Hem > ekonomi, Sveriges försvar > Att banta hkv kostar pengar!

Att banta hkv kostar pengar!

Brev till ÖB, hkv, Alliansen för ett starkt Försvar, Sten Tolgfors samt Rolf Gunnarsson, Rolf K Nilsson och Isabella Jernbeck!

”Banta det militära högkvarteret” SvD Brännpunkt, den 4/1/2009.

Rolf Gunnarsson (m), vice ordförande försvarsutskottet, Isabella Jernbeck (m), ledamot försvarsutskottet, Rolf K Nilsson (m), ledamot försvarsutskottet, säger att vi bör banta det militära högkvarteret.

Jag önskar att det hade funnits ett intresse för att stärka förbanden istället, men när det nu inte finns så måste vi nog för tillfället justera hkv lite. Detta låter sig inte göras bara sådär, följ med i mitt resonemang!

SvD skriver; ”Noterbart är att antalet officerare tydligen minskar, medan antalet civilanställda i Högkvarteret ökar.”

Och, skriver SvD vidare; ”Samtidigt som Högkvarteret sväller saknas det folk ute på förbanden, eller som fackordföranden skriver i Officersförbundets tidning: ”På nästan alla förband råder det idag brist på officerare”.”

De officerare på hkv som fortfarande är relativt unga måste ut på fältet, med bibehållna arbetsuppgifter! Det blir den billigaste och bästa lösningen för försvarsmakten. Det är på fältet man ska göra karriär! De bästa taktikerna (och strategerna, i den mån de finns på regementen) ska också vara dem som gör karriär! Man bevisar inte enbart att man är en duktig taktiker eller strateg när man vinner i krigsövningar, man bevisar att man är en dynamisk tänkare som kan överkomma problem! För att det ska vara möjligt att rekrytera från regementena så måste försvaret också tillskjutas pengar så att de kan öva i större övningar med regelbundna mellanrum.

Om nu inte detta mot all förmodan är genomförbart eller tillräckligt, så måste den moderatledda regeringen avlägsna LAS, eller ge dispens för försvaret. Man kan inte ha principen – sist in, först ut – på denna arbetsplats! Det var försvarsledningen på det klara med redan under Göran Perssons tid. Det är inte första gången den här frågan tas upp, nämligen. Men Göran Persson sa nej till dispens. Om regeringen är för svag för att avlägsna LAS (vilket dem är), eller ens ge dispens för försvaret, så återstår att köpa ut seniorerna i officerskåren med generösa pensionsvillkor!

Som ni ser så handlar det inte om att tvångsstrypa försvarets kassaflöde för att få till stånd minskningar av staben, man måste tvärtom skjuta till pengar för att få till stånd personalminskningar på hkv! Det är dessutom snabbaste sättet att få försvarsstaben samarbetsvillig, detta är någonting de kan tänka sig göra skulle jag tro. Behandla Håkan Syrén och de andra med den respekt man bör behandla någon som är beredd att lägga ner sitt liv för dig, Tolgfors! Själv skulle jag nästan lika gärna kunna spika upp ÖB på ett kors! Skämt åsido, jag känner inte Håkan, men av någon anledning så är han en av de få i Sveriges etablissemang som jag känner respekt för, jag vet inte själv varför, han bara är så´n! Han påminner mig om Kungen, som jag också känner respekt för (känner respekt för, inte så mycket för att han är kung, utan för att han är Carl Gustav, en av två som jag skulle anförtro Sverige till i detta läge om han var politiker och inte kung [Den andre är Per Persson i Perssons Pack – lyssna på hans texter så förstår ni varför!]), så Syrén är i gott sällskap. Jag skulle tro att han är socialdemokrat, men vadå – c´est la vie.

En intressant vinkel på frågan är denna på Wiseman´s Wisdoms, en försvarsblogg som jag länkar till, här och på min blogroll!

Roger Klang, Lund den 04/01/2009

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

