Hem > Brott och straff, Media > ”Fri Television” är kanske fritt från reklam, men de är inte fria från vänsterideologi

”Fri Television” är kanske fritt från reklam, men de är inte fria från vänsterideologi

Varför går det inte att hitta på nätet, ett klart och entydigt svar på om Radiotjänst är en myndighet? Alla myndighetsutövare vet att de är myndighetsutövare, utom just de på Radiotjänst. Det finns vissa fördelar med detta för Radiotjänst! Läs mer om det här.

SVT hävdar sig vara; som de själva säger – fri television – men de är samtidigt ideologiskt fast förankrade i arbetarrörelsen. Hur fritt är det från politiskt inflytande, om inte annat så inom de egna leden? Socialister är socialister, de tänker lika vilken organisation man än placerar dem i, och det gör SVT i huvudsak partiskt för vänsterrörelsen SAP, V eller värre, typ KPML(r)! Och hur går egentligen rekryteringen till SVT och SR till? Jag känner personligen till minst en lekledare (idag, men vi får se om han går vidare till viktigare redaktionsjobb), som kommer från ett utomstatligt inofficiellt rödfärgat ungdomsprojekt i Lund kallat ”Mejeriet”. Varför får just han med sin bakgrund ett jobb på SVT? Är det en slump? Jag betvivlar det, och känner ni till något annat exempel på flagrant ideologisk värvning av förmodade socialister till SVT eller SR så får ni gärna kommentera det! Om ni känner till att SVT eller SR värvat någon borgerlig men fristående organisatör, så får ni gärna tala om det också. SVT granskar folk, företag, politiska organisationer och myndigheter, men vem ska granska SVT? SVT kan knappast beskyllas för att vara särskilt transparent!

”Härom dagen ringde radiotjänst på dörren, och jag betalar ingen TV-licens. [Jag anser att staten och ”fri television” är regeringens förlängda arm för överförmynderi när regeringen är socialistisk, och att TV-avgiften är en enda dold skatt.] Att inte betala TV-licens är det enda maktmedel svensken har mot storebror utan att storebror kan göra något åt det. Var tionde svensk håller med om det. Det är bara att blåneka till att man har TV. Och det är klart, att jag inte har TV är lika säkert som att vänsterpartiet är det bästa regeringsalternativet! TV-avgiften går på 2000 kr om året ungefär. Försvaret kostar skattebetalarna mindre än det dubbla. Hur kan två ynka kanaler förbruka så mycket flis och ändå inte ha något att visa? Eller kanske jag borde säga; hur kan försvaret överleva på så lite pengar? Vi kan kanske inte försvara oss, men vi kan fan i mig titta på meningslösa TV-program! Sverige är fantastiskt!” Citat anno 12/7/2006. Ovanstående gäller tydligen även under den borgerliga regeringen.

Det är inte definitivt fastslaget att Radiotjänst är en myndighet, och det är så socialdemokraterna, Radiotjänst och SVT vill ha det. (Det var ju socialdemokraterna som banade vägen för Radiotjänst och SVT.) Fördelarna som jag ser det med att inte slå fast en eventuell myndighetsroll, är att om ifall borgerligheten vill begränsa inflytandet för Socialistisk Visions-Television, till exempel ifrågasätta rekryteringsformerna, så kan Radiotjänst hävda ministerstyre. Men eftersom det ännu inte är fastslaget att de (SVT:s förlängda arm Radiotjänst) är en myndighet, framtonar SVT inte nödvändigtvis bilden av dem själva som ett subjektivt stat(s)företag, under tidens gång, vilken indirekt genom televisionen påtvingar folket propaganda (för hälften av oss svenskar mot vår egen vilja). Dessutom, inte att förglömma, för det är nog så viktigt; om Radiotjänst hade tydligt sagt att de är en myndighet, så hade det rått liten tvekan om att tv-avgiften i själva verket är en dold skatt. Den dag någon tvingar fram ett definitivt svar på om Radiotjänst är en myndighet eller inte, via rättsliga instanser eller genom ett tilltvingat svar från Radiotjänst, så blir det så mycket lättare att mer eller mindre avveckla Radiotjänsts inkassoverksamhet i framtiden. Radiotjänst har kanske undanstoppade tillgångar nog för att rida ut ett borgerligt styre med strypt budget under en mandatperiod (om regeringsmajoriteten i riksdagen inte hade varit röd när den borde vara blå, som idag, för då behövs det inte ridas ut några stormar). Att de har undanstoppade tillgångar på åtskilliga hundra miljoner av licensbetalarnas pengar är sant.

Bara det att radiotjänst lägger sådana känslor i sitt myndighetsutövande för att komma åt licensskolkare, (jag har själv fått telefonsamtal från dem, och dessa går ut på att lura folk i en fälla, eller godtyckligt avgöra under vilka villkor man ska betala, t.ex. studenter i en korridor med en gemensam TV – spelar ingen roll för Radiotjänst, alla ska betala), visar på att de är en pro-socialistisk partsinlaga (även om man dumt skulle bortse från att SVT nästan uteslutande sänder vänsterpropaganda). Radiotjänsts syfte är att agera ”torped” för SVT, inte att registrera och/eller avregistrera licenstagare, och det gör dem följaktligen till SVT:s förlängda arm, inte sant?

Jag läste på nätet en intressant synpunkt och infallsvinkel från flera debattörer: Till skillnad från med marksänd TV, så kan man med datorteknikens hjälp göra så att dator-användare som vill ha en speciell tjänst, och endast de som vill ha den tjänsten, får betala för den! Då skall man väl göra det? Sätta lösenord på webbsidan och skicka inloggningsuppgifter till tv-licensbetalande abonnenter istället. Det skulle ge några tusental betalande abonnenter till, trodde debattörerna. Men då menar Radiotjänst/SVT att det är bättre för dem att kräva in pengar från varenda dator-ägare i Sverige även om dessa aldrig har besökt eller kommer att besöka just SVT:s hemsida. Det är djupt omoraliskt! SVT hade baktanken med tv-avgift für alle som målsättning redan när de började visa program på nätet från första början när svt.play startade, det är inte alls som om utvecklingen bara helt slumpartat har lett dit och att SVT bara hakat på. Det enda SVT vill, är att tvinga varje borgerligt hushåll i hela Sverige att betala för deras politiska propaganda trots att den riktas mot oss som inte är socialister. Varför ska jag tvingas att betala för propaganda riktad mot mig själv? Därför att SVT:s och Radiotjänsts bollkamrater i riksdagen, häpnadsväckande fräckt gjorde det till en lagöverträdelse att inte betala tv-avgift, besvarar jag mig själv!

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2614081.svd Intressant att SVT i denna länkade artikel kallar sig för ett företag. TV-avgiften, radiotjänst och marksändningsmonopol (med undantag för en kanal – TV 4) borde väl vara något för konkurrensverket att titta närmare på? Om vederbörande representant för SVT hade varit observant, så hade hon noterat att SVT vill kalla sig för ett mellanting mellan aktiebolag och statlig förvaltning, alltså en ”stiftelse”, just för att inte konkurrensverket skall kunna slå ner på dem. Socialisterna har helt enkelt tänkt på allt! Men en sak kan de inte komma runt, och det är att alla borgerliga väljare i Sverige tycker att SVT är en socialistisk institution, och att den stora majoriteten socialister anser att SVT/SR gör ett bra jobb och är en viktig samhällsinformatör. Denna snedfördelning av åsikter borde ensamt vara ett tillräckligt motiv för att avveckla SVT/SR! ”Det är en lustig sak med maktlöshet kontra makt, den som saknar makt känner sig i underläge, men den som besitter makt tycker sig inte vara i överläge.” Citat; Roger Klang. Det är nog det som är förklaringen till att de SVT-anställda agerar som de gör.

”All byråkrati är bara till för att främja politisering, det är dess främsta mål!” Citat; Roger Klang. Det är därför som SVT är en byråkratisk koloss, till skillnad från t.ex. TV 4, TV 3, Kanal 5 och TV 6.

Det bästa med avvecklandet av denna extremt kostsamma byråkratiska stiftelse som SVT är, är att vänsterrösterna i media inte kommer att dö ut när privata företag tar över, titta bara på TV 4 i Sverige, eller de flesta mediebolagen i USA, och se hur vänsterorienterade dem är! Demokratin kommer inte till vägs ände för att SVT/SR avvecklas eller nedbudgeteras kraftigt. Men ska man ha kvar skattefinansierad TV överhuvudtaget, så bör man samtidigt reformera rekryteringsformerna.

Roger Klang, Lund den 5/8/2009

Annonser
  1. 26 oktober, 2009 kl. 09:00

    Det är ca 3 400 000 miljoner människor i vårt Svenska samhälle som betalar TV-avgift.

    Av de flesta undersökningar som finns att tillstå, gällande TV-avgiften så finns det ca 80 % som sätter sig emot den Svenska tv-avgiften.

    80% av 3 400 000 = 2 720 000.

    Om hälften av dessa 2 720 000 människor skulle göra sin röst hörd för att avskaffa den Svenska tv-avgiften skulle det betyda den största folkstormen som någonsin skådats inom Svensk historia.

    Sätter vi oss emot så KAN och KOMMER vi att göra skillnad!

    För att få bort TV-avgiften så har nu Föreningen Nej till TV-avgift (FNT) bildats.

    FNT är en ideell förening med syfte att sätta press på regering och riksdag att antingen avskaffa TV-avgiften, eller i vart fall godkänna en folkomröstning om dess existens.

    Vår åsikt är att Folket, i sann demokratisk anda, ska få bestämma.

  2. 26 oktober, 2009 kl. 15:56

    Toppen! Where do I sign up? Kostar det något? Jag ska erkänna att jag idag betalar den dyra tv-avgiften. Men jag gillar den inte!

    Vh Roger Klang, Lund, Scaniae

  3. Anders Gustavsson
    5 maj, 2010 kl. 23:35

    Intressant att dina åsikter om att SVT enbart visar meningslösa program är subjektiv och inte allas. För min del är de de enda som visar meningsfulla och intressanta program till skillnad från de annonsfinansierade kanalerna. Att de inte granskar och kritiserar staten och det ickeborgerliga är ren nonsens . Däremot har du rätt i att deras egen organisation går fria från kritik och granskning. Men vilka större företag och myndigheter gör det å andra sidan.

    Och varför är det så farligt att visa och sända det som kanske inte har den bärande marknadskraften. Vad skulle t.ex. Stadsteatrarna vara om det inte fick stöd från stat och kommun?

    Vilket kulturliv skulle vi få?

    Vill vi enbart ha denna oreflekterande(i de flesta fall) underhållning som visas i de reklamfinansierade kanalerna. Tror du att annonsörer vill ligga nära på ett smalt program?
    De programmen är också existensberättigande, men klarar sig inte den kommersiella etern.

    Om enbart marknaden styr innehållet i etern så tror åtminstone jag vi utarmar vårt kulturliv och vi har vägen stakad mot en ideokrati.

    Intressant är också att alla som lovprisar den fria enväldiga marknaden och slaktar socialismen som diktaturanammad ofta glömmer att ett samhällen med en fritt löpande marknad är som en diktatur där de som sätter sig emot marknaden är lika ofria som de som lever i andra diktaturer
    Jag är emot diktaturer vare sig de kommer från vänster, höger eller marknadshåll.

    • 6 maj, 2010 kl. 11:04

      Svar till Anders!

      Problemet är inte att SVT visar ”meningslösa” program, problemet är att de är tydligt politiskt rödfärgade samtidigt som de tvångskonfiskerar licenspengar från folk av alla åsiktsideologier! Att du ens har mage att påstå att SVT befolkas av ett genomsnitt med svenska folkets åsikter när det är uppenbart att säkert över 95 procent av dem som jobbar där, och alla programledare och ansvariga utgivare är vänsterfolk! Jag försöker att vara ideologiskt riktig, så jag anser att det egentligen kvittar om SVT är höger eller vänster, det är ändå fel att tvångskonfiskera folks pengar. SVT borde få klara sig på frivilliga bidrag!
      _________________________________________________________________
      Anders skrev:

      ”Jag är emot diktaturer vare sig de kommer från vänster, höger eller marknadshåll.”

      Jag skrev:

      ”Det bästa med avvecklandet av denna extremt kostsamma byråkratiska stiftelse som SVT är, är att vänsterrösterna i media inte kommer att dö ut när privata företag tar över, titta bara på TV 4 i Sverige, eller de flesta mediebolagen i USA, och se hur vänsterorienterade dem är!”

      There you have it!
      ______________________________________________
      Anders skrev:

      ”Om enbart marknaden styr innehållet i etern så tror åtminstone jag vi utarmar vårt kulturliv och vi har vägen stakad mot en ideokrati.”

      Du skrev ideokrati, men du menade väl idiokrati? Du tar upp den enda av två med tveksamhet godkända motiveringar till stats-TV, nämligen att kommersiell TV kan visa sig vara fördummande. Men det behöver ju inte gå som i USA här i Sverige. Folk får läsa fler böcker om det ändå går så, man kan aktivera sig på andra ställen än framför dumburken. Den andra av mig godkända motiveringen är att våra gamla vill ha något som känns familjärt att titta på, de växte upp med socialistisk stats-TV. Men vi har ju TV 4 och TV 8 som uppfyller kriterierna för vad som är godkänt intellektuellt och inte sänder fördummande meningslösa program, i alla fall inte mer än SVT gör det.

      Folk tycker inte att stadsteatrarna är värda att besökas, så då får väl teatern dö ut. Det är inte mer med det!

      Anders skrev:

      ”Däremot har du rätt i att deras egen organisation går fria från kritik och granskning. Men vilka större företag och myndigheter gör det å andra sidan.”

      Svar, inga! Om det inte är socialistiskt styrda myndigheter som för en socialistisk politik, för då granskar inte SVT dem på riktigt.

      Huvudargumentet är som sagt det moraliskt förkastliga i att tvångskonfiskera pengar för att propagera för de rödgröna i nyheter, debattprogram och andra samhällsprogram! Kan du bemöta det?

      Mvh Roger Klang, Lund Scaniae Sverige

  4. 6 maj, 2010 kl. 11:16

    Anders:

    Det är intressant att det alltid är vänsterfolk som hävdar hur bra och opartiskt och oberoende SVT är, inte sant?

    Mvh Roger

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: