Hem > Inrikespolitik, Ryssland, Sveriges försvar, Utrikespolitik > Putin försöker att stifta lagar i Sverige

Putin försöker att stifta lagar i Sverige

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=4449&Itemid=98

”Situationen mellan Ukraina och Ryssland får ingen lägga sig i. Det budskapet gav den ryske premiärministern Vladimir Putin till en grupp journalister under en pressträff förra söndagen. Uttalande ses som ännu en i raden av direkta varningar till Västvärlden.

Det var under ett besök i Donskyklostret i Moskva som Vladimir Putin fällde kommentaren till en grupp journalister. Han hänvisade till den i klostret begravde generalen Anton Denikin och uppmanade journalisterna att läsa dennes dagbok, speciellt den del som handlar om ”stora och lilla Ryssland, Ukraina”, rapporterar den ryska nyhetsbyrån Interfax.
– Han säger att ingen borde tillåtas lägga sig i relationerna mellan oss. Det är bara Rysslands ensak, sa Putin och tillade.
– Det är ett brott om någon börjar tala om uppdelningen av Ryssland och Ukraina, även om det sägs av aktivister från den vita rörelsen eller av utlänningar…” Citat; Världen Idag.

”Det är bara Rysslands ensak” sade Putin om Ukraina. Så Ukraina har ingenting att säga till om? Jag tror mig förstå hur Putin faller allt djupare in i en nedåtgående spiral, som närmast stjäl hans chanser att komma till himlen, och han vet om det. Han står idag på tröskeln till där Bush befann sig för ett antal år sedan, och det är ingen avundsvärd position. Men han har fel! Om han bara ville läsa ekonomipristagaren till Alfred Nobel´s minne 1999, amartya Sen´s böcker, så skulle han snart bli varse om att Rysslands ekonomiska nedgång är intimt förknippat med Rysslands stigande aggressiva maktambitioner både inom och utanför landets gränser. Jag är inte beredd att acceptera att Ryssland skriver lagar för Sverige, eller som Putin uttrycker det; ”det är ett brott att tala om uppdelning av Ryssland och Ukraina, även för utlänningar.” Han måste väl ändå förstå att det är oacceptabelt?

Anledningen till att jag skriver det här inlägget är densamma som för Putin när han känner sig manad att uttrycka sig som han gör ovan! Putin känner sig trängd av USA, och Jag i min tur känner mina medborgerliga rättigheter hotade av Putin. Min rätt att tala fritt och ta parti för vem jag vill, kommer jag aldrig att tillåta tas ifrån mig av någon, vare sig Putin eller Obama! Jag kan föreställa mig att Julia Timosjenko känner likadant.

Roger Klang, Lund den 1/6/2009

  1. 1 juni, 2009 kl. 22:46

    MAKT fungerar som vilken drog som, tyvärr tyvärr… 😥

    Bl a självinsikten om sin drog saknas ju ALLTID mer eller mindre HELT och hållet ❗

  2. 4 juni, 2009 kl. 00:02

    Du skall inte ta Putin på alltför stort allvar. Ryssar har ett annat språkbruk och Putin spelar på rysk nationalism och chuavinsim genom att vräka ur sig sådana här saker. Ukraina är inte Ryssland och Ryssland är inte Ukraina och det vet Putin mycket väl.

  3. 4 juni, 2009 kl. 13:46

    Jag tar Putin på stort allvar, Flavian! Hur kan man göra annat när han leder ett Ryssland som vill (tänker) lägga en militärt bevakad gasledning på svensk ekonomisk zon i Östersjön?

    Är du från Ukraina, eller kanske Ryssland Flavian? Båda parterna tar Putin på stort allvar, precis som jag gör. Det Putin säger, medför att reella åtgärder i den riktningen sker bland hans landsmän med makt, och även på det personliga planet bland folket. Ordet är ett mäktigt verktyg! Putin borde veta vid det här laget att närhelst han öppnar munnen så får det efterverkningar.

    M.v.h. roger Klang, Lund

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

