Hem > ekonomi, Ryssland, Sveriges försvar, Utrikespolitik > Det totalitära Ryssland har slutit sig en gång för alla

Det totalitära Ryssland har slutit sig en gång för alla

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=4327&Itemid=28 ”…Enligt Pravda (nätupplagan 29 april) kommer ryska Duman att stifta en lag, som förbjuder kritik och ifrågasättande av sovjetiska statens och arméns handlingar under kriget. Lagen kallas ”Mot upprättelse av nazismen”, men argumentationen låter som en dålig parodi på George Orwell.
Valery Ryazansky, som representerar det Förenade Ryssland (Putins parti) i Duman, sa nyligen att han hoppas att lagförslaget ska presenteras för Duman före den 22 juni.
Och nu kommer det allvarliga: ”De som försöker att tolka andra världskrigets slut genom att vända upp och ner på allting, och framställa dem som befriade länder från nazister som ockupanter och förtryckare, kommer att straffas”.

Det skulle alltså kunna bli förbjudet att kritisera flera decenniers ockupation av till exempel de baltiska länderna. Den ryska Duman skulle i så fall fastställa den yttersta sanningen i frågan och kriminalisera kritiken av kommunismens intolerans och frihetsberövande.
Sergei Shoigu, minister för räddningsinsatser och vice ordförande i Putins parti, säger att ”presidenter i flera länder som förnekar (våra fäders och förfäders gärningar) skulle inte ostraffat kunna komma till vårt land. Borgmästare i ett antal städer skulle noga tänka sig för innan de demonterar monument (över sovjetiska soldater).”
För att försvara förslaget, hänvisar Shoigu till att flera länder har kriminaliserat förnekandet av Förintelsen. I vissa länder kan det brottet ge upp till fem års fängelse…” Citat Världen idag

Det här avgör saken, jag kommer inte att sätta min fot i det totalitära landet Ryssland av någon anledning i framtiden! Jag önskar att situationen inte hade varit som den är, för människorna i den riktiga ryska oppositionens skull. Men hädanefter får dessa människor söka politisk asyl i Sverige, om det ska bli någon kontakt mellan våra nationaliteter! Såsom utvecklingen går i Ryssland så är det mycket troligt att vi får se en ökande flyktingström från Ryssland till väst inom en snar framtid. Vill Putin mig någonting så får han träffa mig på den neutrala platsen Island i framtiden! Om jag blir statsminister (jag har inte tro och ork till att säga ”när jag blir statsminister” längre!), så kommer jag även att förbjuda mina ministrar att resa till Ryssland, så länge som Ryssland är antidemokratiskt. Dessutom så kommer jag att avråda näringslivstoppar från att resa in i Ryssland. Putin tror att deras gas ger dem övertaget över européerna, men det är sant bara så länge som européerna tillåter Putin att ha det övertaget!  I själva verket så är det Europa som har Rysslands öde i sina händer! Tyskland borde därför tänka om, ifråga om sin energipolitik!

M.v.h. Roger Klang, Lund den 16/5/2009

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

