Hem > Inrikespolitik, Israel-Palestina > 700 miljoner kronor i sjön

700 miljoner kronor i sjön

http://www.regeringen.se/sb/d/10208/a/109852

”…- Det utökade svenska bidraget till EUPOL COPPS är ett uttryck för den vikt som Sverige fäster vid uppbyggnaden av en palestinsk stat med ett väl fungerande rättsväsende, säger försvarsminister Sten Tolgfors, biståndsminister Gunilla Carlsson och justitieminister Beatrice Ask i ett gemensamt uttalande…

…Sverige är en av de största givarna av stöd till palestinierna. Under år 2008 beräknas stödet uppgå till ca 700 miljoner kronor. EUPOL COPPS är en viktig del av både EU:s och Sveriges engagemang i fredsprocessen.”

Om ni frågar mig så är det 700 miljoner kronor rakt i sjön. Men bortsett från det, varför envisas den borgerliga regeringen med att gå i socialdemokraternas fotspår? Palestina har inte erkänt Israels rätt att existera men ändå ska vi stödja ”uppbyggnaden av en palestinsk stat” med 700 miljoner av våra skattepengar??? De skulle inte få ett öre i solidaritetspengar förrän de har erkänt Israels rätt att existera!!! Palestina är en terroriststat som berövats sina möjligheter att terrorisera.

Jag vill här tala om, vad jag anser om Palestina. Vad jag anser om Israel är en annan dyster fråga utan något positivt svar, men jag talar här om våra skattepengar som går till Palestina så det finns ingen anledning att blanda in Israel här, annat än att de har rätt att existera. Det är naturligtvis naivt att tro att araberna inte skulle dra in mig i konflikten oavsett hur delikat jag väljer att skriva, så länge som jag inte förbehållslöst tar palestiniernas parti. (Det är väl därför som den ”borgerliga” regeringen tar palestiniernas parti [det är handlingarna som räknas, alla 700 miljonerna, inte antalet ord utan handling!]?) Å andra sidan gör de sällan mer än bränner några dockor, skjuter med kalashnikovs i luften och demonstrerar ljudligt. Så länge de inte gör det här, så är det okej!

Fast jag tycker inte sämre om araber än jag tycker om de många européer, det ska ni veta! Och konflikten Palestina-Israel är inte en konflikt mellan ont och gott, utan mer en konflikt om rätt och fel.

Jag vill bara säga till alla tough guy araber och afrikaner att det krävs inget mod för att trycka på avtryckaren eller köra kniven i någon, bara brist på empati! Att vara känslokall är därför inte samma sak som att vara en modig krigare. Det kan man utläsa ibland när man ser på cops om inte annat. Eller när man ser på krig armé mot armé, mellan USA och Irak. Ni har inte nerverna, ni hade övertaget, i alla fall i desert storm, men ni klarade det inte!

Till alla israeler säger jag, tusen år av hat föder inte anständighet!

Roger Klang, Lund den 30/08/2008

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

