Hem > Inrikespolitik, Sveriges försvar > Ska Sverige ha ett yrkesförsvar eller ska vi ha allmän värnplikt?

Ska Sverige ha ett yrkesförsvar eller ska vi ha allmän värnplikt?

Till ÖB, försvarsminister Sten Tolgfors och tankesmedjan Alliansen för ett starkt försvar!

Ska Sverige ha ett yrkesförsvar eller ska vi ha allmän värnplikt?

Fördelen med ett yrkesförsvar är att styrkorna kan sättas in utan någon varsel alls nästan. Det är mycket viktigt, men det är inte det enda giltiga argumentet i debatten! Fördelen med allmän värnplikt är att soldaterna inte kostar mycket pengar att hålla igång. Kan dessa soldater precis som yrkessoldater sättas in direkt om något skulle inträffa i vårt territorium? Förmodligen inte, många eller alla av dessa är inte färdigutbildade, man måste inkalla. Men med det system och försvarets snåla budget vi har idag tror jag ändå att de får ställa upp om ryssen kommer.

Yrkessoldater skulle vara ett överlägset val i uppblossande konflikthärdar i länder långt ifrån Sverige. Yrkessoldater skulle också vara en fördel för det tidsmässigt omedelbara försvaret av Sverige.

Jag föreslår att vi ska ha både yrkessoldater och allmän värnplikt! Alltså även en del yrkessoldater i invasionsförsvaret, eller värnförsvaret som jag kallar det. Varför skulle inte det vara möjligt? Det är det ekonomiskt bästa alternativet i förhållande till vad man får för pengarna. Man får balansera behoven! Yrkessoldater måste också få lära sig att slåss i svenska förhållanden, med tanks och allt annat de aldrig (förmodat) får lära sig inför Afghanistan eller Nordic Battlegroup! Jag vet att du ÖB menar på att vi bara ska ha ett insatsförsvar, som också ska vara vårt integritetsförsvar. Det framtidscenariot blir dyrare och resulterar antagligen i ett mindre försvar.

Om vi ska ha ett avlönat insatsförsvar, så bör vi ändå delvis ha värnplikt för ett integritetsförsvar som vi bör behålla. Jag är alltså för att ha kvar ett värnförsvar som kan kallas integritetsförsvar! Man kan tycka att det inte kan spela någon roll vad man kallar försvarets olika delar, insatsförsvar eller integritetsförsvar, om soldaterna ändå får samma utbildning, men jag tror att det är viktigt att om man ska ha både yrkessoldater och värnpliktiga att man delar upp dem, precis som man delar upp flottan, flyget och armén, pansar och pansarskytte et cetera, för att klargöra uppsatta mål. Man bör nog inte blanda yrkessoldaterna med de värnpliktiga. Det blir organisatoriskt rätt så, tror jag!

Håkan, jag fick tag i din bok, Både och, och har läst den på dryga timmen, lätt! Men den är för tunn, och jag har därför antagligen inte lärt mig mycket om dig. Jag undrade om du var elitist eller inte. Jag menar, bara för att man är konservativ eller reaktionär så betyder det inte att man är intolerant, så varför finns det inga reaktionära toppmilitärer kvar under ditt befäl? Av det jag kan utläsa från boken så tror jag inte att du är elitist medvetet, men nu är du informerad om att resultatet framstår som om du hade ett elitistiskt tänkande! Boken verkar handla lite om det som står i ovanstående stycken, som jag skriver om i det här mejlet!

V.h. Roger Klang, Lund den 29/08/2008

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

