Hem > ekonomi, Inrikespolitik > Tunga bördor på småföretagare även under Mauderaterna

Tunga bördor på småföretagare även under Mauderaterna

Hej Maud Olofsson!

När jag var hos min frisör för att bli klippt idag så fick jag veta en intressant grej. Enligt honom, en man från Jordanien, så har flera små ensamföretagare som han känner slagit igen, enbart för att ni kräver av företagen, små som stora, att de ska införskaffa en ny sorts kassaapparat senast 2010. Du vet vad jag talar om, det är en apparat som skatteverket ska kunna läsa av elektroniskt. Han är lite knäpp, så han insisterade på att det rörde sig om etniskt svenska företagare, men det spelar ju ingen roll var företagarna kommer ifrån, om de slår igen så slår de igen, och det är inte bra för Sverige! En sådan kassaapparat kostar runt 7 000 kronor, Mazen (min frisör) köpte en vanlig kassaapparat för bara ett år sedan, och nu ska han behöva köpa en ny? Småföretagare struntar i att driva sin business vidare av ren myndighetstrots, enligt Mazen! Småföretagarna känner att ni begär för mycket av dem, och att det är jobbigt med det här att det kommer en ny lag varje vecka.

Jag förstår att det här mindre känsligt framkomna beslutetet har uppstått på grund av Mauds sätt att styra, auktoritärt, vilket är helt naturligt att en stark minister eller företagsledare gör. Men ni behöver tänka om och lyssna på Mazens kritik! Ni behöver fasa ut förslaget! T.ex. genom att bevilja företagare som köpt sin apparat inom de tre senaste åren från idag, dispens med ytterligare tre år från 2010. Det har inget intrinsikalt värde att vara det modernaste landet i alla lägen! Vi får hoppas att det inte är försent att vidta åtgärder!

Dessutom så kan ni, om ni nu ska trimma skatteverkets organisation som i fallet med kassaapparaten, också trimma organisationen så att företagarna tjänar tid. Varför inte låta skatteverket vara den som ska vara informationsskyldig till företagarna, istället för att företagarna ska tvingas hålla koll på alla ständigt nytillkomna lagändringar? Skatteverket kunde bli mer av en serviceorganisation, med krav på sig. Det behöver inte kosta mycket. Alla företagare borde få hem kortfattad information i brevlådan om företagares skyldigheter och rättigheter, som ska vara juridiskt bindande för skatteverket! Så vinner man företagare, reducera krånglet och gör skatteverket till en serviceorganisation istället för den byråkratiska koloss de är idag.

M.v.h. Roger Klang, Lund den 17/4/2009

Annonser
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: