Hem > Ryssland, Sveriges försvar, Utrikespolitik > Finland borde hålla huvudet kallt under Ladoga-övningen vid den finska gränsen

Finland borde hålla huvudet kallt under Ladoga-övningen vid den finska gränsen

”Ryska soldater vid finska gränsen

Nu på måndag inleds en stor rysk militärövning nära den finska gränsen. Övningen vid sjön Ladoga inkluderar alla enheter i Leningrads militärdistrikt, flera enheter av Sibiriens militärdistrikt, samt Norra flottan och Baltiska flottan. Övningen är en av tre stora ryska militärövningar i sommar. Från 29 juni till 10 juli genomförde det ryska försvaret en stor övning som involverade alla brigader i norra Kaukasus militärdistrikt, samt flottorna i Svarta Havet och Kaspiska Havet. Två hela fältarméer kommer dessutom att samlas i Vitryssland under en gemensam militärövning mellan 8-29 september.
När Nato-övningen Loyal Arrow genomfördes i Luleå i mitten av juni demonstrerade Vänstern, Svenska freds och Miljöpartiet mot flygövningen. Övningen kommer att reta Ryssland, varnade till exempel Peter Rådberg (MP) under en demonstration i Luleå.

Övningen vid den finska gränsen kommer enligt officiella ryska källor att omfatta 60 000 man. Det ska jämföras med den omdebatterade Nato-övningen i Luleå – som endast inkluderade 2 000 soldater. Och medan Loyal Arrow höll på i åtta dagar, pågår Ladoga-övningen i närheten av Finland i sju hela veckor.” Citat; Världen Idag

Kommer ni ihåg Operation Snöflinga, där ryska trupper övade med svenska trupper på svensk mark för några år sedan? (En av de ryska övningsledarna var en krigsförbrytare från Tjetjenienkriget för övrigt, och trupperna var veteraner från samma krig.) Var någonstans var Svenska freds, V och mp:s röster då? Och hur kan då den här Loyal Arrow övningen med Nato reta upp Ryssland? Är det en rättfärdig ilska från Ryssland i så fall?

Jag tror att så länge som Finland inte låter sig sugas in i ett ömsesidigt taskspel med Ryssland, som Georgien gjorde för ett år sedan, så går finland säkert från anfall under Ladoga-övningen. Men de ska inte behöva ta emot sådan skit från Ryssland ändå! I Georgiernas fall så var Georgierna lika stora taskspelare som Ryssen, och till och med värre då de faktiskt anföll först. Jag vet att finnarna är förståndiga, men det har inte avhållit Ryssen från att ta till fula metoder i det förflutna. Också vi har fått känna på ryssens fula metoder, alla känner väl till ”Katalinaaffären” och U-137. Ändå får svenska försvarsbloggare, inklusive mig själv, ibland inlägg från ryssar, som uppenbarligen kan läsa svenska, men skriver på ryska och vräker ur sig könsord och andra svordomar i en outsinlig ström, faktiskt så är det fler ord som är svordomar än resonemang (det är ett faktum!) enkom därför att vi inte vill ha en militär gasledning på svensk ekonomisk zon, som om vi hade felat dem och inte tvärtom. Ryssarna har en konstig verklighetsuppfattning! Putin har verkligen försatt sitt Ryssland i rullning i det sluttande planet.

Roger Klang, Lund den 8/8/2009

Annonser
  1. Carl
    30 september, 2009 kl. 17:42

    Jag instämmer med ditt resonemang. för övrigt anser jag att vi borde börja lyssna på finnarna och tänka lite på våran egen nationella säkerhet istället för att leta diplomatiska pluspoäng i afghanistan eller lägga ner miljarder på att skaffa in hbt-säkra uniformer för att ingen värnpliktig ska kunna känna sig ”kränkt” utav att bära grönt.

    Om inte vårt försvar kan göra något ordentligt längre så tycker jag vi ska lägga pengarna på finland istället, som skattebetalare ställer jag gärna upp.
    För vad är meningen med en ”icke hotfull” försvarsmakt?
    Nä, det är för mycket flum i vår försvarspolitik nuförtiden, …och 70-talet var länge sen.

  2. 30 september, 2009 kl. 18:58

    Hej Carl!

    Ju fler vi är som varnar för utvecklingen desto större chans att politikerna börjar lyssna på oss. Tråkigt bara att det inte tycks finnas någon som tar hotet från öster på allvar bland våra yrkespolitiker idag. Vi har ju alltid Carl Hamilton (fp), men han är i stort sett ensam om att göra sig hörd bland alla dessa politiskt korrekta karriärister som använder tungan för att rensa skit, hellre än att de kavlar upp ärmarna och skitar ner sig lite. (Skitar ner sig = inte har beröringsskräck för det som är obehagligt) Du vet vad jag menar!? De vill inte framstå som rasister eller ens chauvanister. Det allvarliga är att de faktiskt inte är rasister eller chauvanister och att de ändå skyr sådan mediarapportering som elden! Det gör dem till dödskallar. Mediokra nötter.

    Jag är faktiskt för att vi har soldater i Afghanistan också! Det ger reella erfarenheter som kan komma väl till pass senare för försvaret. Du kan ju föreställa dig vad omvärlden hade kallat oss för om vi inte bidrog, då hade vi fått skämmas för det också! Det rör sig om ett förhållandevis litet antal soldater. Om vi inte har förmågan att gruppera soldater i andra länder så blir vi en ”lame duck” i framtiden om svenska intressen hotas eller angrips någonstans i världen. Men först måste vi ha en statsminister som profilerar Sverige utåt. Även våra förfäder vikingarna var väl kända utomlands som soldater! Men om vi ska ha soldater i Afghanistan eller Kosovo eller på Cypern, så måste vi i alla fall garantera att vi kan försvara oss här hemma också! Därför skulle jag vilja att vi hade en försvarsbudget som låg där hotbilden ligger, runt 15% av BNP till försvaret vore kanske lagom.

    Mvh Roger Klang, Lund

  3. Förste Sergeanten
    9 oktober, 2009 kl. 20:27

    Hot är alltid dynamiska. Sedan Sovjetunionens fall har vi nedrustat ca 96 % av Försvarsmakten. Detta har gjorts med förutsättningne för ett svagt Ryssland, både ekonomsikt och militärt.

    Så är nu inte fallet. Ryska förband har övat amfibiska landstigningar samt luftlandsättningar med amfibiska fordon . Även pansarskytte strid med flygunderstöd av flyg med mobilt STRIL( Stridsledning) har övats. Allt detta för att vidbehålla kompetensen säger man samt att kunna skydda gasledningen som troligtvis kommer byggas.

    På en vecka har den Ryska krigsmakten övat med mer än dubbelt så många soldater som den Svenska Försvarsmakten.
    Samma Försvarsmakt som nu avecklar sina sista ledningscentralen för att sammordna Stridsledningen från en central basbataljon , ovan jord!
    Våra krigsbaser är i stort sett avecklade och flygvapnet måste agera från sina fredsbaser vilket även de är få.
    Att svenska stridsflygplan i vårt eget luftrum ej får flyga med skarpa robotar för att möta hot från luften är idioti! Det anses för hotfullt att möta utlänskt flyg på vårt område!

    Gotland är helt avmilitariserat förutom en bevakningspluton, samt 14 stridsvagn 122 ( utan bevakning) .

    Ang utlandstyrkan ska det alltid vara en bisyssla, men vi ska ha lite ordentliga mandat som vi Kongo.
    Ang dina 15 % av BNP så är det beundrasvärt men omöjligt, både ur ekonomisk synpunkt och politisk då vi skulle i princip likt USA få uppsöka riktiga krig alt starta för att motivera det.
    Sen så får Finland en 10X större krigsmakt än vi för mindre än halva priset.
    Det behövs en ny ledning , inte nya medel. Mera sammarbete med Norge, Danmark, Finland och Baltstaterna. Som inköpet av Helikopter 14 då vi fick ett billigt pris för Norge och Finland också köpte.

    Just nu saknar tex GBG hamnar flygskydd , Luftvärnsskydd, Samma gäller Stockholm. Våra Atomsäkra Bergshangarer har blivit kraftigt reducerade och kommer troligtvis avecklas i Uppsala.

    Armen kan ej strida eller agera på större nivåer än kompanier.

    Flottan saknar luftvärnsskydd och ballistiskt skydd.

    Försvaret skulle behöva en enskild ekonomisk avdelning som ser över ekonomin, baser skall organiseras efter nationellt behov och stategiskt, inte politiskt.

    // Förste Sergeanten

  4. Carl
    9 oktober, 2009 kl. 20:40

    ok, politiker är bara intresserade av frågor som är väljarvänliga det vet vi.

    afghanistan är väl trevligt, vi lär oss säkert mycket där… iaf om insatser mot miliser.

    en lame duck är vi redan, och har i princip alltid varit. hur ofta går vi in militärt för att försvara våra ekonomiska intressen utomlands igentligen? såvida vi inte blir inbjudna av FN/EU/Nato alltså?

    Sedan är väl inte vikingarna några bra förebilder heller direkt? dom var mest pirater, rövare eller förtryckare.
    Sen får vi inte glömma att det nog var dom som uppfann ”Problemet” i öst.

    15% av BNP’n ? var kommer du ifrån? Nordkorea?
    som mest var vi väl typ 3-4 %?

    men visst är en rejäl upprustning i sin ordning.
    se Sergeantens direktiv för mer information.

    /Carl

  5. 10 oktober, 2009 kl. 01:13

    Carl; USA lägger 20 procent av sin BNP på försvaret! De har andra förutsättningar i och för sig. Jag tror inte på att vikingarna var rövare.

    Förste Sergeanten; Låt mig börja med att tala om att jag uppskattar att det finns män (och kvinnor, även om vi män borde ta huvudansvaret för att försvara våra värderingar och vårt land) som är beredda att riskera livet för sitt land, Sverige, i synnerhet som ni är så få! Det kan inte vara roligt att behöva möta en många gånger större armé. Men det kan göras med rätt träning, utrustning och ledning, och en stor portion mod! Jag vill helst vara politisk ledare av någon typ, men även en sådan riskerar sitt liv, om än inte så mycket som en soldat i krig. Om jag kan så ska jag ändra på den mesiga försvarspolitik som Sverige har fört sedan lång tid tillbaka, så att ni försvarsanställda (och än så länge värnpliktiga) slipper att offra era liv för Sverige! Jag vill ju helst att ni ska vinna och överleva i en eventuell framtida konflikt med Ryssland, som är den mest troliga aggressorn!

    Att Finland även skulle ha ett 10 ggr effektivare försvar tror jag inte på, de har bara satsat på bredd. Exakt vad är det som är större med Finlands försvarsmakt? Mantal eller kvalificerad utrustning, eller båda?

    Det som är strategiskt för Sverige är väl nästan taktiskt för stormakterna? Åtminstone om det blir ett storkrig.

    Och jag tror inte att USA har sökt upp sina krig, krigen har sökt upp dem!

    Mvh Roger Klang, Lund, Scaaniae

  6. Förste Sergeanten
    10 oktober, 2009 kl. 02:37

    Mantalet gällande finska krigsmakten. Ang deras utrustning har de bättre och modernare luftvärn än vad vi har , de förfogar även över bra långdistansluftvärn.

    I fordonsparken så ser jag en hyfsad mix av stridsvagnar av typ Leopard2A4 och CV9030FIN. De sista är Svensk tillverkade och modernare än våra egna vagnar. De tillkommer Svenska luftvärnsrobotar, ledningssystem samt samband och radar.

    Deras flotta är modern med bla senaste sjömålsrobotar av typ RBS 15 MK3 till skillnad från oss som har en äldre version.

    Deras helikopter flotta är duglig , deras flygvapen må vara sämre teknologiskt men överlägset gällande livslängd då de har bibehållit sina krigsbaser för sitt flygvapen.

    Handeldvapen är hyfsat moderna , mestadels ryskt , på artillerisidan har de i princip endast kvantitet men de förfogar över raketartilleri något som helt saknas i vårt Försvar.

    De är ungefär som Svenska försvaret var under 1990 talets mitt dvs en stor styrka med hyfsad modernitet inom Armén och en modern flotta och flygvapen.

    // Förste Sergeanten

  7. 10 oktober, 2009 kl. 09:42

    Då är väl frågan snarare hur de respektive vi räknar när vi räknar på försvarsbudgeten. De kanske inte har något Fortifikationsverk som pungslår försvaret bl.a.? Jag har för mig att när man ”räknar” ut den svenska försvarsbudgeten, så räknar man även in viss materielutveckling, gör man det i Finland? Det kan förklara en del.

    Men varför skickar ni inte över några gubbar till Finland som ska gå till botten med effektivitetsskillnaden mellan Sveriges försvar och Finlands? Vi måste veta vad det är som gör att Finland får så mycket mera pang för pengarna! Det borde ju ligga i Finlands intresse att Sverige har ett starkt och effektivt försvar. Jag tror inte att de ser oss som ett hot i alla fall. De borde släppa in en effektivitetsgrupp, tycker man.

    Mvh Roger

  8. Carl
    11 oktober, 2009 kl. 00:01

    Ja precis roger 20% av bnp’n är en extrem summa som i princip är värdelös att uppehålla såvida du inte är i krig.

    Du har dock rätt vad gäller jänkarna! oljebehovet har uppsökt dom!!!

    Fast när det kommer till historia verkar du vara på lågstadienivå, Att ligga i viking betyder att du lägger dig i jömma bakom en vik och väntar på intet ont anande handelskepp som du kan hoppa på och röva. Om du inte tror på mitt ord angående vikingarna så kan du ju gå in på ett bibliotek och läsa i princip vilken bok somhelst som handlar eller nämner dom eller som behandlar den delen utav historien.

    Finnarna har för övrigt försökt få oss att rusta upp en bra tid nu. Fast jag tvekar på att dom skulle skicka en effektivitetsgrupp hit.

    /Carl.

  9. 11 oktober, 2009 kl. 03:08

    Ca 20 procent, även under 80-talets fred var det.

    Jag tänker inte säga emot dig om att oljebehovet har uppsökt W i alla fall, men tidigare så var det inte så, och kanske inte efter W heller!

    Jag kanske skulle ha varit förutseende nog att svara så här; ”jag tror inte på att vikingarna ENBART var rövare.” Vikingarna erövrade England och det gör inget Hells Angels-gäng! Vikingarna var soldater, fråga vilken seriös historiker som helst vad de tror är rimligast. Deras rövartåg finansierade deras krig antar jag.

    Ordet viking är för övrigt debatterat om var det kommer ifrån. Det kan lika gärna komma ifrån vikingarnas långskepps skeppsprestanda, de kunde nämligen gå mycket långt in i fjordar och vikar, det var så de kunde överraska sina byten, kloster och byar innan hjälp hann anlända, sägs det.

    Mvh Roger

  10. Carl
    11 oktober, 2009 kl. 14:08

    ja roger, vikingarna… eller snarare sagt nordmännen var inte benbart rövare. dom var också duktiga handelsmän och ”erövrare” som du sagt (iaf danskarna i england). men ordet viking har alltid föknippats mer röveri och om det finansierade deras erövringståg så förstår jag inte riktigt skillnaden. men det klart, man kan väl inte vara ett åbäke överallt man kommer. ibland m¨åste man ju vara snäll och trevlig när man säljer allt man snott och alla man förslavat. huruvida vikingarna var mestadel rövare eller inte så är det iaf det dom förknippas med i omvärlden. huvudsakligen i alla fall.

    sen så kan jag ju argumentera för att alla krig i princip har en ekonomisk grund/ursprung.
    så det är det det alltid handlat om.

    men vi har ALDRIG haft 20 % av bnp på försvaret efter stormaktstiden!!!!!!!!

    det låg på 3.8% som högst!

    /Carl

  11. 12 oktober, 2009 kl. 04:36

    Carl sade:

    ”huruvida vikingarna var mestadel rövare eller inte så är det iaf det dom förknippas med i omvärlden. huvudsakligen i alla fall.”

    Roger svarar:

    Precis! Det är just det som är min poäng med mycket av det jag skriver.

    Carl säger:

    ”sen så kan jag ju argumentera för att alla krig i princip har en ekonomisk grund/ursprung.
    så det är det det alltid handlat om.”

    Roger svarar:

    Just det, och makroekonomi handlar om kvinnor!

    Om du inte har något mer att säga så avslutar jag debatten här.

    Vh Roger Klang, Lund Scaniae

  12. Förste Sergeanten
    12 oktober, 2009 kl. 13:16

    Hur ska då ett Svenskt försvar se ut?

    Vad ska det kunna göra?

  13. 12 oktober, 2009 kl. 14:56

    En bra men omfattande fråga! Oftast frågar man sig vad ett svenskt försvar ska kunna göra, men ska man bygga upp ett starkt försvar nästan från grunden, när man väl bestämt sig för att göra det, så kommer din fråga att ställas med säkerhet. Jag är inte så insatt i vad som krävs för modern krigföring, men jag har några synpunkter i alla fall.

    Vi ska ha ett försvar som kan försvara hela Sverige till havs, till lands och i luften. Dessutom ska vi kunna operera i andra terränger än den svenska, i andra länder än i Sverige till havs, på land och i luften.

    Först hade jag tänkt att Sverige skulle ha ett hangarfartyg, men det kommer att kosta mer än det smakar kanske, om det sänks så står vi där med ingenting och en massa flygplan i havet. Så nu tycker jag att vi ska satsa på många sådana där smygfartyg med avancerad beväpning som ”smart bombs”, styrbara via satellit. Det skulle kunna ersätta flygplan om vi talar fasta mål som militärförläggningar, presidentpalats, radarstationer och sådant. Sedan vill jag se U-båtar med taktiska kärnvapen. (Sverige har inte skrivit på någon konvention mot taktiska kärnvapen som har en räckvidd på högst 500 km!) Landstigningsfartyg behövs. Vi ska kunna skicka krigsfartyg över hela världen, så tankbåtar bör finnas.

    Flyget har ingen efterföljare till JAS tyvärr. Med ett starkt försvar kan vi få Wallenbergarna att utveckla framtidens flyg. Men jag tror inte på idén med förarlösa flygplan av flera anledningar, den viktigaste är att det är mycket billigare att utveckla, bygga och underhålla smart bombs än det är att bygga förarlösa plan. Förarlösa plan för spaning är en sak, likaså kan man beväpna dem med något vapen, som ksp. Men smart bombs är framtiden! En flygdivision på Gotland vore önskvärt. Lufttankningsflygplan är ett måste.

    Armén ska utrustas med det bästa för försvar och angrepp, personlig skyddsutrustning ska vara topp. Det finns så många nya grejer för en armé att det blir svårt att välja, jag kan inte ta upp alla här och nu. Det gick ett program på tv 8 som hette ”modern warfare” eller moderna krig, där kan man hämta många idéer. För försvaret av Sverige behövs en del stridsvagnar och helikoptrar antar jag. Men du/ni vet mer om det än jag! Vi bör också bygga upp ett luftvärn på nytt.

    Nu till organisationen och implementeringen:

    Eftersom man nästan bygger upp ett försvar från noll så kan man sätta sig ner i försvarsstaben och tänka igenom hur man skulle vilja ha sin organisation, hur man vill att den ska fungera och vad den ska kunna göra. Det är mycket enklare än att gå in och ändra i en organisation i efterhand. Att de besöker organisationerna och gör ett grundligt arbete, och tar emot idéer och förslag från sergeant och uppåt, är givet. Alla i nuvarande organisation ska kunna skriva till generalstaben om vad de tycker bör förändras i organisation och utrustning i det nya försvaret, och veta att deras brev blir lästa av kompetent personal! Det skadar inte om generalerna och amiralerna också pratar med sitt folk på förbanden långt ner i organisationen. Varje budgetpost måste kontrolleras av försvarsministeriet, vi kan inte bara börja skyffla in pengar i försvaret utan att vara säkra på att få något pang för pengarna. Allt detta i sista stycket kommer att ta säkert ett år, sedan tillkommer tiden för en del vapenutveckling hos BAE, SAAB och Bofors, men det kan tänkas att vi köper en hel del på den öppna marknaden, man bör räkna på vad som blir samhällsekonomiskt billigast, och effektivast. Det nödvändigaste materielet, och det som passar in i budgeten och systemet i övrigt, som är möjligt att köpa idag, bör prioriteras. Nu kan jag inte komma på mer just för tillfället, du/ni får hålla tillgodo med detta!

    Mvh Roger Klang, Lund, Scaniae

  14. Förste Sergeanten
    12 oktober, 2009 kl. 16:19

    Utmärkt skrivet, ett hangarfartyg är som du själv säger sårbart och dyrt, bättre då med kombinerade amfibiska landstigningsfartyg som kan ta helikoptrar.

    Smygteknik och vidareutveckling av Korvett typ Visby för smygegenskaper är troligtvis klokt, då en befintlig grund redan finns. Luftvärnsskydd i form utav robotar är nödvändigt mot en reguljär fiende då attackflyg utgör det näst största hotet för ytstridsfartyg.

    Ubåtarna bör kunna bära Sjömålsrobot 15 ( som även fungerar som kryssningsrobot ) i VLS ( Vertical launch system). Dessa robotar av sjötyp bör vara av senaste versionen och luftvärnsrobotarna kan man köpa från Sydafrika ihop med Finland för billigare stycke pris.

    Luftvärnet bör vara mobilt, monterat på tex ett dumper chassi gällande lång och medium luftvärn. Kortdistans bör monteras på SUV fordon och handhållna system bör införskaffas ( typ FIM 92 stinger)

    Artilleriet bör bibehålla sin nya pjäs ARCHER och införskaffa raketartilleri monterat på dumper chassi.

    Övriga delar av Armén bör reducera sin fordonsflotta av ekonomiska och logistikmässiga skäl. Enhetsplattformen bör köpas in med olika moduler för olika uppgifter.

    Ang Flottans övriga utrustning bör de vara av det senaste och en K-pist av typ MP5 samt MP7 bör införskaffas.

    Ang Amfibiekåren bör de tillföras amfibiska lednings fordon samt utöka de svävare och beväpna dessa. Försvaret äger 3 Svävare nu.

    Ang Flygvapnet bör övervakningen delas mellan Finland, Norge, Danmark då vi får en bättre översikt av närområdet.

    Flygvapnet bör utöka sin spaningsradarflotta med ytterligare 6 flygplan av typ SAAB 2000.

    Transportflottan bör dubblas så man innehar 16 C 130 Hercules som bör modifieras till senaste versionen. Man bör övrigt införskaffa ett tyngre transportflyg av typ Airbus., 6 st totalt för transport av tyngre materiel.

    Helikopter flottan skall bestå av 200 helikoptrar varav 120 skall vara transporthelikoptrar av medel och tung version. resterande 80 skall bestå av 40 st lätta transporthelikoptrar med pansarvärnsbekämpnings förmåga . 40 st skall vara renodlade Attackhelikoptrar. En tredjedel av alla helikoptrar skall ha ubåtsjakts förmåga och sjöräddningsförmåga.

    Flygplan av typ 39 Gripen skall bestå av minst 400 flygplan varav hälften skall vara av den större versionen E/F . Övriga skall vara av typ C /D där de tvåsittsiga versionerna skall ha taktisk bombförmåga.
    Lätt skol/attackflygplan av typ SK 60 skall genomföras en modifikation med modern avonik och vapenlast.
    Vapen för flygplan av typ Gripen skall vara av de senaste då även smarta bomber skall köpas in samt kryssningsrobotar och kluster bomber av typ BK 90 Mjölner. Flygplan av tvåsitsiga version skall få monterad automatkanon.
    Tanknings plan skall inhandlas från Brasilien som ett motköp till att de köper Gripen.

    På sikt skall Gripen systemet utvecklas. Övriga verksamheter som FOI, FRA,FMV,FortV, etc skall ses över för att kunna effektiviseras.

    Regementen skall restaureras och byggas upp igen. Liktväl de krigsbaser som fanns.

  15. 12 oktober, 2009 kl. 20:36

    Jag är lite förvånad över att det finns människor inom försvarets yrkeskår som inte är åtminstone lite PK! Nu vet jag inte hur högt en förste sergeant är i befälsordningen, men jag antar inte särskilt högt, så du är antagligen ett okänt antal år yngre än jag (såtillvida ni har kvar en viss form med stigande av befälsgrader med åldern, annars kan du vara i vilken ålder som helst). Fast det spelar antagligen roll för inflytandet var man arbetar någonstans inom försvaret. Jag hoppas att du arbetar inom försvarsstaben eller på MUST, det kan de behöva! Jag anser eller vet att försvaret har gått från en reaktionär högborg till mjölkcentral på bara 20 år. De högsta befälen tycks vara socialister, kanske i synnerhet inom MUST. Men den nye ÖB:n Sverker Göransson har vissa kvalitéer, han har en större förankring i grundorganisationen än Håkan Syrén hade, även om han inte är lika massmedial som Håkan vilket är synd! Att Göranssons förankring i grundorganisationen är bra (du kanske har något att tillägga till detta statement?) beror nog till del på hans bakgrund inom Armén. Syrén kom från MUST. Det har inte framgått i medierna att det har varit en stor svensk övning på Gotland som svar på den ryska övningen i Östersjön i samband med Ladoga-övningen, vad den nu hette (Zapato?), det har man fått läsa sig till på försvarsbloggar.

    Vad är det för fel med de ”reaktionära” underbefälen, varför kan inte de göra karriär längre? De dög ju förr, nej – de föredrogs förr! Snart, mycket snart, så är försvaret genuscertifierat om det fortsätter på den inslagna vägen. Lycka till med din karriär, och fråga gärna dina befäl varför man inte kan göra karriär som reaktionär, fråga vad det är som gör dem till sämre befäl!

    Mvh Roger Klang, Lund, Scaniae

  16. Carl
    12 oktober, 2009 kl. 20:54

    Och vad anser du vi ska angripa/attackera? immed att vi kommer ha taktiska kärnvapen, landsättningsfartyg, och såna där ”smart bombs” avsedda för ”fasta mål som militärförläggningar, presidentpalats, radarstationer och sådant”.

    ”Vi ska kunna skicka krigsfartyg över hela världen, så tankbåtar bör finnas”.

    ??? Vad hade du tänkt att vi ska ta oss till med denna otroliga styrka? hjälpa USA med att försvara den fria världen?

  17. 12 oktober, 2009 kl. 22:22

    Taktiska kärnvapen ska bara användas ifall Ryssland angriper hela Sverige till sjöss, då kan det vara bra att ha kapaciteten att radera ut deras styrkor till havs, det innebär att de aldrig kommer att försöka invadera oss. Det kallar jag kostnadseffektivt försvar!

    I övrigt så anser jag att Sverige ska försvara Sverige och de som inte kan försvara sig själva, inte USA. Historien ser ut som den gör, men nu är vi i Afghanistan och gör ett gott dagsverke för att små flickor ska få gå i skolan, och vi gör simultant ett gott dagsverke för att delar av arabvärlden ska öppna upp sig, vilket vi tjänar på i längden men också araberna.

    Om vi får en statsminister som står upp för Sverige så kommer vi att behöva ett sådant försvar. Jag räknar med möjligheten, nej sannolikheten, att vi då blir mål för terrorister! Om Mats Johansson (m) blir statsminister t.ex. så kommer vi bara att vara en sittande anka utan ett starkt försvar som kan användas i världen.

    Mvh Roger Klang, Lund, Scaniae

  18. Förste Sergeanten
    13 oktober, 2009 kl. 12:38

    Ang ÖB Göransson så är han en hyfsad ledare då han är kunnig gällande militärstrategiska frågor . General Håkan Syren har från början tillhört Kustartilleriet och man tycker ju då att han borde ha lite mera insyn gällande nationellt försvar.

    En Förste Sergeant är en Underofficers grad och inte alltför högt på skalan tyvärr.

    Beredskapsövningen som hölls på Gotland visade hur dåligt sambandet var bla mellan de olika truppslagen. Gotland som en gång i tiden var en av de mest militariserade öarna i världen under namnet MKG ( Militärkommando Gotland) har nu en reducerat bevaknings pluton och 14 stridsvagnar i förråd.

    Jag är inte PK det minsta! Jag använder sunt förnuft istället. Men är du ej PK som hela staben etc är så kan du göra karriär då du ej går emot den ”allmänna åsikten” inom firman. Finns många officerare som håller med mig men alla är för rädda om sina jobb etc.

    Ang landstignings fartyg så funderar FM på nått liknande ,detta går under namnet L10 .

    Taktiska kärnvapen är alltid ett förslag i och med våra uran fyndigheter. Vårt Kärnvapenprogram lades ju bara på is . Men det är en senare fråga i så fall, risken blir att det blir en gökunge.

    Dock så är Smart bombs bra att ha även i försvar syfte då man kan slå ut broar etc mera strategiskt. Kungliga Flygvapnet har inköpt ett antal GBU 12 från USA som nu är på utprovning vid Vidselbasen.

    Vart gjorde du värnplikt föresten, som vad och när om jag får fråga?:)

  19. 13 oktober, 2009 kl. 13:44

    Jag gjorde inte värnplikten! Jag fick en remiss till sjukhuset istället. Jag hade njurproblem (men det är jag frisk från nu). Men hela mitt släktträd på fädernet var korpraler så långt tillbaka som min far släktforskade när han ännu levde och jag var ung. (Jag är en 65:a) Jag heter ju Klang i efternamn, vilket är ett gammalt soldatnamn. Som du förstår så kommer de flesta Klangar från Svealand, inte Götaland, och i synnerhet inte Skåne eller Blekinge. Min far kom från Norrtälje och min mor kommer från Arboga. Min far var en kort tid pilot i flygvapnet innan han lämnade det militära. Det enda undantaget från soldatlinjen var min riktiga farfar som var musiker. (Min far var barnhemsbarn, och som så många andra barnhemsbarn gör av någon anledning så dog han ung (58 år), må Gud välsigne hans själ.) Men jag tror att jag även flunkade psykologsamtalet när jag mönstrade trots att det var så kort, för jag blev först placerad som väderbiträde på F5, och väderbiträden har civila chefer. Jag hade (och har) problem med auktoriteter, vilket torde ha framgått när jag pratade med psykologen. Men jag är nog den störste patrioten i Sverige ändå, tror jag! Jag har försökt att på senare år gå någon slags fortbildningskurs, t.ex. ville jag söka till underrättelse på staben, men man måste ha gjort lumpen för att få medverka i alla fortbildningskurser tyvärr. Så där går de miste om en som skulle ha blivit duktig på underrättelsearbete! Ämnet intresserar mig. Så gör även politik, så jag försöker förändra attityden på regeringskansliet istället. Jag skriver många brev dit, ofta till dem allihopa (Alliansledarna) på samma gång. Jag skulle ha blivit en utmärkt politiker tror jag, men ibland kan jag vara lite för frispråkig, jag vet ju inte vad man får säga och inte säga eftersom jag arbetar ensam. Jag har inga kamrater med samma intresse som jag, som du har på arbetet.

    Mvh Roger Klang, Lund, Scaniae

  20. Förste Sergeanten
    13 oktober, 2009 kl. 14:29

    Beklagar den tidiga förlusten av er far, vad var han pilot någonstans och vilket system?

    Du kanske kunde försöka dig på konsultverksamhet , alt lobbyism vilket verkar vara det bästa mot dessa galna neddragningar. Försvaret var som starkast under 80 talet sedan dess har det gått utför.

    Kungl Krigsflygskolan , F5 har jag besökt, tragiskt med dess nedläggning .

    Försvarsbeslutet 1996 gick ut på att banta försvaret och förstärkas vid behov, något som man senare glömde bort tydligen.

    ”Det försvar som nu byggdes var mindre men mer kvalificerat och det skulle ha en stor växtkraft. Om det säkerhetspolitiska läget förändrades skulle full krigsduglighet nås inom ett år. På längre sikt skulle Försvarsmakten kunna växa d.v.s. utökas. Organisationen skulle också kunna anpassas för att möta nya hot.”

    Försvarsmakten måste bla bygga upp sitt flygvapen och kustartilleri

  21. 13 oktober, 2009 kl. 17:52

    Min pappa var placerad på Ljungbyhed. Min far pratade nästan aldrig med mig om sin tid i flygvapnet, men om han nu flög någonting så måste det ha varit Tunnan. En gång sade han att han hade tillgång till en del hemligstämplat material som pilot, det är allt han har berättat om sitt yrke, men det var först efter att jag berättat för honom att jag trodde att jag var i trångmål med en utländsk underrättelsetjänst…

    Så här går historien, och det är en rolig anekdot om du är intresserad (rolig så här långt efteråt!):

    …Som det visade sig senare så hade jag insjuknat med paranoid schizofreni, fast ingen hade diagnostiserat mig, men jag tror fortfarande att den jag hade lärt känna ville värva mig för ett skumt ändamål. Mycket objektivt talade för det, han talade mycket geopolitik och uttryckte sig konstigt och falskt, tex så sade han att han var glad att Tyskland och Frankrike blivit så goda vänner. Han sade att norrmännen stod närmare danskarna än svenskarna. (Inget konstigt med det taget ur sitt sammanhang, men allt som allt. Jag hade ju inte frågat honom om något av det han sade.) Han försökte få mig till att ansluta mig till en konstskola i Skagen i Danmark. Han begärde och fick mitt tillstånd att sova över på min soffa (han var inte bög, men liksom jag var ”skadskjuten” i ena benet vid tillfället, så hade han ett skadat ben). Han sade att anledningen till att han ville sova över hos mig var att de renoverade hans hyreshus, men vilken hyresvärd ordnar inte med tillfälligt boende för sina hyresgäster när de renoverar? Den veckan han sov över hos mig eskalerade mina misstankar och jag öppnade hans resväska. Den var minutiöst noga packad, så det var svårt att göra det så att det inte märktes. Han hade bara kläder och en tandborste med tandkräm, men… han hade en udda sak, och det var en liten skruvsyl som hade brun trämassa fastkletat i änden, och jag hade bruna lister. Det var allt han hade i väskan, skumt! Paranoid schizofren som jag var utan medicin (detta var 1990-91 någon gång) så blev jag naturligtvis väldigt upprörd, och när han kom hem så slängde jag ut honom. Jag trodde att han hade placerat en mikrofon eller kamera någonstans i mina lister. Idag när jag äter medicin sedan lång tid tillbaka så förstår jag ju att han inte tänkte göra något med mig som jag inte ville själv, men det var extremt obehagligt då. Efter att jag hade kastat ut honom så tog jag tåget runt hela Sverige för att ”kasta av mig förföljarna” (typiskt schizofrena), bland annat så tog jag mig till MUST vid Muskö och redogjorde för mina upplevelser. Jag måste ha gjort ett mycket desorienterat intryck! Mannen som gjorde det här mot mig var norrman, men sade att hans far var från Sussex, England, fast jag hörde honom aldrig prata engelska. Han var tydligt äldre än mig. Det namn han uppgav för mig var Jan Petersen. Efternamnet kan vara både norskt och engelskt. Han uttalade det norskt, med betoningen på det sista e:et – Peter följt av ett utdraget sen. Han bodde nästan granne med Sankt Thomas Kyrka här i Lund. Jag kände honom inte länge av förklarliga skäl.

    Idag har jag en god sjukdomsinsikt, men jag är fortfarande övertygad om den mannens onda avsikter, du kan ju själv gissa vilka. En sak som han inte gjorde var att prata om Ny Demokrati eller Sverigedemokraterna eller Nordiska rikspartiet. Jag har sen dess sett honom ett par gånger med andra unga män på 90-talet (och han är inte bög, som sagt). Jag har ju hört att Sverige är en lekstuga för utländska agenter.

    Jag ska inte säga för mycket, jag vet inte om jag initialt krigsplacerades på F5, jag tror det kan ha varit Ängelholm. Hette det F10 kanske? Men det var inte jag som begärde frisedel, den skickades till mig senare!

    P.S. Ursäkta min pratsjuka, men det känns skönt att prata ut om mina upplevelser med nån som vill lyssna. Jag får inte så många chanser till det, dessutom så kan det vara av intresse för er inom försvaret, för de som då bestämde i MUST har gått i pension idag.

    Vh Roger Klang, Lund, Scaniae

  22. Förste Sergeanten
    14 oktober, 2009 kl. 10:51

    Ja troligtvis Tunnan men kan varit Lansen också. Även J 28 Vampire http://sv.wikipedia.org/wiki/J_28 som var Placerade på F 5 kan de ha vart:)

    De hemliga handlingarna han hade var troligtvis fakta och kunskap om flygplanen men även krigsbaser och bergrum för flygvapnet.

    Lekstuga för utländska agenter, nja industri och militärt spionage är rätt vanlig ja.

    Ja F 10, Änglaholm. Nedlagt 2002 , Besökte det förra hösten.

    Ja det är alltid intressant att höra.
    Som du vet har Svenskt krigsmateriel sålt bra utomlands.

    Såg att du nämnde IRAN bla . De har ju även Svenska luftvärnsrobotar av typ RBS 70. En RBS 70 går ej att störa.

  23. 14 oktober, 2009 kl. 11:43

    Det är tur att svenskt krigsmateriel säljer fortfarande, även om det är i andra länder, på så sätt kanske vi får behålla kompetensen att bygga vapensystem i Sverige! Men hur i hela friden fick Iran köpa svenska luftvärnsrobotar???

    Med detta så avslutar jag konversationen för denna gång.

    Roger Klang, Lund, Scaniae

  24. Förste Sergeanten
    14 oktober, 2009 kl. 12:02

    Ja vi har haft framgångar med Stridsfordon 90, Bandvagn 206 serien, även Fh 77 har sålts lite , samt radar, pansarskott, kamouflage, Granatgevär, rödpunktsikten , kikarsikten , stridsbåtar, luftvärnsrobotar, sjömålsrobotar, lastbilar med mera.

    Under 80 talet skaffade Iran på okänd väg ett stort antal luftvärns robotar. Dessa är ett stort problem vilket bla USA har påpekat då de ej går att störa. Dessa robotar placerades ut under iran och irak kriget bla på oljeplattformer. US airforce slutade angripa dessa när de fick vetskap om RBS 70 fanns på plats.

    RBS 70 har används i krig och under Iran-IRAK sköt den ner över 45 flyg och helikoptrar från Irakiska Flygvapnet.

  25. 14 oktober, 2009 kl. 12:41

    Du glömde u-båtar, några har vi sålt till Australien i alla fall.

    Tack för informationen om Iran och RBS 70, och för att du ville lyssna på mig!

    Mvh Roger

  26. Förste Sergeanten
    14 oktober, 2009 kl. 12:52

    Ja Collins klassen (förstorad Västergötlands klass) Sålda till Singapore.

    Du ska veta att Canada, Indien, UK, Belgien funderar på att köpa Stridsfordon 90 samt Canada och Indien även Archer Artilleripjäsen.

    Ang Gripenförsäljning hoppas jag att vi vinner Brasilien och Indien , Från början skulle vi haft närmare 1000 Gripar.

  27. Förste Sergeanten
    14 oktober, 2009 kl. 14:52

    Kom på föresten att Sverige skulle behöva en egen satellit.

    Ang Iran så förfogar de nu över ett antal S-300 system även kända som SA 10 Grumble/SA-12 Gladiator som är långdistansluftvärn, räckvidd är över 300 km

    Dessa utgör ett stort hot för Israels flygvapen vid ett anfall på Iran.

  28. 14 oktober, 2009 kl. 15:29

    Det var värst vad du var pratglad då, jag som trodde att det var jag som var pratglad. Jag ser på min blog stats att du befinner dig på Irland. Kan det vara så att du är militärattache´eller någonting under det? Det råder inga tvivel om att du är svensk, men du kan rabbla fakta om olika länders militära system som vore det din specialinriktning i din militära profession. Jobbar du på eller för MI? Kanske MI 2 (Skandinavien och Rysslands-avdelningen)? Du skrev:

    ”Jag är inte PK det minsta! Jag använder sunt förnuft istället. Men är du ej PK som hela staben etc är så kan du göra karriär då du ej går emot den ”allmänna åsikten” inom firman.”

    Firman är väl samma sak som den militära underrättelsetjänsten, medan ”Bolaget” är SÄPO?

    Om jag kan räkna ut det här så kan andra! Jag trodde att Firman enbart sysslade med envägsinformation, all information ska gå inåt och ingen information ska gå ut, om det inte är desinformation för då är det, det omvända som gäller. Det är förmodligen ingen hemlighet det du sysslar med alltså, men jag är medveten om att jag tar en liten risk på din bekostnad här. Fast inga namn är nämnda än, förutom mitt förstås, och så måste det vara!

    Jag gillar ”kylan” bättre än värmen för så måste det vara om jag ska bli en statsman! Men omväxling skadar inte ibland, och för det tackar jag dig!

    Mvh Roger Klang, Lund, Scaniae

  29. Förste Sergeanten
    14 oktober, 2009 kl. 16:10

    Jag är inte militärattache, jag har ett visst öga och kunskap om utländsk materiel/doktriner ja.
    Att veta vad olika länder använder och nyttjar sin utrustning är viktigt.

    Med order Firman syftade jag på Försvarsmakten i helhet.
    Jag är rätt pratglad ja, alltid kul att debattera.
    För övrigt, underrättelseverksamhet är byteshandel.

  30. 14 oktober, 2009 kl. 16:36

    Vad gör du då på Irland? De flesta tar inte med sig datorn på semester, och det är inte direkt semestertider ändå.

  31. Förste Sergeanten
    14 oktober, 2009 kl. 17:17

    Jag skulle inte ta med datorn på semestern för det skulle förstöra meningen med att uppleva kulturen, avslappningen. Utmärkt då man talar om för folk att man är utomlands, (de drar sig för att ringa då)

    Ang Semestertider åker jag när jag kan utomlands.

    Men din blogstats tar fel, jag är inte på Irland, utan jag är i Konungariket Sverige.

    Ang den Ryska storövningen så testades det en del ny utrustning , bla nya amfibiska fordon.

  32. 14 oktober, 2009 kl. 20:05

    Eftersom vi inte ska avsluta diskursen än så vill jag passa på att ställa ett par frågor som jag undrade över du skrev, och en del kommentarer om det. Men först det där med satelliten.

    Det var precis det jag sade i ett tidigare inlägg på denna post, vi behöver flera satelliter, av många olika anledningar, men ett av de viktigaste motiven är att kunna hitta mål och vägleda smart bombs. Sen det uppenbara att ha som tidigt varningssystem. Men vi har faktiskt ett femtiotal satelliter i rymden redan, alla uppskjutna med en och samma raket från Esrange för ett antal år sedan, men frågan är om inte de är civila?

    Hur kan det komma sig att RBS 70, som är ett gammalt system, fortfarande inte går att störa med den teknikutveckling som har skett?

    Du skrev:

    ”Lekstuga för utländska agenter, nja industri och militärt spionage är rätt vanlig ja.”

    Hur kan det komma sig att jag blev utsatt för en norsk agent om det inte förekommer på andra håll än mot industrin och militären?

    Den här Jan Petersen sade för övrigt rakt ur det blå att han kunde alla MI:s avdelningar och vad de sysslade med på sina fem fingrar. jag har tänkt lite på, sen jag skrev ner det ovan, varför han aldrig talade om politiska extremgrupperingar eller Ny Demokrati i Sverige. Jag tror att det beror på att han då skulle kunna bli föremål för polisutredningar och fängelse för omstörtande verksamhet, men om han hade gjort det i Skagen i Danmark så kanske han hade kommit förbi det problemet. Vad tror du? Du kanske inte tror att det var verkligt det jag blev utsatt för?

    Du skrev:

    ”Du kanske kunde försöka dig på konsultverksamhet , alt lobbyism vilket verkar vara det bästa mot dessa galna neddragningar.”

    Jag lobbar för försvaret hela tiden! Men jag vet inte vad jag skulle kunna konsultera om? Kan du förklara hur du menar att jag borde gå tillväga?

    Mvh Roger Klang, Lund, Scaniae

  33. Förste Sergeanten
    14 oktober, 2009 kl. 21:40

    Först ang satelliten så behövs det en/flera specialgjorda satelliter , låt oss kalla det hela, ODEN ÖGA. De skulle utan problem kunna skjutas upp från tex Kiruna. Pris, säg 5 miljarder totalt , pengar vi får tillbaka på sikt genom signalspaning etc.

    Att vägleda smart bombs görs bäst från flygande plattformer alt markbaserade/skeppsbaserade. Försvarsmakten har 6 st plan för detta ändamål bla.

    Ang utländska agenter så kan jag inte säga att din historia är sann eller osann då jag ej känner dig så väl. Men otroligare saker har ju hänt.

    Underrättelse verksamhet förekommer i högsta grad på alla plan, bara att läsa MUST säkerhetsrapporter.

    Ang Konsultverksam så är civila erfarenheter värdefulla då FM kan liknas vid ett företag som räddas av investerare gång på gång, hade det varit privatägt hade det gått i konkurs tio gånger om.

    FM behöver målbild och ekonomisk rådgivning, bort med alla JA sägare, Säkerhet är inget man kan spela tärning om.

    Få personer vet hur FM såg ut under 80 talet, vilket effektivitet vi hade överlag.

    ”Hur kan det komma sig att RBS 70, som är ett gammalt system, fortfarande inte går att störa med den teknikutveckling som har skett?”

    RBS 70 använder sig av optisk laser, denna belyser målet visuellt men kan ledas in av ett ledningsfordon som kan sammanlänka flera batterier. Om Målet är belyst och får assistans av ett lednings/radar fordon är chansen att undvika roboten mindre än 5 % , då du måste färdas högt upp snabbt.

    Sen har systemet förbättras med åren och nu innehar Finland den mest avancerade versionen av systemet . Finns även i helt datorstyrd version under namnet RBS 90.

  34. Förste Sergeanten
    15 oktober, 2009 kl. 19:04

    Under 80 talet ang Ryska storövningar var det alltid en risk att en övning efter ca 2 veckor kunde övergå i skarp invasion som en form utav krigslist. Israel gjorde detta på Egypten med stor framgång, resulterade i 40 % förlust av deras Luftvärn bla.

  35. 15 oktober, 2009 kl. 20:30

    På tal om krigslist så är det också vanligt att en aggressor startar krig genom att skicka in egna trupper över gränsen utklädda som det utvalda målets soldater, som sedan ”angriper” sina egna i en fejkad strid. Det var så Hitler startade kriget mot Polen, och det var så ryssen initierade kriget mot det storsvenskfinska riket för 200 år sedan har jag för mig. Ibland så försöker de helt enkelt provocera fram ett krig, inte minst under förevändning av en övning, det var därför som jag rådde finnarna till att vara kyliga.

    Stämmer inte det här in på Putin idag, tycker du:

    ”If you tell a lie big enough and keep repeating it, people will eventually come to believe it. The lie can be maintained only for such time as the State can shield the people from the political, economic and/or military consequences of the lie. It thus becomes vitally important for the State to use all of its powers to repress dissent, for the truth is the mortal enemy of the lie, and thus by extension, the truth is the greatest enemy of the State.” Citatets upphovsman anses vara Joseph Goebbels.

  36. Förste Sergeanten
    15 oktober, 2009 kl. 21:37

    Absolut , De påstås att om Ryssland skulle angripit Sverige med mindre än 3 miljoner man skulle de åkt ut i havet igen , under 80 talet var detta då.

  37. Carl
    16 oktober, 2009 kl. 18:45

    ”jag har tänkt lite på, sen jag skrev ner det ovan, varför han aldrig talade om politiska extremgrupperingar eller Ny Demokrati i Sverige. Jag tror att det beror på att han då skulle kunna bli föremål för polisutredningar och fängelse för omstörtande verksamhet, men om han hade gjort det i Skagen i Danmark så kanske han hade kommit förbi det problemet.”

    Jag har aldrig hört talas om ”Omstörtande verksamhet” eller att något sådant skulle kunna ses som överhuvudtaget brottsligt. Vi har ju ändå yttrandefrihet.

    Och varför skulle han prata om högerextrema partier?

  38. 16 oktober, 2009 kl. 21:38

    Carl Hassler!

    Det var bara en tanke från min sida.

    Carl Hassler skrev; ”Och varför skulle han prata om högerextrema partier?”

    Roger svarar; Vad tror du att han hade för syfte då? Vill du kontakta honom? Du vet ju vad han hette och var han bodde 1991, så kanske kan du få tag på honom idag.

  39. Carl
    16 oktober, 2009 kl. 22:11

    Fan vet jag, men some det låter så verkade ju hans ”syften” vara mer emotionella än något annat.
    Sen vad en man gör med brun färg på en tandborste kan man ju alltid undra (var det verkligen färg?).

    jag undrade mest varför denna man som du såg som spion skulle prata högerextremism med dig?

    var han högerextremist? var du? hur skulle det tjäna hans syften som spion?
    Tänk på hur det hela låter Roger och ställ dig frågan:
    hur logiskt och vettigt låter det här egentligen?

    snälla försök ge ett konkret svar.

    Carl

  40. 16 oktober, 2009 kl. 22:37

    Det var inte fråga om brun färg på en tandborste, det var brunt flis på en skruvsyl, du vet vad en syl är för något va, och flis?

    Han lade inga känslor i något han sade, det var det som var så konstigt. Han var fullständigt professionell, som om jag var hans projekt. Om han var högerextremist så besatt han vad man brukar kalla för ”den banala ondskan” så kall var han. Jag behöver väl inte förklara för dig vad den banala ondskan är också väl? Han var ingen spion, jag hade ju ingen information av värde, han var en agent, det är skillnad, också semantiskt! Semantiskt betyder språkligt förresten. Jag undrade varför han INTE skulle prata högerextremism med mig jag! Att prata geopolitik med en lågutbildad arbetare är ju meningslöst om han inte hade dunkla syften!

  41. Carl
    16 oktober, 2009 kl. 23:02

    Okej det var jävligt bra svarat. Ingen ”macroekonomi handlar om kvinnor ! ” gallemattias här inte.

    Jo jag tror jag förstår dig när det tydligen är högerextremism lågutbildade arbetare i skåne dras till rent politiskt. annars brukar det ju vara vänstern rent allmänt i sverige.

    Sen om han nu var så kall, varför släppte du då in honom i ditt hus och lät honom sova på din soffa?
    låter ju rätt så gullible.

    ps. lugn Roger, jag tror jag kan lista ut vad banal ondska är för något.

    Carl

  42. 17 oktober, 2009 kl. 01:20

    Slet ikke, slet ikke Carl Hassler!

    Vad spelar det för roll om makroekonomi handlar om kvinnor när danskarna är sådana jävla kvinnoförtryckande, kvinnostjälande spaggar???

  43. Carl
    17 oktober, 2009 kl. 01:54

    Ta det roligt nu Roger!!

    Änn en gång har du visat att du inte kan svara konkret på normala frågor eller sunda argument.

    Utan kommmer istället med något dumdrygt och fullkommligt ologiskt påstående.

  44. 17 oktober, 2009 kl. 10:44

    Det är så att det inte går att diskutera med Carl Hassler, för han kan inte ens erkänna uppenbara fakta. Men för de som läser det här, kanske i Stockholm eller Norrland, så kan jag tala om att danska män med svenska kvinnor är lika vanligt som bland någon annan folkgrupp i Skåne (förutom polacker, kineser, thailändare och några till där det är tvärtom, vilket är fel det också och måste åtgärdas när jag får något att säga till om), medans danska kvinnor med svenska män däremot kan räknas i tiotalet. Danska män med skånska kvinnor hörde jag för några år sedan rörde sig om tiotusentalet, och det bara i Skåne, då har vi inte ens talat om Danmark! Jag tänker föregå Carl Hasslers argumentation ett steg här (hur svårt kan det vara?); han menar att det inte är danskarna som är kvinnoförtryckare, utan att det är danska kvinnor som inte tycker om svenska män. Jag kan bara svara på det att det är exakt samma argument som de muslimska immigranterna på Vaesterbro använder mot danskarna! Då är det plötsligt en helt annan sak.

    Danskarna är som vilka spaggar som helst!

    Läsaren får avgöra om det är ett dumdrygt och fullkomligt ologiskt påstående.

  45. Carl
    17 oktober, 2009 kl. 14:49

    Roger, ditt bablande om danskar hade inget som helst att göra med vad vi pratade om. det är inte kanske ologiskt (även om du inte direkt har något bevis för det och det därför knappast kan ses som fakta).

    Det är ett fördomsfullt och därför rätt dumt påstående. men det var inte det jag menade.

    jag menar att när man försöker argumentera med dig så hoppar du ifrån ämnet och lägger in något som inte har ett dota att göra med saken, som tex ”makroekonomi handlar om kvinnor” (vilket är fullkomlig gallemattias).

    Dessutom föregår du dig att anta vad jag tycker och säger. och det är faktiskt rätt dumdrygt.
    Jag menar inte att det inte är danskarna som är kvinnoförtryckare. jag har altdrig sagt något sådant överhuvudtaget.
    Jag har inte sagt något om ditt danskpåstående eftersom det inte hade ett skit att göra med vad vi nyligen snackade om.

    Håll dig till ämnet!!!!! och lär dig svara konkret på givna argument!!!!!

    Dessutom kan svenska tjejer vara med vilka fan dom vill!!! och jag vara med vilken tjej jag vill, invandrare eller inte. det är ett fritt land. dom som misshandlar andra dock borde låsas in!

  46. 17 oktober, 2009 kl. 15:35

    Det är inte OK för dig att ta en eller flera svenska tjejer så länge som du arbetar emot att danska tjejer ska kunna ta en svensk kille! Du kanske gör det ändå, men då är du en själlös dödskalle. Sverige är en stat och vi har rätt att existera! Vi förtjänar respekt! Du visar ingen. Det är inte upp till dig att avgöra vad som är OK i mitt land, förrän du har fått känna på hur det känns när svenskarna tar den sista danska tjejen tillsammans med araberna! Jag hoppas att du inte misstycker när araber är med vilken dansk flicka de vill i Danmark? I så fall skull du åtminstone inte framstå som en hycklare, och jag skulle lyssna på dig.

    Jag svarar på vad jag vill på min blogg, och tycker du inte om det så kan du läsa någon annans blogg! Varför vill du inte stå för att du är dansk i själ och hjärta?

  47. Carl
    17 oktober, 2009 kl. 15:52

    Hahahaha!!! Roger du är antingen fullkomligt urbota korkad, eller bara en troller som inte är intresserad att snacka med folk som tycker olika.

    eller så får du en kick utav det här.

    Roger, JAG ÄR SVENSK!!!!(etniskt till och med) jag ger självaste fan i om araberna tar danska tjejer, good riddance till dom!!!

    Men du har uppenbarligen ett problem och känner dig hotad av faktumet att vissa tjejer dras till det exotiska och okända.

    Och Roger, jag HAR rätt att avgöra vad som är ok i ditt land! för det är MITT land med.

  48. 17 oktober, 2009 kl. 17:03

    Du är en svensk landsförrädare möjligen! Förstår du inte hur verkligheten ser ut? Vi talar om att 10 000-tals och åter tiotusentals svenska män och pojkar får gå utan kvinna för att kvinnoförtryckarna låser in sina kvinnor och ger sig ut på jakt efter svenska kvinnor! Det här är en fråga om nationens överlevnad!!! Jag för min del är patriot!

    Och eftersom du förespeglar dig vara någon annan än den du verkligen är så avslutar jag diskussionen med dig här.

    Mvh Roger Klang, Lund, Scaniae

  49. 17 oktober, 2009 kl. 19:46

    Jag raderade en kommentar från nollan Carl Hassler, och jag kommer att fortsätta radera dem efterhand som de kommer in på min hemsida, varhelst det vara må. Han ska inte få sista ordet, och jag har inte tid att försöka diskutera med någon autonom som leker kurragömma med sin rätta identitet. Det leder ingenstans och han talar mot bättre vetande. Han anklagar mig för det som han själv håller på med, att byta ämne. Men detta är min blogg och jag gör som jag vill på den.

    Roger Klang

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: