Hem > ekonomi, Filosofi, Inrikespolitik, Ryssland, Utrikespolitik > Jag är beredd att dela världsmakten med Obama!

Jag är beredd att dela världsmakten med Obama!

Det är bättre för Sverige med Barrack Obama som president för USA, än om George W Bush hade kunnat sitta kvar. George Bush sade till världen, citat; ”Är ni inte med oss, så är ni mot oss!”. Och jag var inte med Bush, alltså var jag emot USA med hans logik! Barrack Obama säger i SvD brännpunkt, citat;

Mitt budskap är tydligt; USA är berett att leda, och vi uppmanar våra partner att förena sig med oss i en känsla av allvar och ett gemensamt syfte…

Vilket väljer man? Jag kan börja med att säga att USA inte kommer att isoleras även om de blir utblottade, åtminstone inte från min sida! Jag tror att pessimismen och skräcken över recessionen är större i USA än i Europa, eller åtminstone än i Sverige.

På flera ställen uttrycker Obama att han har blivit en frihandelsvän, bland annat skriver han;

Medan vi går framåt bör vi gemensamt främja öppen handel och investeringar, samtidigt som vi står emot protektionism, som skulle fördjupa krisen.

Det är bra! Där kan Sverige gå hand i hand med USA i vår strävan att motverka handelshinder mellan stater och regioner. Det viktigaste är att vi får med oss Europa och Asien. I många av de övriga länderna och regionerna är det en tradition att seriöst försvåra för utländska investerare. Men om vi satsar vårt krut på att liberalisera ovanstående regioner ekonomiskt, så tror jag att andra länder i andra och tredje världen kommer att haka på i ren självbevarelsedrift. Kanske kan vi då få igång världsekonomin igen.

I ett stycke så avslöjar Obama lite av en okunskap i ekonomi (han är ju jurist, jag är åtminstone filosofiskt utbildad, vilket står närmare nationalekonomin, men jag kan rekommendera honom en fullständig översiktsutbildning om national- och makroekonomi i en enda semifilosofisk bok***) när han skriver;

Vi måste få ett slut på den vårdslösa spekulationen och spenderandet över våra tillgångar; på de dåliga lånen, banker med för högt risktagande och avsaknaden av en tillsyn som leder till bubblor som oundvikligen spricker.

Bubblor har kommit och gått sedan tulpankrisen i Holland. En ”tillsyn” av marknaden kommer inte att förändra detta. Frågan är om han ens tror på Guds hand över ett lands ekonomi, eller vad moralfilosofen och pionjären i politisk ekonomi – Adam Smith, skulle kalla ”den osynliga handen”? Däremot kan man möjligtvis förlänga tidsrymden mellan föregående bubbla till efterkommande.

Jag vill bara säga att; jag är beredd att dela världsmakten med Obama (och även Sarkozy, eftersom även hans land är utvalt av Gud att ha en renässans, och det skulle inte förvåna mig om även Nicolas var speciellt utvald till att vara president, och att han vet det precis som jag)!

P.S. Jag följer Kalle Kniivilas blogg och jag läste nedanstående inlägg som något av det sista jag gjorde inatt innan jag gick och la mig. Jag ger mig inte ut för att alltid ha rätt i allt jag skriver. Jag brukar möjligen få sista ordet, men det är inte samma sak! Därför tänker jag här ta tillfället i akt och be Vladimir Putin om ursäkt för att jag har antytt att han mördar journalister. Läs det här inlägget av en av mina få länkade favoritbloggare. Han är helt enkelt så mycket mer insatt än jag om vad som försiggår i Ryssland. Det får bli mina avslutande ord för inatt men ”imorgon” är jag ledig från plikter, ska gå på bio med ett par kompisar och se Clint Eastwoods Gran Torino.

***Development as Freedom, by Amartya Sen.

Roger Klang, Lund den 24-25/3/2009

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

