Hem > Utrikespolitik > Allan Widman (fp) om Jas 39 Gripen

Allan Widman (fp) om Jas 39 Gripen

Jag håller inte med Allan Widman, i dagens SvD, i detalj! Bland annat hävdar han, helt riktigt, att JAS aldrig testats i strid. Men han menar i artikeln att JSF, det amerikanska planet, är bättre än JAS. JSF är ju inte ens producerad i antal??? Det är varken beprövat i övning eller i verkligt krig än, och det återstår fortfarande Lockheed Martin och US Air Force att bevisa planets duglighet!

Allan menar också att Norge gjorde rätt i att välja JSF framför JAS (inte med så många ord, men ändå). Allt Jag vänder mig mot är att norrmännen antagligen inte gjorde JAS rättvisa i frågan om planens kostnad under en livstid! Och om de inte gjorde det, vad är det som säger att de var balanserade i fråga om planets stridsduglighet? Det är inte så att Allan Widman är en tung och erfaren ingenjör eller stridspilot, som uttalar sig i den här frågan! Det är förstås inte jag heller, jag bara anmärker på den uppenbart logiska bristen i evalueringen från norrmännen. Jag utgår då från att SAAB är ett ärligt företag i sina kundkontakter, har SAAB sagt en kostnad så kan den inte ligga 30 miljarder över den!

Allan Widman ville nog ha sagt någonting mer än att JAS suger, kunde jag uttyda av det jag läste. Han är en försvarsvän, och det är jag också. Så hans kritik av regeringens behandling av försvarsmaktens operativa förmåga hamnar i god jord hos mig, och jag ser Allan som en allierad i kampen för Sveriges försvar! Det är mer än man kan säga om Sten Tolgfors.

Roger Klang, Lund den 08/12/2008

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

