Hem > Inrikespolitik > När jag blev intagen ”på papper”

När jag blev intagen ”på papper”

Till socialminister Göran Hägglund!

En del människor säger att ingen annanstans än i Sverige beskattas förtidspensionärer hårdare än arbetande människor.

Men ingen annanstans finns så många förtidspensionärer som i Sverige heller.

Och det är egentligen inte dessa som beskattas hårdare, det är de arbetande som beskattas lättare.

Man får dock inte glömma att många människor som kan komma ifråga för LSS (Lagen om Stöd och Service) känner sig manade att trygga sin försörjning och/eller framtid genom att söka sig till de boenden som finns för dem när svångremmen dras åt. Detsamma gäller ålderspensionärer och åldringsvården.

Jag vet att det var så för mig, även om jag inte självmant sökte mig till ett LSS-boende, jag tvingades dit till en början!( Jag blev intagen ”på papper” 1995-96 då jag var spritt språngande galen och hade gjort en dum sak.) Det var helt rätt att tvångsomhänderta mig, jag var en fara för mig själv och allmänheten! Men det var jag inte så länge, efter att jag fick medicin mot min sjukdom paranoid schizofreni i samma veva.

I alla fall så måste man göra klart att både ålderspensionärer och förtidspensionärer är menade att kunna leva på sin inkomst! Annars kan det bli dyrare då kommunernas äldreboenden och LSS-boenden blir attraktiva, då de gamla och de sjuka vet att de inte blir utkastade därifrån. Det medför att de gamla och de sjuka passiviseras i längden. (Förutom de gamla så gäller det här scenariot främst nytillkomna sjukpensionärer, eftersom de som har varit sjuka en längre tid med eget boende sällan ges möjlighet till LSS-boende.)

Avskaffa därför LSS, och låt de kommuner som fortfarande är villiga att leva upp till frivilliga avtal med de sjuka göra så! Lika lite som staten ska tvinga en kommun att inte bygga boenden för sjuka, skall heller inte kommuner tvingas av staten att bygga boenden för sjuka, sådana system är båda odemokratiska!

Det finns inget avundsvärt i att vara beroende av medicin för sin mentala hälsa, eller att erhålla pension för den, lika lite som det finns något avundsvärt i att vara gammal och skröplig och att håva in pension för det! Men regeringen gör rätt som satsar på de unga människorna – som inte hunnit vara sjuka så länge – först och främst! Ju fortare man kommer ur bidragsberoendet desto bättre, och det är alltid lättare att göra det innan man har hunnit vara sjuk så länge. Min generation sjuklingar får anses vara en förlorad generation om de inte skaffat arbete på egen hand! (De flesta som insjuknar i Schizofreni gör det runt 25 års ålder.) Jag har arbetat en kort tid under min sjukdom och jag gör frivilligt halvtidsarbete just nu. Men vem vill anställa mig med lön? Jag har nämligen varit intagen en gång på senare år på grund av relaterad stress. (Stress kan utlösa sjukdomssymtom hos schizofrena.) Att vara sjuk är något man skäms för!

P.S. Antagligen så kommer det att komma en del påhopp och förmenande inlägg på min blogg för att jag skriver om (blottar) mig själv. Den som inte är kapabel att bemöta mina argument angriper gärna min person, har jag märkt. Oftast sker detta på ”About Me”-sidan. Låt dem komma!

Roger Klang, Lund den 22/09/2008

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

