Hem > Uncategorized > Så firade vi nationaldagen i Lund 2009

Så firade vi nationaldagen i Lund 2009

Nationaldagsfirandet i Lund 2009

Jag cyklade ner till Kulturen i Lund för att fira nationaldagen den 6 juni. Kulturen är ett museum med tillhörande öppna ytor. Många riktigt gamla hus har flyttats till Kulturen i Lund, bland annat ett som Gustav Vasa sägs ha besökt under sin flykt från danskarna. Det höll de på att restaurera nu, så taket var borta, men jag har tidigare flera gånger suttit på samma bänk som Gustav Vasa anses ha suttit på. Jag kom en timma för tidigt, eftersom jag var nyfiken på en ”initieringsrit” för nyblivna svenskar som skulle hållas. Denna hölls dock på ett annat ställe, så jag fick inte reda på det jag ville veta. Det verkade bli en geriatrisk sammankomst, medelåldern var till en början väldigt hög. Jag bestämde mig för att köpa en mjukglass en bit därifrån. När jag återkom så började det lite yngre folket strömma till, men det fanns fortfarande plats på en bänk. Jag lämnade platsen till en gammal dam med sin rullstolsbundne man. Därefter tog jag plats lutandes mot en gammal eka. Det stod en massa veteranbilar utplacerade lite här och var i gångarna på kulturen också, dessa tog jag mig en titt på, på hemvägen.

Så kom den militära musikkåren och ett mindre gäng soldater inmarscherandes. Deras befäl var en 60-årig terrängklädd gentleman, samt en närmare 50-årig rultig herre med ring i örat. Ring i örat? Högerörat dessutom, men jag tror inte att han var bög för det! Han såg inte ut som, eller uppförde sig som en bög. Det är dessutom lite överilat att döma ut någon som homosexuell bara för att han har en ring i högerörat. Ungdomar sjöng, flaggan hissades, nationalsången sjöngs, flaggor och utmärkelser delades ut och tal hölls. Det huvudsakliga talet hölls av en kvinna. Hon talade om Skåne (hon var inte skåning), Sverige, Rom och Zlatan. Zlatan skulle vinna matchen mot Danmark ikväll, enligt henne. Men resten av laget då, sade jag till min granne! Varför släpper vi inte in Zlatan på plan ensam lika gärna i så fall? Zlatan har aldrig gjort mål mot Danmark i sådana sammanhang, vad jag vet. Vi får inte glömma att landslaget är ett team! Zlatan fungerar bäst som en fågelskrämma mot danskarna, tills han gör ett mål mot dem, och det är ett stort om. Hjälp honom, stöd honom, men fram till avgörandet så är resten av lagets insatser viktigare att fokusera på!

Roger Klang, Lund den 6/6/2009

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

