Hem > Utrikespolitik > Island – ett broderland

Island – ett broderland

Islands statsminister Geir Haarde förhandlar nu med sina nordiska kollegor om ekonomisk hjälp till sitt krisdrabbade land. När de nordiska statsministrarna samlades i Helsingfors på måndagen stod stödet till Island högst på dagordningen, men Geir Haarde säger att landet inte är ute efter gåvor.

”– Vi ber inte om gåvor utan om lån som ska återbetalas. Vi önskar kreditavtal med våra nordiska vänner, men jag respekterar att det kan ta sin tid. Jag sätter inte press på mina kolleger, säger Geir Haarde.”

För en rätt liten peng kan vi hjälpa ett av våra grannländer. Men jag anser att Island i första hand ska vända sig till den privata sektorn! Men eftersom situationen ser ut som den gör så kan det vara svårt.

Slutsats; Jag anser att vi borde hjälpa islänningarna med spridda lån, det är det minsta vi kan göra för ett broderland! No man is an island! Citat Martin Luther king.

Roger Klang, Lund den 27/10/2008

Kategorier:Utrikespolitik Taggar:, ,
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

