Hem > ekonomi, Media > Liberalkonservatism leder till framtida fred

Liberalkonservatism leder till framtida fred

”Den konservative kan vara kulturkonservativ som fokuserar på att bevara kulturarvet och som envisas med att en viss sorts konst har ett högre värde än annan konst. Den värdekonservative talar främst om eviga värden såsom människovärdets okränkbarhet. En sådan debattör tenderar att vara emot abort. Andra värden kan vara familjen och äktenskapet som ger barnet den bästa starten i livet. Religionens bud kan också ingå här. Den socialkonservative vill ge stöd åt dem som har det sämst i samhället. De tenderar att tala om grundtrygghet och värdet av att frivilligt hjälpa den som är sämre lottad. Den som är konservativ tenderar också att vilja hålla tillbaka offentliga utgifter, att sträva efter en stabil ekonomi, budgetbalans, sparsamhet och återhållsamhet med upplåning.

Det finns också en mer amerikansk inriktning av konservatism vid namn neokonservatism. Jag har tidigare skrivit en artikel om den ideologin i Contra: http://www.contra.nu/c056prov.html

Det är också möjligt att vara liberalkonservativ. Den inriktningen försöker balansera mellan de två ideologierna, oftast genom att vara liberala på det ekonomiska området och vara konservativa på det kulturella och sociala området.” Citat tidskriften Contra.

Med andra ord så är jag både värdekonservativ, och liberalkonservativ som Reagan. Jag anser till exempel att Sverige ska föregå med gott exempel och inte hålla på sina naturtillgångar för vårt eget bruk, den dag resurserna i världen går mot sin upphällning. Jag tänker då främst på urantillgångar i Sverige. Alla försök bland världens länder till att hålla på naturresurser kommer att leda till en för tidig undergång av civilisationen, för oss alla! Även krig är troligt. Det är min övertygelse. Naturligtvis måste vi övertyga världen att följa vårt exempel, annars hjälper det inte. Tidigare har jag varit restriktiv när det gäller utländska prospektörer och investerare för gruvbrytning i Sverige, men så inte längre. Jag ska erkänna att det tar emot lite att släppa in dem, men det ska det göra, det är normalt, hade det inte gjort det så hade det varit något fel på mig!

En annan sak jag har ändrat mig på, är att jag ska betala den börstömmande TV-licensen om jag får råd en dag (men inte förrän veckan innan jag blir känd, då ska jag anmäla TV-innehav och få amnesti för gångna tider). Sedan ska jag se till så att SVT/SR inte längre kan pungslå folk! Utöver det ska jag se till så att de inte längre bara anställer vänstermänniskor! 50 kronor i månaden ska vara maxbeloppet för ett hushålls TV-licens. Den summan ska inte få öka mer än inflationen. Dessutom ska SVT och SR tvingas att begränsa sina verksamhetsområden! Program för äldre, men inga barnprogram. Nyheter; Ja. Kulturprogram; Ja. Populärvetenskap; Ja. UR; Ja. Men vi behöver inte SVT 24, Kunskapskanalen, TV1 och TV2, P1, P2, P3, P4, alltihopa! En halvstatlig TV-kanal är tillräcklig.

Roger Klang, Lund den 5/2/2009

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

