Hem > Inrikespolitik, Ryssland, Sveriges försvar, Utrikespolitik > Nålpunktsinvasioner definitivt ett framtidsscenario!

Nålpunktsinvasioner definitivt ett framtidsscenario!

Sten Tolgfors!

Varifrån kommer den allmänt vedertagna ”sanningen” om att det inte föreligger något invasionshot mot Sverige idag? På vilka premisser grundar ni den konklusionen? Varför skulle inte Ryssland kunna penetrera gränser? De gjorde det ju till del i Georgien! Det som stoppade dem från att ytterligare befästa sina nya positioner var inte begränsningar i förmågan i alla fall, så mycket vet man!

Sedan kommer följdkonklusionen av Tolgfors; ”Det är skillnad på Georgien och Sverige” säger han, och grundar en slutsats på en slutsats som inte är grundad (se ovan). Vad menar han med skillnad på Georgien och Sverige? För Rysslands del är det ingen skillnad. Putin och Ryssland är betydligt mer dynamiska än ni tror! Putin vet att utnyttja det faktum att Europa består av olika nationer utan någon gemensam kulturell samhörighet till skillnad från Förenta Staterna. Som exempel kan nämnas både Georgienkriget och bronssoldatstatykrisen i Estland, där bägge länderna fick klara sig på egen hand mot stormakten Ryssland, ett Ryssland som visade att det mycket väl kunde tänka bortom Sovjetdoktrinen. (Sovjetdoktrinen = öst mot väst, och långa sammanhängande fronter i ett oundvikligt tredje världskrig med USA som huvudmotståndare.) Om de tjänar på det, och ifall priset inte överstiger vinsten, så kommer de nästa gång någon annanstans kanske att fortsätta inåt där de har gått in! Frågan som vi borde ställa oss är; ”vad skulle kunna få dem att låta bli, hur ska vi stoppa dem?”

Vi får hoppas att Europa och USA håller Sverige kärare än de gjorde Georgien, för inget annat kommer att stoppa Ryssarna från att penetrera och bevara sina positioner i Sverige i ett eventuellt krigsscenario! Tror ni verkligen på att Europa och USA håller Sverige kärt nog för att de ska låta sina unga dö för oss? Kanske USA då, men har de råd att intervenera mot ryska strategiska och geografiskt relativt begränsade nålpunktsinvasioner (se där, jag myntade ett nytt ord) i Sverige, m.a.o. Gotland och en del av Norrland? Jag tror att de hellre tar våra naturtillgångar och logistik för att stärka och expandera Ryssland, samt att de tar det likaledes strategiskt viktiga Gotland, än vår huvudstad som de hellre förstör om det innebär att de lättare kommer åt infrastrukturen och logistik i norr och redan utbyggd gruvbrytning. Jag skriver ”hellre” här, för det är möjligt att jag har fel och Tolgfors rätt i denna fråga, än så länge. Allt jag vill är att Tolgfors offentligt redogör för sina premisser och konklusioner till sitt ickeexisterande invasions- alt. krigsscenario för framtiden. Är det på premissen; Göran Persson sade så? Jag tror att alla är intresserade av att veta hur man har kunnat komma fram till denna slutsats både i högkvarteret och i regeringen. Om jag får gissa så tror jag att Tolgfors aldrig själv har tänkt igenom det han sätter ord på. Han har tagit det för självevident. Denna ”självevidenta” slutsats bör vara den främsta måltavlan, för oss som inte är ”insatta” men än dock djupt bekymrade för Sveriges försvarsförmåga kontra Rysslands ökande krigsförmåga, ända tills det framgår vilken information som ligger bakom slutsatsen. Det är som jag skrev i ett tidigare brev om hur man ska bemöta protagonister och antagonister; ”De som diskuterar hur de utan vapen ska komma undan lejonen i Colloseum imorgon, när de borde diskutera hur de ska övermanna vakterna för att vinna sin frihet idag för att sedermera med lite tur kunna göra uppror mot kejsaren och ta makten från elitokratin, de slutar oundvikligen sina dagar som lejonmat!” Detta gäller ju även mig mot regeringsledarna, om än inte i så hög grad som mot de rödgröna. De premisser som ligger bakom Tolgfors konklusion att Ryssland inte är förmöget att anfalla, gå in i, och hålla kvar territorier, kan inte vara känslig information. Sådan information blottlägger ju inte våra svagheter. Inte heller visar den på styrkan hos den ryska militären, utan på svagheten. Sedan när blev svaghet hos fienden hemligstämplad? (Eller kan han verkligen på fullaste allvar mena ovilliga till? Och i så fall, vilken information om Putins själ och inre tankar har Tolgfors som inte jag har?) Hur som helst så kräver jag att Tolgfors lägger korten på bordet om det här, det borde inte vara några problem om han har något på fötterna! Det borde väl ligga i Tolgfors intresse att bli av med sådana som mig, och ständigt återkommande artiklar i media som tar upp samma frågeställning? Jag är inte den som är den, om jag anser att argumenten Tolgfors anför är goda och att vi följaktligen lever i en säkerhetsproblematiskt harmlös tid, så kanske jag lämnar honom i fred eller behandlar honom med mera värdighet. Jag skulle förstås fortfarande tala mig varm för ett starkt svenskt försvar, men det skulle i alla fall bli en trubbigare kniv jag hade till mitt bruk.

En sak angående FRA. NSA, den amerikanska motsvarigheten till FRA, gav inte några andra underrättelsetjänster någon information om det de avlyssnade, inte ens Amerikanska underrättelsetjänster fick tillgång till några som helst uppgifter från NSA. Därför vill jag råda er att klargöra för FRA på papper och enligt lag redan från början, alla skyldigheter FRA måste ha gentemot SÄPO och MUST och andra säkerhetsorganisationer i Sverige, och vice versa!

Till vissa, för att inte säga alla medlemmar inom Alliansen för ett Starkt Försvar, vill jag säga att – utan insatsförsvar så kan vi heller inte i framtiden svara på aggressioner mot Sverige som inte är i form av en åtminstone delvis invasion (nålpunktsinvasion)! Vi blir en ”lame duck” för alla potentiella fiender. Till regeringen vill jag säga att utan ett tillräckligt försvar i sin helhet så kan Afghanistan bli bortkastad tid och pengar! Afghanistaninsatsen är idag ren välgörenhet, enligt min privata mening! Men det kommer en tid då erfarenheterna därifrån blir guld värda, så fort någon framtida statsminister måste, väljer, vill eller kan profilera Sverige!

M.v.h. Roger Klang, Lund den 13/7/2009

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

