Hem > Utrikespolitik > Julia Timosjenko i Stockholm

Julia Timosjenko i Stockholm

”Timosjenko siktar på EU” SvD. Ukraina har tur, som har två goda och karismatiska och jämstarka kombattanter i Orangea Revolutionen, Julia Timosjenko är den ena. Den andre är Viktor Justjenko, ni vet han som blev förgiftad och förvandlades från bildskön man till en inte så bildskön man i ansiktet. Det är bättre att ha två karismatiska och dugliga tänkbara regeringsledare, än ingen alls som Sverige har (eller inte har, beroende på hur man läser svenska)! Viktor Justjenko har verkligen haft tillfälle att visa att han inte tar till odemokratiska och våldsamma metoder mot rivaler om ordet, som regeringsledare i andra, grannländer, gör (läs Putin mot bl.a. Michail Chodorkovskij, Anna Politkovskaja och snart antagligen, oppositionsledaren Garry Kasparov). ”Den som äger ordet har makten!” Citat Roger Klang, om jag inte har hört det i ett tidigare sammanhang.

Sverige har ordförandeskapet i EU under andra halvan av 2009, just när Ukraina skulle kunna få ett associationsavtal med EU, därför är Julia Timosjenko i Stockholm.

Visst ska vi väl hjälpa dem att uppnå sina mål! Jag blev bekant med tre unga ukrainare i Sverige, som nu har flyttat tillbaka. Goda människor, alla tre! En av dem var en ung man, de andra två var unga kvinnor. Innan de kom hit hade de ingen relation till varandra. Jag sätter hopp till Ukraina!

Roger Klang, Lund den 24/11/2008

  1. jag
    24 november, 2008 kl. 23:55

    Två kuppmakare som med utlänska pengar KÖPTE folk att gå ut och demonstrera i Kiev.
    Som fuskade i senaste valet genom att utesluta småpartier. Som för krig mot halva landets befolkning-de som talar ryska.
    Presidenten stöds av sju procent och Timoshenko av 25%. Störst stöd har oppositionsledaren Janukovich som blir landets nästa president eller premiärminister.

  2. johan ortstam
    25 november, 2008 kl. 03:02

    Hej, vill gärna kommentera och bekräfta att jag håller med herr Klang i sin artikle. Jag är svensk, men bor och driver företag i Ukraina sedan 5 år tillbaka. För att citera ett anförande jag höll för en tid sedan sen till Svenska företage på besök i Ukraina. Den stora skillnaden mellan Ukraina och de flesta andra CIS (före detta Sovjetiska stater) är att här finns en fungerande demokrati, en politisk debatt och en fri journalistik. När övriga ser politisk turbulens i Ukraina så är det i defacto ett tecken på den första etablerade demokratin i öst. Inget annat land i öst skulle tillåta den politiska debatten eller turbulensen som pågor här. Ej heller att det rapporteras i alla massmedier. Detta visar bara att Ukraina är på rätt väg, önskar bara att övrgiga Eu kunde räcka åtminstoned ett lillfinger till den utrsräckta hand som Landet med Europas geografiska centrum sträcker ut. mvh Johan (var förövrigt på plats under hela den sk ”orange revolution”)

  3. 25 november, 2008 kl. 17:59

    ”Jag”:s inlägg låter mer som en partsinlaga. Jag litar mer på Johan Ortstam, eftersom han inte polemiserar! Dessutom så är det uppenbart att Johan inte döljer något i falsk eller ofullständig statistik. Bara genom att läsa kommentarerna kan jag konstatera att Johan är opartisk till skillnad från ”Jag”, som dessutom är anonym. Jag gör mig inte till någon kännare av Ukraina, men så mycket har jag snappat upp som det jag skrev i mitt inlägg, i alla fall! Era inlägg får mig alltså inte att ändra mig på någon punkt, men Johans inlägg stärker mina antaganden

    Roger Klang, Lund.

  4. Håkan
    30 januari, 2010 kl. 05:10

    Jag hoppas på Ukraina. Men det konstiga är att Timosjenko och Justjenko har blivit ovänner. De klipp man kan se på Russia Today från hösten 2008 visar en Timosjenko som vägrar ta hans samtal och slänger på luren. men det är möjligt att man har överdrivit situationen för att få Ukrainas ledare att framstå som oeniga och obeslutsamma. Inget kan vara mera fel. Men tyvärr finns det inte resurser att ge folket en bra tillvaro. När magen knorrar och det inte finns så många jobb så tar man desperat någon annan kandidat för att slippa den dåliga levnadsstandarden. Men om Ukraina skulle bli medlemmar i EU så skulle det bli något annat ljud i skällan. Så fort folk såg levnadsstandarden öka så skulle Justjenko vinna en jordskreds-seger.

    • 30 januari, 2010 kl. 14:57

      Jag kan inte påstå att jag är någon kännare av Ukraina, men Justjenko och Timosjenko har slagits frenetiskt om makten mycket länge nu. Så länge som de gör det med demokratiska metoder så blir nog allt bra.

      Mvh Roger Klang, Lund Scaniae

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

