Hem > ekonomi > ”Fortifikationsverket kan själv”

”Fortifikationsverket kan själv”

Till Sten Tolgfors, Maud Olofsson, Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund och Göran Hägglund!

Fortifikationsverket kan, och tar hutlöst betalt för mark och lokaler till försvaret. Om jag har förstått det rätt så slukar dessa kostnader uppemot 10% av försvarets totala budget. Mitt råd till er är att ni bör sätta stopp för detta pungslående! Försvaret måste anses ha betalat sin skuld till Fortifikationsverket.

På Fortifikationsverkets hemsida http://www.fortv.se/ kan man läsa följande;

”Stort intresse för anläggningar till salu

En av Fortifikationsverkets uppgifter är att sälja de byggnader, anläggningar och den mark som Försvarsmakten inte längre behöver. Det ska också göras till affärsmässiga priser.”

Det är tydligt att försvaret ses som en mjölkko av myndigheten! När den inte längre kan mjölkas så säljer man kon.

1997 övertogs fastighetsdriften från försvarsmakten, och 1999 tog finansdepartementet över ansvaret för Fortifikationsverket.

Det låter i mina öron; som ett av socialdemokraterna implementerat system, för att (s)-regeringen skulle kunna pungslå och tvångsbanta försvaret! Alliansen har ärvt systemet med att återkräva pengar från försvarsbudgeten, så att det inte ska märkas att man i själva verket bantar försvaret än mer än man går ut med och säger till svenska folket, alliansen må vara medvetna om det eller inte. Nu är ni i alla fall medvetna om det! Vad tänker ni göra åt det? Ni må brinna i helvetet om ni får en ”snilleblixt” och höjer hyrorna för försvarsmakten nu! Ytterst handlar det om att kontrollera oppositionen. Det är sorgligt att det har gått så långt att moderaterna ser försvaret som sin högra opposition, vilken dem med vrede vill förtrycka! Det var i alla fall så med Göran Persson, jag vet inte ens hur triaden Reinfeldt, Borg och Tolgfors fungerar i sina små hjärnor. Göran Persson var i alla fall förutsägbar, eftersom han fungerade som en statsman! Det gör ingen av ovanstående.

M.v.h. Roger Klang, Lund den 26/12/2008

  1. Orthus
    20 januari, 2010 kl. 21:38

    Hej Roger

    Blir förvånat imponerad att det finns någon annan som har genomskådat FORTV och FI affärside.

    Vill komma i kontakt med dig så kan jag hjälpa dig med att fylla i vissa kunskapsluckor och nytt material. .
    mvh Christer

    • 20 januari, 2010 kl. 23:08

      Hej Christer!

      Jag har precis börjat läsa statsvetenskap och det finns inte en chans i världen att jag skulle hinna skriva mer i ämnet på 4 år, möjligtvis till sommaren då. Men om du vill så får du skicka dina idéer till mig så läser jag dem i mån av tid! Du kan skicka dem till e-mailadressen roger_klang(at)yahoo.se. Jag är ju trots allt intresserad av att veta vad du vet! Det är sällan jag skriver så långa inlägg som det om Fortifikationsverket, det har bara hänt en gång till efter det, fast då om ett annat ämne.

      Mvh Roger Klang, Lund Scaniae

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

