 ”Regeringen har tillsatt en utredning som syftar till att ge också papperslösa barn i Sverige rätt att gå i skolan. Ansvarige ministern Jan Björklund räknar med att förslaget blir lag så småningom.

– Det handlar om kanske några hundratal, något tusental barn som finns i Sverige men i dag inte har rätt att gå i skolan. Vi menar ju att alla barn i världen, oavsett var man bor och oavsett vad föräldrarna har gjort för rätt eller fel, har rätt att få skolundervisning, säger Jan Björklund (FP).” Citat; SR, Ekot.

Mycket bra! Ni har privilegiet att få införa den här lagen som borgerlig regering i Sverige. Jag vet inte om jag har tänkt på det själv. Men en sak som jag skulle genomföra som jag nu överlåter till er att genomföra, är att papperslösa ska få rätt till sjukvård. Jag har sagt det till er tidigare. Jag tror att det har införts i Holland, men jag har inte hört någonting om att systemet skulle ha missbrukats. Om Holland har den här lagen så kan ni ju alltid studera hur det har gått där! Man kan ju alltid införa en sådan lag på prov, eller? Det är alltid trevligt att få införa sådana lagar som omväxling, jag tänker på när Bush genomdrev ett afrikanskt anti aids-projekt, fast ingen kommer ihåg honom för det.

Jag tycker mig ha märkt att Göran Hägglund numera gör sitt bästa för att leva upp till sitt epitet maktmänniska. Bra för honom! Problemet är bara att han förlorar primetime i SVT. Göran, det finns andra kanaler än SVT 1 och SVT 2! Även små nischkanaler som Axess och TV 8 är värda ett försök. Man når fler människor på det sättet än genom att fara land och rike kring för att besöka vårdcentraler. (Jag förstår att du genom att besöka vårdcentraler även håller dig in touch med verkligheten.) Det kommer att hjälpa dessa nischkanaler att växa och få större betydelse, varmed ni når ut till fler. Kanske kan ni tillåta dessa och andra kanaler att marksända?

Men det kanske bara är jag som inbillar mig att Hägglund gör sitt bästa för att visa ansvarstagande i större utsträckning idag än för några månader sedan? Det går inte att styra om man försöker att bli omtyckt av alla, i synnerhet inte av opposition och vänsterväljare!

Roger Klang, Lund den 17/8/2009

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

