Hem > Brott och straff, Utrikespolitik > Är Obama´s ”planerade” renditions genomförbara?

Är Obama´s ”planerade” renditions genomförbara?

Obama, om du någonsin mot alla odds får läsa det här, annars vem som helst i administrationen! Så du vill flytta Guantanamofångarna till Fort Leavenworth, eller något likvärdigt fängelse i Amerika? Men du har problem med att få det genomfört? Jag vill bara tipsa dig om att det inte är säkert att oviljan eller trögheten kommer ur politisk motvilja, som Obama kanske tror! Visst finns det en politisk motvilja, men det är kanske också så som USA:s försvarsminister Robert Gates sade till Sveriges försvarsminister Sten Tolgfors när han träffade honom i dagarna; ”Att reformera försvaret är som att serva bilen samtidigt som man kör i 110 på motorvägen. Han syftar på att det är svårt att reformera en organisation som samtidigt är i användning i insatser.” Citerat ur Sten Tolgfors blogg.

Guantanamo är förstås inte en aktiv insats i den meningen att den är flyttbar, men den består av en större organisation av människor, och det är svårigheter med flöde av människor jag tror Gates refererar till. För en Jeep kan man alltid flytta! Problemen på Guantanamo kan bestå i att befäl inte gärna vill flytta på sig, att de ser Guantanamo som en viktig institution för att ta hand om krigsfångar, eller att de har en viss stolthet kan man säga. Det kan vara svårt att organisera en flytt av fångarna också. Jag kan berätta att jag är uppteckningskamrer i min kyrka, och jag ansvarar för att folks adresser är uppdaterade, och att prästadömsordinationer är registrerade och folks ämbeten är införda i datorregistret. Jag gjorde ett jättebra jobb, fram tills att vår lokala biskop hade räkenskap med alla medlemmar för ett år sedan, och jag fick reda på att jag inte fick ta hem papper med uppgifter från kyrkan. Till saken hör att jag får springa runt och dela ut certifikat, och leta efter folk beväpnad med papper och penna, för att samla in nödvändig information i kyrkan varje söndag. Jag saknar vissa verktyg. Teoretiskt sett så går det att ordna en del av detta, men jag vet inte vem jag ska vända mig till. Nog för att jag har ”chefer”, men vi talar förbi varandra, eller så saknar de intresse annat än i att jag ska ordna upp i röran. Jag saknar befogenheter själv. Så ingenting händer för att situationen ska förbättras och arbetet för att åstadkomma förändringar avstannar, det faller platt till marken. Kontentan ligger i att jag jobbar med människor, och hamnar man i en dålig eller omotiverad organisation från början, så händer i regel mycket lite oavsett om någon annan del av företaget, militären, politiker (kyrkans administration i mitt fall) har bestämt att förändringar måste ske! Det kallas för ”företagsmiljön” inom näringslivet, och den kan stjälpa ett företag utan driv om den är dålig. Inom poliskåren avgör den hur många brott som kan lösas. Inom militären är en dålig företagsmiljö direkt dödlig för soldater i strid. Om företagsmiljön är dålig för hela försvaret (t.ex.) så är det ÖB som måste bytas ut, om företagsmiljön är dålig inom en gren av försvaret typ underrättelsetjänsten eller ett regemente, så måste det lokala högsta befälet bytas ut!

Jag föreslår att ni selekterar en person på Guantanamo, och ber honom eller henne att skriva en lista med önskemål på verktyg som han/de behöver på Guantanamo för att göra en flytt möjlig! Förse honom eller henne med olimiterade resurser, det ska räcka med att han lyfter luren en gång för att han ska få något åstadkommet. Det betyder kontakter med några högt uppsatta i Obamas administration! Det kan handla om verktyg för renditions av fångar, såsom organisering och uppgifter om möjligheter att flyga och på annat sätt transportera fångar till Fort Leavenworth. Det kan handla om logement för de försvarsanställda från Guantanamo. Det kan handla om tillgång till effektiva datorregister och program. Det kan handla om att någon ges verktyg att se till att urskilja den personal som är villiga att förflyttas inom organisationen (försvaret), när organisationen bantas på Guantanamo. Det kan handla om att någon central person utifrån Guantanamo muntligen garanterar immunitet till förhörsledare och befäl, och att han kan styrka det t.ex. genom en dvd-film av Obama där presidenten garanterar dem amnesti. (Det sistnämnda skulle ta kål på en hel del ovilja, om än inte oförmågan!) Det kan handla om att förhandlingar är nödvändiga för Guantanamos framtid som fängelse och som ”spegel”, vem som ska placeras där, t.ex. att Guantanamo blir ett transitfängelse för ”illegala kombattanter” eller krigsfångar. Det handlar definitivt om vem som ska ha befogenheten över åtminstone tidigare tillförskaffad information från internerna, jag föreslår Guantanamo, jag har svårt att se någon annan lösning! (De två sistnämnda förslagen kan också ta kål på en del ovilja.) Det kommer säkert upp en massa andra förslag som inte jag kan förutse. Empower Guantanamo och ni får er vilja igenom! Ersätt den professionella stoltheten genom att få befälen att fokusera sig på Guantanamo på Kuba, som de amerikanska soldaternas ”spegel” mot kubanska soldater igen! Naturligtvis så måste ni spika till vilket fängelse fångarna ska överföras, innan ni skrider till verket. Men det är kanske där problemet ligger? I så fall, spika det i Vita Huset i alla fall och låt media sköta resten! Ge fängelset fångarna ska överföras till ekonomiska befogenheter att bygga om eller till, och när ni informerar pressen så tala om detta! Skicka sedan önskemålen om hur ni vill se fängelsets utformning. Det bör ta hand om problemen åt er. Eller så kan ni bygga ett helt nytt fängelse, men just därför att ni kan göra det så tror jag att problemen ligger i Guantanamo.

Om min kyrka hade gett mig befogenheter och kontakter med människor som verkligen hade kunnat genomföra mina förslag, så hade inte bara min ward blivit effektivare, utan hela vår internationella kyrkas organisatoriska förmåga hade förbättrats!

M.v.h. Roger Klang, Lund den 24/7/2009

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

