Hem > Uncategorized > Därför firade jag Palmes död – 1986!

Därför firade jag Palmes död – 1986!

På senaste tiden har det talats en del om Sverigedemokraterna, och hur de skålade för Olof Palmes för tidiga bortgång på en färja i trafik.

När jag var riktigt ung, på den tiden Palmes död var dagsaktuell, så brukade jag gå ut och festa med min kompis tre dagar i veckan. Vi två brukade kalla Palme för ”kommunistsvin” när han levde, och det säger en del om vilken stor politiker han var, att jag gjorde det. Det blev ett par skålar för Palmes död just kvällen efter mordet. Mordet måste alltså ha skett på en onsdagskväll, torsdagskväll eller fredagskväll dagen före jag gick ut, för jag gick inte ut med syftet att fira Palmes död, jag skulle ha gått ut i vilket fall som helst!

Men det är ändå förkastligt, jag vet! Jag skulle inte ha gjort om det idag. Till mitt försvar skulle jag ändå vilja säga ett par saker; När man hade konfronterats med en politiker av Palmes magnitud under så lång tid, och han plötsligt i ett slag försvinner från arenan, så är det nog lätt hänt att man faller framstupa och tar sig lite libertas tillfälligt. Jag är tämligen säker på att det skålades i många borgerliga väljares hem, över Palmes frånfälle, när det begav sig! Den enda skillnaden mellan mig och de flesta andra, är att jag gjorde det offentligt (på en restaurang). Fast det är inte för att jag firade Palmes död på offentlig plats, som jag väljer att skriva om detta här och nu, jag skulle ha skrivit det här inlägget även om jag hade firat i en privat miljö!

Vad får då Sverigedemokraterna att skåla för Palmes död så här långt efteråt? De flesta av dem var alldeles för unga för att ha varit medvetna om Palmes politik på den tiden. Det tycks alltså vara av ideologiska skäl som sd-politikerna firar än idag. På den tiden Jag var ung, så visste jag inte var jag stod politiskt, trots att jag avskydde Palme! Jag var helt enkelt inte medvetandegjord om vilket läger jag hörde till, det blev jag först långt efteråt när jag brevväxlade (mer eller mindre, ni vet) med Göran persson inför valet 2006. I min ungdom röstade jag på skojpartier, som Kalle Anka-partiet, eller så röstade jag blankt, sällan så röstade jag på något riktigt parti. Men jag röstade varje val, för jag trodde, och tror fortfarande på demokratin, även om det inte fanns något parti som stod för just mina åsikter! Det finns inte något sådant parti än idag, men det är det jag vill ändra på! Om jag hade bott i Amerika så hade jag röstat! I det senaste valet så skulle jag ha röstat på McCain, sällan har någon politiker passat mina preferenser så bra som honom, bara Reagan var bättre bland mina samtidspolitiker.

En stor statsledare får räkna med att folk firar, när han dör under sin mandatperiod. Jag tror inte att Lisbeth Palme kommer att förlåta mig för det, i synnerhet inte om jag blir mäktig, trots att det hände i min maktlösa ungdom, och trots att jag har tagit avstånd från mitt agerande den gången som ung. Jag ber ändå änkan Palme och Palmes barn om ursäkt här och nu! Mårten Palme (Palmes ena son) har nog lättare för att ta det med en axelryckning idag, han vet spelreglerna som följer med statsmannaskap. Mårten Palme är moderat, så Palme roterar nog i sin grav. Vilken ödets ironi.

Roger Klang, Lund 15/4/2009

  1. 19 april, 2009 kl. 17:41

    Bara en grej.
    Inga sverigedemokrater skålade för Palmes död på den smygfilmade båtturen.

  2. 19 april, 2009 kl. 17:48

    Hur vet du det, var du där?

    M.v.h. Roger Klang

  3. 19 april, 2009 kl. 17:49

    Poängen med inlägget var att erkänna egna synder!

    Roger

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

