Hem > Utrikespolitik > Khadaffi på kokain

Khadaffi på kokain

Khadaffis personlighetsförändring under 90-talet – ett mystiskt enigma eller bara naturliga orsaker?

Jag känner en man från min kyrka (Jesu Kristi Kyrka, även kallad Mormonkyrkan), som var den svenske affärsman som sålde ett radarsystem till Mohammar Khadaffi på 80-talet. Han har tillbringat timmar och dagar samtalandes med Khadaffi.

Jag kommer ihåg historien om den svenske affärsmannen, som handlade om USA:s intervention mot honom, från media i slutet av 80-talet. Hans pengar frös inne genom USA:s försorg, eftersom de räknades som terroristpengar. Det rörde sig om 500 miljoner svenska kronor. (Jag har sett bankbeskedet på de 500 miljonerna, de genererar fortfarande ränta.) Han kan inte röra pengarna än idag.

I alla fall så berättade han för mig att Khadaffi var hög när han förhandlade med honom. Alltid speedade ögon, säger han att Khadaffi hade. Jänkarna knäckte antagligen honom så att han tillät sig att bli hooked på kokain. Nu har det oresonliga hatet som Khadaffi kände tidigare i historien ersatts med en mer dämpande apati. Konstigt nog så har jag aldrig känt någon motvilja mot vare sig Khadaffi eller Saddam Hussein. Khadaffi var USA:s fiende, inte min, och likaså var Saddam Hussein. Men Saddam Hussein var en gång USA:s älskling, glöm inte det! Jag anser dock att det var bra att avlägsna denne grymme diktator från tronen i Irak, och USA förtjänar en eloge för initiativet. Men det var innan statlig skendränkning mot illegala kombattanter dök upp på Guantanamo. Numera så är därför USA moraliskt närmre Saudiarabien och Turkiet tyvärr, och därmed längre ifrån Gud om ni frågar mig. Khadaffi har en lugnande effekt på arabvärlden idag, även om han tidvis rör upp känslor, tror jag. Så fram för en mer coked up Khadaffi! Att Khadaffi är narkoman är inget som jag kommer att hålla hemligt i alla fall! Jag väljer mina hemligheter själv, om jag har/får några.

Roger Klang, Lund den 04/11/2008

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

