Hem > ekonomi, Utrikespolitik > USA är gammal och trött, det är dags för dem att gå samma väg som de antika grekerna och romarna

USA är gammal och trött, det är dags för dem att gå samma väg som de antika grekerna och romarna

Valutakurserna i Central- och Östeuropa har sjunkit snabbt den senaste tiden vilket framkallar stark oro inte bara bland medborgarna utan också bland politikerna. Regeringarna i öst känner sig diskriminerande av EU-länderna i väst och får medhåll från Världsbanken.” Citat; SR, Ekot

Dessa central- och östeuropeiska länder klagar också över att länder bland de ursprungliga EU-medlemmarna sanktionerar sin bilindustri genom statliga budgetpaket. Det är orättvist anser dem.

Sveriges valuta har också sjunkit en hel del, i förhållande till Euron och dollarn! Och Sverige har valt att inte sanktionera SAAB och VOLVO. Vi tycks alltså avverka samma distans som östeuropéerna, om än att vi inte befinner oss på samma startposition som dem, utan vi startar från en framskjuten position i och med att vår ekonomi är bättre, och den vi har är i bättre ordning.

Det kommer att synas tydligt vem som är (de framtida) ledarna i världen rent ekonomiskt, i krisens spår, och det kommer att märkas även för länder utanför EU, typ Ryssland, som fortfarande tror att det är dem som har ekonomisk och politisk kontroll för att det är dem som har gasen och oljan. Jag tror fortfarande inte på att USA kommer igen ens med Obama vid rodret, för han är protektionist av gigantiska mått! Kort och gott, jag tror inte att det är meningen att USA ska hämta sig helt enkelt. De har redan haft så många chanser. Jag hoppas och önskar, att de som folk återhämtar sin tidigare moraliska styrka! Då kommer de även att återhämta sig ekonomiskt, men jag fruktar att de slagit in på fel väg för gott – demokratiskt eller republikanskt styre oaktat! USA är gammal och trött, det är dags för dem att gå samma väg som de antika grekerna och romarna. Sådant sker inte över en natt, men jag blev tagen över hur stora delar av USA blev som förbytta 2003 (ganska exakt). Enligt erkända teorier av kända ekonomer, så får man vad man förtjänar som stat, kan man säga. Därför så kommer fattigdom alltid att vara en gradfråga, men USA är ännu inte Zimbabwe, och Obama är inte Mugabe! Inte heller Ryssland kan vänta sig någon lysande framtid. Kina befinner sig i en särskilt stark ömsesidig beroendesituation med USA, men jag tror att det är rimligt att kina kommer att hänga kvar i leken, medan USA alltmer kommer att finna sig hängandes i hasorna på Europa och Asien. Jag har tidigare (innan den akuta krisen, 2008) förutspått i ett brev till en borgerlig minister (jag tror att det var handelsminister Ewa Björling), att Kina aldrig totalt kommer att uppnå lika hög och jämnt fördelad ekonomisk och infrastrukturell standard, mellan stadskärnorna och landsbygden. Detsamma gäller Indien. De kommer fortsätta att vara vad jag kallar för IU-länder (en ordlek på EU-länder och I- samt U-länder, på engelska blir det dessutom ”I-you-countries, en synonym för att våra ekonomier är beroende av varandra, med mina ord), i ett och samma land! Kina kan nog inte räkna med att bli ett helt modernt och teknologiskt ledande asiatiskt land, typ Japan, därför att de dras med en totalitär regim. Å andra sidan så förlorar de många kvinnor, och det faktum att de inte är kvinnoförtryckare ens i en sådan situation, tror jag garanterar att Gud ser till, att de i alla fall kommer att ha någon allmän ekonomisk standard på det hela taget.

Jag tror att det är en rimlig analys, för den som förstår Guds avsikter! Även ekonomipristagaren till Alfred Nobels minne, anno 1999, Amartya Sen´s inspirerande böcker (obs, Amartya Sen talar inte om Gud i sina böcker, utan det är min egen intolkning), ger min intolkning tyngd – omm [om och endast om] man tror på Gud! Liksom jag själv, som inte har tänkt på att skriva ner mina teorier, men som har kommit fram till samma sak som Amartya oberoende av honom, så har många andra räknat ut samma sak. Amartya Sen har fördelen av att komma från ett utvecklingsland, Indien, vilket gör att han inte har blivit anklagad för rasism, utan tvärtom har fått den stora äran att ta emot Nobelpriset för sina tankar. Det hade inte vilken svenne eller Nobelpristrängtande amerikan som helst blivit förärad för samma tankar, det kan jag lova! Amartya Sen lägger förstås inga upprörda känslor i sitt rent intellektuella diskursande om ”kulturrelativism”, som jag kallar det. Kulturrelativister är de flesta i något avseende, både svenskar och immigranter! Det säger nämligen inget om vem som har rätt. Men jag vet förstås att Jag, och därmed Vi har rätt, för det har Gud visat mig/oss, genom sina displayade moln som föreställde något, både till mig personligen och till alla (utvalda?). Det jag såg var delvis också som uthuggna marmorstatyer från antiken, för den som tvivlar och tror att de var diffusa molnformationer! Dessutom fanns det inga konkurrerande moln på himlen, och de allmänna molnen var oföränderliga och displayades över en hel dag!

Den amerikanske ekonomen Bob Wescott har dock andra teorier om krisens durabilitet i Amerika;

”Vändningen i den amerikanska ekonomin kan komma redan till hösten, det menar Robert Wescott, som bland annat varit ekonomisk rådgivare till Bill Clinton. Enligt Wescott så kommer alla stimulanspaket tillsammans med den amerikanska centralbankens beslut att sänka räntan till noll ge resultat.

– Det är som en patient som har en svår infektion och som behandlas med penicillin. Efter den första dosen mår patienten ändå sämre, samma sak efter den andra dosen, men efter den tredje dosen så börjar det verka och patienten mår bättre, säger Wescott.

När alla penicillinkurer till slut biter så kommer den amerikanska ekonomin att börja må bättre. ” Citat; SR, Ekot

Jag undrar hur Bob har kommit fram till liknelsen om penicillinkurer och ekonomi??? Är det inte taget ur luften alltihop? Det är antagligen fåfängt önsketänkande! En del kanske frågar sig; är inte mina förhoppningar också fåfängt önsketänkande? På det svarar jag att; Jag skulle inte ens våga drömma om att vi ska kunna vända kvinnoströmmen, i synnerhet inte arabernas kvinnor, om det inte vore för vad Gud visat mig! Finns inte Gud, ja då är mina förhoppningar önsketänkande, och kommer antagligen att grusas! Jag ser själv inte hur mina/våra visioner ska kunna besannas. Jag är beredd att skaffa en annan tjej när chansen kommer, än den svenska tjej Gud utsett till mig. Även jag har mina gränser för hur länge jag kan vänta! Om jag skaffar en annan tjej så kommer det inte att bli en svenska, den saken är klar!

Roger Klang, Lund den 26/2/2009

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

