Hem > etnisk rensning, Media, Utrikespolitik > Dalai Lama i exil i 50 år

Dalai Lama i exil i 50 år

Jag skulle gå på en manifestation i domkyrkan i Lund på 50-årsdagen av Dalai Lamas exil, och för Tibets självständighet. Det var i alla fall vad jag trodde, efter att ha läst en tydligen svepande artikel i Metro eller City. Jag kom bland de sista. Hela domkyrkan fylldes nästan, en del fick stå, en handfull kom inte ens in. Vid ingången stod det en gråhårig, tjock, långhårig och långskäggad ”tomte” med en skylt och en bjällra. På skylten stod det, kort beskrivet; ”Stöd Olof Palmes parti”. Inne i kyrkan skulle tydligen Mikael Wiehe sjunga, bland andra, vilket jag inte hade en aaaning om. En annan sak jag inte hade en aning om, var att det kostade 175 spänn att komma in. Jag studsade i dörren, jag kom ju för att stödja Tibets sak, inte gå på en kommersiell konsert med Mikael Wiehe!

När jag pratade med tomten vid dörren, som liksom jag lämnade scenen samtidigt som de stängde dörrarna, så framkom det att Mikael Wiehe skulle ha apanage för sitt framträdande, och att alla artister antagligen tog apanage vid den här tillställningen. Tomten menade också att ifall TV 4:s nyhetsteam kom, så skulle troligen de också ha apanage. För vaddå? För att förmedla nyheter?

Är Tibets sak verkligen en vänsterfråga? Har vänstern monopol på samhällsengagemang? Var är Fredrik Reinfeldt, Carl Bildt m.fl. idag? Jag kan förstå att Mikael Wiehe kom, som har stött så många våldsinfluerade Che Guevara- och Antiisraeldemonstrationer, han behövde nog lägga ett gram i den andra vågskålen för sin inre själsfrids skull. Men var han tvungen att massera våra plånböcker på köpet? Det tänkte jag inte tillåta! Jag tog bussen hem igen.

Jag hoppas att apanaget gick till en fond för det tibetanska folket! Åtminstone det överskjutande beloppet av artisternas självkostnader. Jag har svårt att tänka mig att Mikael Wiehe inte har spelat ideellt för något han tror på, vid tillfällen. Detta var tydligen inte ett av dem.

Roger Klang, Lund den 11/3/2009

  1. Sverker
    11 mars, 2009 kl. 18:46

    jävlar va tidig du är med palme-gubben, alla vet väl för fan vem han e? precis som det är nåt märkvärdigt med att se han…

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

